feminetik.se feminetik.se

Just nu 1 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Vildmark

Den här sektionen på feminetik.se är för närvarande vilande. Läs mer...

Är era manliga konsumenter KORKADE, KappAhl?

Publicerat: 2006-02-11 12:45

I det senaste programmet av Jobba Jämt (SVT:s nya jämställdhetskonsult serie) besöker konsulterna KappAhl. Personalen utmanas i att organisera butiken efter något annat än kön. Vilket var svårt. Tänket sitter så hårt, så hårt, så vi knappt kan tänka oss att dela in människor efter något annat.

Arkiv

Detta är en text från arkivet. Den publicerades ursprungligen i kategorin Kvinnligt/Manligt.

Dela

Jag menar, storlekar kanske vore en smartare idé? Eller färg? Eller typ av tyg? Eller typ av plagg? Eller något som ger kunden, som ju oftast VET vad den själv tycker är snyggt, en snabbare hänvisning vartåt den skall gå. "Ok, byxor hitåt." Eller "Ok, blåa plagg där". Eller "Ok, storlek XL ditåt". Men nej nej.

"Jahaaaa. MÄN ditåt. Vilken tur. Jag är ju så korkad så jag VET ju inte vilka kläder jag själv tycker är snygga. Om jag råkar köpa ett daaaaaamplagg så har jag blivit luuurad av KappAhl."

Nej nej, JAG tror inte att män tänker så korkat. Jag är feminist och skitsmart och sysslar inte med fjollig könskategorisering. Det är KAPPAHL som tror det. Den butiksansvarige återkom flera gånger till att männen kunde känna sig lurade om de hängde en damjacka på en manlig skyltdocka som därmed under FALSK FLAGG marknadsförde jackan som något som män kan ha!

Aaaaah my eyes, my EYES! It´s a man in a woman´s jacket. MY EYEEEEES!

Grymma öde, huh? Jag menar här kommer stor manlig mansman lufsande och skall ha sin Sylvesterstallonekillterminatorindaarmymansjacka och så blir han LURAD och kommer hem med en liten söt rosa pjinsessjacket med FLUFF runt kragen. Så kan vi inte ha det.

Suck.

Det är KLÄDER, people! Folk har olika SMAK vad gäller kläder. Kan ni tänka er att vi skulle ordna matbutikerna efter dessa mönster? "Jaha, här har vi kvinnoavdelningen, kom kvinns köööp er maaaaat. "

Eller varför inte musikbutiker? "Mansmusiiiik, här var det mansmusiiiiiik."

Nej, det tycks otänkbart va, vi är väl rätt överens om att musik och mat tillhör personlig smak och inte kan delas in i könsmönster. Men när det kommer till kläder, eller snarare UTSEENDE överhuvudtaget, så är det viktigt att könsuppdelningen hålls intakt. Män köper mansiga manskläder, kvinnor köper kvinnsiga kvinnokläder och gud förbjude den som andas om att något annat kan vara möjligt. De stackars karlarna kan ju bli sinnesförvirrade annars och luras till att KLÄ NER SIG i rangordningen, framställas som en kvinna, och aaaallt skulle vara KappAhls fel.

Jag är upprörd över den manssyn som KappAhl uppvisar. När jag såg programmet satt jag och svor i soffan, skrek åt TVn, höll kudden för ögonen som vore det en skräckfilm. Men ändå, liksom hur det än är i slutändan, så tycks gemene person tycka att jämställdhetskonsulterna var de som var korkade och att de idiotförklarade personalen som faktiskt bara försökte gå med vinst. Och visst, skall vi sluta oss till att män nu är så förbenat dumma så de inte ens kan reda ut om de gillar en fluffig rosa pjinsessjacket eller inte så kan KappAhl och andra butiker glatt fortsätta med sin uppdelning. Men då måste ni tillåta mig att stilla undra hur det är ställt med manlighetens intelligens. Om vi ställer bindor bredvid rakhyvlarna, kommer de hem med bindor i påsen också då eller?

Josefine Alvunger

grundare av feminetik.se

Användarkommentarer

Ingen har ännu kommenterat denna text.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?