feminetik.se feminetik.se

Just nu 20 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Så ska skönhetshetsen bli jämställd


Gå till senaste inlägget



#1  Så ska skönhetshetsen bli jämställd Peggy
2005-04-14 11:33:25

Såg en reklamfilm igår på Discovery. Den sålde hudkräm för män. Handlingen var:

En man smörjer in sig med hudkräm, och den är jättebra. Sen går han in i ett badrum, där en kvinna ligger och badar med gurkskivor i ansiktet. Och så säger han hånfullt: "Jag fattar inte varför du krånglar till det sådär".

Alltså, män som bryr sig om sitt utseende gör det på ett smart, rationellt, high-tech-sätt, medan kvinnor är korkade, omständliga och på gränsen till vidskepliga.

Wohoo! Männen vinner igen!

#2  Åtskillnad viktigt Ella
2005-04-14 11:48:33

Eftersom män inte vill/får vara som kvinnor så måste ju reklam och produkter för män vara strikt åtskiljda de produkter som är ämnade för kvinnor. Då är ju ett sätt att spela på de mekanismer som redan finns tillgängliga...

Har sett Kleenex-näsdukar för män i en svart, tuff (?)förpackning. Lypsyl med enhandsgrepp. Även män måste ju se igenom det här och tycka det är störtlöjligt...

#3   Ell
2005-04-14 13:07:08

hum..ja vensusrakhyveln är ju oxå störttlöjlig. Jag skulle för mitt liv aldrig köpa en sådan, inte för att den ser ut på ett visst feminint sätt utan för att med förpackningen följer en negativ bild av kvinnlighet. Kan inte killar välja att inte köpa machogrejerna som en lypsyl med enhandsgrepp? Det är ju konstigt att de könsneutrala produkterna säljer, ifall det enbart är så att människor köper saker för att förstärka sin könsroll, eller vad säger ni? Vill vi ha de könskonserverande produkterna?

Reklambranchen säger själva att de letar efter folks komplex och förstorar dem för att sälja en bild av att deras produkt ska rädda dem ifrån detta. Av den bild man ofta ser i reklam kan man ju tro att det största problemet folk har, är deras könsroll. Stämmer det tycker ni?

#4  #1 pixie
2005-04-14 13:21:49

har sett den reklamen också, sälja produkter till män genom kvinnoförakt, mysigt.

Det gäller att hålla isär, gör en kvinna samma sak som en man, tar hand om sin hud, så måste det vara annorlunda. Att vara man är att göra tvärtemot kvinnan, även fast det är samma sak man gör. :) underbar logik i genussystemet egentligen

#5  #3 pixie
2005-04-14 13:25:23

hehe, mitt näst största problem är den könsroll jag förväntas ha... grattis mig själv

#6  #5 ner med reklamen, viva la revolutione Ell
2005-04-14 13:50:00

...eller nåt :) men det är så himla tröttande att förväntas vilja ha den där löjliga hyveln bara för att man är tjej. Jag använder gilletmach, och varför har de utvecklat en ny sådan med batteri i? jag bara undrar!

kan ingen komma ut med ett feministskt könsneutralt märke och sälja feministsika produkter? Finns det ingen designer där ute som kan fixa detta? :) Undrar hur det skulle påverka handeln med tanke på hur man ändrade reklamen för att passa den arbetande kvinnan under 60-talet

#7   Peggy
2005-04-14 13:52:28

pixie, inte bara ska det vara annorlunda, det ska även vara lite sämre, det som kvinnan gör.

#8   Zork
2005-04-14 14:04:12

Peggy: Är det inte så att i reklamer där man ska sälja något till kvinnor och jämför med män så är det männen som är det sämre (det som männen gör som är det sämre)?
Att det helt enkelt varierar beroende på vilka som är målgrupp?

#9   Ell
2005-04-14 14:09:00

man kan skämta om män och göra dem töntiga, som i mr muscle, men inte med kvinnor. Det är en tydlig skillnad

#10  Gillette Mach Elsa
2005-04-14 14:46:57

Ha ha, jag och min klasskompis diskuterade den där rakhyveln med batteri häromdagen, han konstaterade att den mest typ vibrerar litegrann och vi undrade vad det skulle vara bra för. Sen gled associationerna ganska snabbt in på det här med att den vibrerar och är ganska smal och är till för män... ehrm... vad är nästa steg, knottrigt handtag "för bättre grepp"?

#11  Elsa Ell
2005-04-14 14:48:51

*asgarv* herrugud! det är så jag oxå har tänkt.

#12  Håller med Ell i #3 Eric
2005-04-14 14:50:03

Säg en reklam som INTE är löjlig...

#13   Peggy
2005-04-14 14:50:43

Absolut, idiotiska män är en reklam-favorit som jag också älskar att hata.

#14  Elsa elv
2005-04-14 14:50:52

Vibrator med rakblad på; bli slät och tillfredställd på samma gång! Damnit, killar får alltid de bättre grejerna ;)

#15   TKU
2005-04-14 14:51:18

Väldigt många klagar på könsstereotyp reklam, men nästan ingen har några förslag på åtgärder för att göra den "bättre".

#16  Elsa #10 Eric
2005-04-14 14:52:00

Hallå, inga nedsättande kommentarer om vibrerande handtag, om jag får be... ;) ;)

#17  TKU Ell
2005-04-14 14:56:07

jag föreslog ju att nån designer skulle göra neutrala varor, det är ju alltid nåt. Sen kan man ju skriva in och klaga på reklamerna. Jag tror helt klart på att påtryckningar från folket kan göra en skillnad.

en tanke slog mej just, kan det vara så att könsstereotypa reklamer används för att de retar upp folk och att deras märke därför får uppmärksamhet och säljer? Vi köper varor som vi inte vill ha för att vi har programmerats som zombies? :) nä det sista kanske blev lite för mycket

#18   Peggy
2005-04-14 15:01:07

Jag hatar reklam öht. Skulle helst ha ett reklamfritt samhälle. Tänk vad mycket billigare alla varor skulle kunna bli!

#19  peggy Ell
2005-04-14 15:10:11

instämmer. men jag har svårt att tro att det skulle bli så med tanke på de ekonomiska intressena som styr

#20  Apropå Eric
2005-04-14 15:30:13

(köns)neutrala varor... Blåvitt!

Fast jag hörde för ett tag sedan att serien ska läggas ner, till förmån för "Signum" eller vad nu deras eget blaj-märke heter.

#21  "neutrala"? Lemur
2005-04-14 15:51:15

"neutrala" varumärken är också varumärken. Coop har flera stycken. Signum är det som de lägger lite mer på, medan Extra är deras nya lågprissatsning.

Men det är likafullt varumärken.

Jag sommarjobbade förresten med att plocka upp och prismärka varor på Konsum en gång i tiden och konstaterade att den blåvita tvålen var dyrare än ett annat, mycket inarbetat märke... det var ungefär då jag insåg att varumärken är till för att sälja varor. Även "icke-varumärken".

#22  Eric #16 wintermute
2005-04-14 17:01:24

Och jag som #10 det var en positiv kommentar om vibrerande handtag...

Onani med ett rakblad verkar på något sätt... inte riktigt säkert. Jag kommer att tänka på en grej som Tom Waits har sagt i en av alla rövarhistorier han brukar dra mellan låtarna då han spelar live: "...come to think of it's actually a kind of intercourse, not for everyone though. Those who love action maybe?" (Kommentaren gällde ursprungligen en berättelse om hur någon av hans förfäder skulle ha blivit till: genom att en soldat fick en kula genom - just det, kulan - och denna sedan fortsatte och till slut satte sig i livmodern på en kvinna. Tom Waits är bra på att dra rövarhistorier)

#23  lemur Ell
2005-04-14 17:12:06

Jo alla varumärken säljer ju en livsstil, för att sälja en produkt. men jag skulle faktiskt köpa grejer av ett märke som tydligt går ut med ett könsneutralt budskap. Om de dessutom säger att de är feministiska, så varför inte? jag måste ju iaf köpa tvålar och annat så varför inte då köpa av ett märke som inte ökar på skillnader mellan könen utan som kan ifrågasätta dem. Det var ju populärt med unisexgrejer för ett tag sen och det gjordes parfymer mm så det är väl ingen dålig ide'? frågan är väl om det kommer sälja även efter att feminismen har fått lämna rampljuset? Det finns ju tex smink som är framtaget för att främja djurrättsaktivister så...? :)

#24  Wintermute & Ell Eric
2005-04-14 17:19:39

Ja, jag vet. Det var bara ett dåligt försök att skämta från min sida. "Don't knock it 'til you tried it" typ...

Fast jag har tillräckligt mycket kastrationsångest, så vibrerande prylar med vidhängande rakblad kommer inte i närheten av _mitt_ underliv ;) ;) ;)



Ell:

Ja, det blev lite feltänk av mig. Jag tänkte neutrala=odesignade, reklamfria förpackningar, typ. Det blir ju reklam ändå, eftersom varumärket blåvitt är så starkt kopplat till konsum.



Fast jag kommer ihåg på 80-talet, när vi undrade när Blåvitt:s "Knullgummi" och "Hembränt" skulle lanseras. :) :)



(Sedan undrar jag vem som ligger bakom tankevurpan att Blåvitt, dvs IFK Göteborg, sponsras av... ICA...?)

#25  exakt. Psyche
2005-04-18 00:45:38

det var exakt så jag tänkte! att om nu männen också ska börja bry sig, ska de ändå vara bättre än kvinnan. idioter.

#26   josephine
2005-04-18 01:05:50

Det är ju inte varorna som måste bli könsneutrala (anser att produkten Mach3, om vi ska ta den som exempel) utan reklamen.
Jag förstår definitivt reklamen med mannen och hans ansiktskräm (Nivea). Hur ska man kunna sälja in denna kvinnliga produkt till män? Jo, genom att tydligt visa att det inte är någon fjollig tjejgrej. Enkelt.

#27   Ell
2005-04-18 17:23:49

det är ju det jag har sagt hela tiden :) Kan inte nån där ute som pysslar med reklam och eller design fixa det här? :)

#28   olaberg
2005-04-18 19:24:13

> Det är ju inte varorna som måste bli könsneutrala
> (anser att produkten Mach3, om vi ska ta den som exempel)
> utan reklamen.

Eller... konsumenten?

Jag menar: reklammakarna jobbar med konnotationer och associationer som de fångar upp i folks medvetande. Som sen förstärks för att driva associationerna åt ett visst håll.

Så köns- eller annan neutral reklam gååår inte. I bästa fall reklam som mitt i dagens debattklimat signalerar tvekönat, eller gränsöverskridande, eller jämställt, eller progressivt eller något annat starkt värde som man kan bygga ett varumärke kring. Könsneutralt går inte, könsidentitet är alldeles för starkt för att undgå att förhålla sig till.

Hellre då låta reklamen vara och använda den som ett test: hur långt har vi kommit?

#29   Ell
2005-04-18 20:34:39

Det går visst det! reklamen ändras ju efter konsumenternas behov och om en börjar profilera sig tillräckligt mycket så tror jag helt klart att det är möjligt

#30  könsneutral reklam Lemur
2005-04-18 22:46:12

Självklart går det att göra "neutral" reklam. Men inte för vad som helst och inte neutralt på vilket sätt som helst. Men det går.

En "könsneutral" reklam för rakhyvel skulle såklart gå ut på att den rakar benen lika bra som den rakar hakan. Voilá - och Gilette & co har en ny produkt, en unisexprodukt att sälja till de som vägrar köpa Venus och Mach3. Men en unisexhyvel, den måste ju vara OK att använda även för en medveten feminist, eller...?

Samma sak med skönhetskräm - lika bra för män som för kvinnor.

Minns någon reklamfilmerna och bilderna för någon acnetvål för massor av år sen? Det var både finniga tonårskillar och finniga tonårstjejer i den reklamen. Målgruppen var maximerad. Undrar om det skulle funka i dag?

Det som är tragiskt i den icke könsneutrala reklamen är att sånt som är till för att kvinnor ska köpa det, säljs med bilder på vackra kvinnor. "Identifikation". Samtidigt säljs sånt som män ska köpa, med hjälp av bilder på - vackra kvinnor.

#31   josephine
2005-04-18 23:08:13

Ni utgår ifrån att det är reklamen som formar könsroller, men det är ju tvärt om. Reklamen spelar på och överdriver våra rädslor (att inte passa in) och vår längtan (att vara på ett visst sätt). Könsneutral reklam kommer att komma när samhället belönar den.

#32  josephine Lemur
2005-04-18 23:21:09

Var menar du att "vi" utgår från att reklamen formar könsroller?

Självklart utnyttjar reklamen könsrollerna och förstärker, schabloniserar och förtydligar de skillnader som anses finnas mellan män och kvinnor eller åtminstone de två könsrollerna.

Men samtidigt försöker en stor del av de s.k. köpstarka människorna leva upp till de där schablonerna. Nu är dessutom så gott som allt, från babysockor till mascara och rakhyvlar, könsrollsuppdelat. Butikerna har skilda avdelningar för män/pojkar och kvinnor/tjejer. Även hyllorna för deodorant och schampo. Tandborstarna har en tydlig flick- och pojkindelning liksom tidningarna på tidningshyllan. Det är väl nästan bara matbröd och kaviar som _inte_ riktar sig till antingen män/pojkar eller kvinnor/tjejer...

Det blir en ond cirkel.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?