feminetik.se feminetik.se

Just nu 28 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Vildmark

Den här sektionen på feminetik.se är för närvarande vilande. Läs mer...

Miniproducerad herrkjol ser dagens ljus

Publicerat: 2012-04-20 23:45

Den just lanserade herrkjolen finns i två färger. Foto: Sigrid Dominique och Tina Axelsson

I två år har Oskar Jansson och Sigrid Dominique jobbat på en herrkjol. Nu är den klar för försäljning. Kjolen visades upp för första gången under invigningen av Miniproducenternas ambulerande marknad.

Dela

Allting började sommaren 2010 med att Oskar Jansson hade två frågor. Den första var varför det inte fanns några kjolar för män och den andra hur han själv skulle vilja att en kjol för män skulle se ut. Om han fann något svar på den första frågan förtäljer inte historien. Den andra frågan däremot gav inte bara ett svar utan också en vilja att faktiskt producera kjolen.

För att förverkliga idén startade Oskar tillsammans med Sigrid Dominique O.S herrkjolar. Sedan dess har de arbetat med att göra en kjol speciellt framtagen för män. Under resans gång har modellen för kjolen testats och gradvis förbättrats tills Oskar och Sigrid blivit nöjda.

Herrkjolen som nu är en färdig produkt redo för försäljning är baserad på en kostymbyxmodell. Att inspirationen kommer från klassiska kostymbyxor märks tydligast i utformningen av midjan och fickorna. Tyg- och färgval leder också tankarna i den riktningen. Kjolen finns tillgänglig i färgerna marinblå och beige.

- Herrkjolen är gjord med killar i åtanke. Det finns redan så många kjolar för tjejer, svarar Sigrid Dominique på frågan om vad som skiljer en herrkjol från andra kjolar.

Under arbetets gång har Oskar varit modell och för ovanlighetens skull har män varit norm vid framtagandet av en kjol. Men slutresultatet är naturligtvis fritt fram även för tjejer att använda.

Många associerar kjolar och män till kiltar. O.S herrkjolar undviker helst den associationen och vill att deras plagg kallas just kjol och inte kilt.

- Bara för att den sitter på en kille tänker många att det är en kilt. Ingen skulle tänka så om en tjej hade den.

Kjolar på män är ovanligt men O.S herrkjolar är inte allra först. Blåkläder lanserade 2005 en kilt, vilket är den benämning de valt, för hantverkare. Försäljningen gick bra och hantverkskilten finns fortfarande med i Blåkläders utbud av arbetskläder. H&M lanserade 2009 en kjol för män, men klädjätten verkar inte följa upp den med ytterligare kjolar.

En av få män som är kända för att bära kjol är den amerikanska modedesignern Marc Jacobs som bland annat är chefsdesigner för Louis Vuitton.

Kjolen från O.S herrkjolar presenterades under invigningen av Miniproducenternas ambulerande marknad. Miniproducenterna är en sammanslutning för miniproducenter och alla sådana är välkomna att erbjuda sin produkter till försäljningen på marknaden.

En miniproducent producerar i liten skala men tar desto större socialt ansvar.

- En miniproducent strävar efter att vara helt bra, förklarar Sigrid.

Ett miljötänk är centralt. En viktig komponent är också transparens så att den som köper en produkt vet till exempel vilka material som har används och hur tillverkningsprocessen sett ut.

Miniproducenternas marknad har ingen fast lokal. Förhoppningen är att de tillfälligt ska kunna hyra lokal några gånger per år och då öppna marknaden där.

- Tanken är att vi ska poppa upp på olika adresser vid olika tillfällen.

Förutom herrkjolar fanns på den första upplagan av marknaden bland annat kuddar, växter och musik.

Mer information om Miniproducenterna finns på www.miniproducenterna.se. O.S herrkjolar går att besöka på www.osherrkjolar.se.

Niklas Udd

Användarkommentarer

Ingen har ännu kommenterat denna text.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?

Vill du få gratis vykort?