feminetik.se feminetik.se

Just nu 12 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Vildmark

Den här sektionen på feminetik.se är för närvarande vilande. Läs mer...

Feminismen och äktenskapet

Publicerat: 2012-10-24 01:10

Hur har feministisk äktenskapskritik sett ut historiskt? Hur ser den ut idag? Behöver äktenskapet ens kritiseras idag? Vildmark var med när ABF Feministisk mötesplats anordnade en föreläsning för att försöka reda ut dessa frågor.

Dela

Ulla Manns inleder föreläsningen. Hon är idéhistoriker, professor i genusvetenskap och medförfattare till antologin Könspolitiska nyckeltexter. Fokus i den redogörelse för feministisk äktenskapskritik hon gör under den här föreläsningen läggs på romanen Det går an.

Romanen skrevs av Carl Jonas Love Almqvist och gavs ut 1839. Manns förklarar att Det går an ibland beskrivs som en kärleksutopti och att det i den utopiska berättelsen går att läsa in kritik mot samhället som det såg ut då. Kritiken riktas mot äktenskapet och kvinnors utsatthet.

Berättelsens huvudperson heter Sara. Vi får följa hur hon reser ensam (vilket i sig var något anmärkningsvärt på den här tiden) med en ångbåt. På resan träffar hon Albert och de två börjar umgås. När kvällen kommer och det blir dags för passagerarna att övernatta i land leder omständigheter fram till att de sover i samma rum.

Sara och Albert trivs ihop och inleder ett förhållande. Tvärtemot vad som var brukligt på den här tiden vill inte Sara att de ska gifta sig. Hon vill istället att de ska leva i en jämställd relation med varandra som ogifta.

När boken kom ut blev det ett ramaskri och den stämplades som osedlig och omoralisk. Författaren blev brännmärkt för att ha fört fram den här typen av äktenskapskritik. Flera personer reagerade på berättelsen genom att skriva egna, vilka typiskt tog vid efter att ursprungsberättelsen slutat och handlade om negativa konsekvenser den här typen av förhållande skulle få.

Den skarpa kritik Det går an fick gjorde den till en belastning för kommande feminister. De ville inte bli förknippade med Almqvists tankar om att helt avstå äktenskap. Istället kom fokus att hamna på hur äktenskapet kunde reformeras för att bli bättre för kvinnor, till exempel genom att kvinnor inte skulle förklaras omyndiga vid giftermål.

Detta sätter punkt för den historiska genomgången och det blir istället dags att titta på hur situationen ser ut idag. Ulla Manns får sällskap av Hanna Hannes Hård för att diskutera denna fråga.

Manns berättar att det förr var flera olika ämnen som diskuterades under äktenskapsparaplyt men att dessa idag kan diskuteras separat. Detta kan göra att vi till viss mån kan diskutera samma ämnen som tidigare men att det trots det ser ut som att äktenskapsfrågan diskuteras mindre.

Hård gör analysen att äktenskapet idag inte är lika självklart som det varit tidigare, men att parförhållandet fortfarande står sig starkt. När det gäller den feministiska kritiken mot äktenskapet tror Hård att den kanske inte främst riktar sig mot fenomenet äktenskap som sådant utan att den mer riktas mot individuella val, till exempel enskilda feministers val att gifta sig.

Niklas Udd

Användarkommentarer

Ingen har ännu kommenterat denna text.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?