feminetik.se feminetik.se

Just nu 1 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Vildmark

Den här sektionen på feminetik.se är för närvarande vilande. Läs mer...

Män och Media

Publicerat: 2003-04-07 19:39

Första delen i serien Män och Människor.

Arkiv

Detta är en text från arkivet. Den publicerades ursprungligen i kategorin Kvinnligt/Manligt.

Dela

Feminister och mediekritiker är duktiga på att belysa de maktstrukturer och förhållanden som råder mellan könen och formar de älskade/hatade könsrollerna – från en kvinnlig utgångspunkt. Många män känner sig då, med rätta, utestängda och skuldbelagda. Deras behov, uppfostran och roller behandlas inte, annat än ur ett negativt perspektiv. Men de "glasögon" och verktyg som används för att se samhället ur en kvinnlig synvinkel är precis lika effektiva ur en manlig. Jag skall i denna artikelserie i fyra delar om "Män och människor" göra ett sådant försök.

Del 1: Män och media

I reklam presenteras vi för två sorters män. I princip finns det bara dessa två kategorier att förhålla sig till, och den ena är inte bättre än den andra.

Den första typen kallar jag "Mr Muscle-syndromet". Det är den klene, fjantige och totalt inkompetente mannen som varken kan tvätta, diska eller laga mat utan att orsaka total katastrof. Detta kaos får produkten i fråga reda upp. En variant av Mr Muscle är den komiske figuren som vi driver med och skrattar åt (till exempel Ipren och Vasakronan.) Oavsett om vi ser en man som knappt kan tillreda sin egna frukost (Kelloggs) eller en som får fejka att han ordnat barnkalas för att blidka sin fru (McDonald's) är dessa karaktäriseringar av män enbart förlöjligande och förtryckande.

Den andra sorten är den sexige och starke mannen. Män framställs naturligtvis också som objekt i reklam precis som kvinnor, men det är på ett annat sätt och har mindre med kroppslig estetik och mer med utförande, kompetens och driftighet att göra. Det är män som kastar sig från stup i beiga chinos från Dressmann, vindsurfar och måste ha Labello active for men (med ett praktiskt enhandsgrepp), snyggingar i tuffa bilar, grabbarna grus som har galna grillpartys med TT... Gemensamt är att männen är muskulösa, framgångsrika och har inte mycket mer egenskaper än just det produkten ålägger dem.

Reklam som är könsdiskriminerande, framställer personen på ett objektifierande sätt eller cementerar traditionella könsroller kan man anmäla till ERK (Etiska rådet mot Könsdiskriminerande reklam).

Vad gäller film kan vi även där urskilja två huvudrepresentationer av manlighet. I actionfilm blir dessa kategorier extra tydliga. Antingen är karln en skurk av lägsta sort, eller är han en hjälte. Oavsett vad han är av dessa två kategorier, så är han med stor sannolikhet ung, lång, välbyggd och sexig. De män som inte innehar dessa egenskaper framställs med hjälp av andra respektingivande och maktbaserade attribut. De kan vara extremt förmögna, intelligenta, politiskt eller karriärsmässigt framgångsrika och med hjälp av detta ha både kagge och flint.

Skurken kan vara kallsinnig mördare, psykopat, våldtäktsman eller rånare och ofta har han en ondsint plan att ta över världen. I motsats till detta står vår hjälte. I krigsfilmer räddar han inte bara sin bästa kompis. Han räddar också sin fru och barnen där hemma, och medan han ändå är igång, kan han väl passa på att rädda nationen. Han räddar i dåtid, han räddar i nutid, han räddar i framtid. Gemensamt är aggressivitet och skoningslöshet, oavsett om mannen är ond eller god. Och vad detta har för effekter på de unga killar som ser dessa filmer, ja det träter sociologerna om än idag.

Säkert är i alla fall, att den manlighet som presenteras för oss genom det ständiga massmediala flödet har väldigt lite gemensamt med de män som lever sina liv i harmoni och välstånd, diskar, handlar, flirtar, jobbar, läser, älskar, gråter och tvättar. De flesta gör det utan vapen och tvättbrädemage.

Jag har nu givit ett par exempel på hur man kan analysera medias makt i könsrollsupprätthållandet med hjälp av "feministiska glasögon". Fundera själv vidare på vilken slags manlighet som framställs i nyheterna, kvällspressens löpsedlar, musikbranschen, sit-coms, leksaksreklam, erotiska filmer med mera, och på vilket sätt dessa bilder skapar föreställningar och normer för hur en man skall vara och bete sig.

Josefine Alvunger

grundare av feminetik.se

Användarkommentarer

Ingen har ännu kommenterat denna text.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?