feminetik.se feminetik.se

Just nu 14 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Vildmark

Den här sektionen på feminetik.se är för närvarande vilande. Läs mer...

De vill stötta manligt företagande

Publicerat: 2011-11-29 07:45

Projekt med syfte att stötta kvinnligt företagande är sedan en tid tillbaka relativt vanligt förekommande. Motsvarande projekt för män har däremot lyst med sin frånvaro. Det vill jämställdhetskonsulterna på Add Gender ändra på.

Dela

Det finns flera indikationer på att mäns företagande behöver stöttas: män råkar oftare än kvinnor ut för arbetsrelaterade dödsolyckor och mäns företag går oftare i konkurs. Med anledning av detta startade Add Gender, ett analys- och rådgivningsföretag inom jämställdhet, tidigare i år en kampanj för att stötta manligt företagande.

Jämställdhetsföretaget vill genom kampanjen ifrågasätta de normer och attityder som finns kring manligt och kvinnligt företagande. Om dagens normer, som säger att män ska vara starka och självständiga, förändras kommer förhoppningsvis män våga be om hjälp i större utsträckning än idag. På så vis kanske konkursen eller arbetsolyckan kan undvikas.

Inom ramarna för kampanjen har Add Gender tillsammans med genusfotografen Tomas Gunnarsson tagit fram en fotoutställning. I den porträtteras sex manliga företagare. De får ge sin bild av rädslor, arbetsskador och hur det är att vara manlig företagare.

- Om jag ska vara ärlig har jag inte räckt till som förälder. Och tyvärr så kan jag inte göra någonting ogjort heller. Den tiden jag har missat tillsammans med mina barn, den har jag missat, berättar Lars Holm, en av de sex männen i utställningen.

Förhoppningen med fotoutställningen är att skapa mötesplatser där män kan se att det är normalt att känna sig osäker och rädd som företagare.

En stand-up-föreställning med namnet Det manliga företagandets potential har också tagits fram. Utrustade med såväl fakta som humor, självdistans och normkritik förmedlar Pernilla Alexandersson och Jenny Claesson från Add Gender kampanjens kärna. I föreställning uppmanas, med glimten i ögat, alla manliga företagare att skaffa sig en kvinnlig mentor. Och med anledning av det stora antalet handrelaterade arbetsskador män drabbas av får vi lära oss att det ligger i allas intresse att hålla mäns händer under uppsikt.

Enligt Pernilla Alexandersson, verksamhetschef på Add Gender, har reaktionerna på kampanjen mestadels varit positiva.

- Många utbrister "Äntligen!" när de får se utställningen, berättar hon.

Alexandersson berättar vidare att några blivit arga över kampanjen och menat att män har fått tillräckligt med stöd, om än inte alltid uttalat på grund av kön. Reaktionerna kan bero på ett missförstånd. Kampanjen vill inte flytta fokuset från kvinnliga till manliga företagare utan vill istället bredda diskussionen och problematisera synen på kön.

- Vi menar inte att man ska sluta stötta kvinnors företagande. Vi menar att det är mer komplicerat än så. Det handlar om föreställningar om män och kvinnor och vad som är manligt och kvinnligt i företagarvärlden och samhället i övrigt, säger Pernilla Alexandersson.

Hittills har fotoutställningen bland annat visats på Västsvenska Handelskammardagarna i Göteborg och på Socialistiskt forum i Stockholm. Just nu visas den på ABF i Sundbyberg fram till den 4 december.

Niklas Udd

Användarkommentarer

Joakim00 (2011-12-01 18:52)

Tycker det låter skitbra. :)

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?