feminetik.se feminetik.se

Just nu 13 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Jag har jobbat på dagis


Gå till senaste inlägget



#1  Jag har jobbat på dagis Alex
2005-01-12 17:56:22

idag. Kom hem efter de första timmarna och oj! Saken är den att jag är nyligen utbildad civ.ing. och har inte direkt haft mycket med ungar att göra tidigare. Bara jobbat med tekniska arbeten osv, så det blev ett kliv rakt in i helt ny värld.

Har än så länge lyckats göra några observationer:

1. Det verkar vara jättestor brist på barnskötare, eftersom jag via telefon utan en intervju fick jobb på några dagar. Dessutom utan att ha utdrag ur brottsregistret eller visat några papper öht. Jag menar...är dom desperata eller? Fast det gäller ju det här daghemmet förståss.

2. Det verkar vara en överväldigande majoritet kvinnor som jobbar i yrket. Jag hörde rykten om killar som hade jobbat ett tag och sen försvunnit (som jag kommer göra). Och de verkar ha fast uppfattningar om vad killarnas roll är på ett daghem. "vad bra, nu har vi nån som kan bråka och leka med grabbarna" var nåt av det första jag hörde.

3. Könsrollerna verkar vara otroligt tydliga, mer så än hos vuxna. Flickor klär ut sig och killar leker med actiondockor och kör omkring med bilar. Dock med en massa undantag förståss. Och jag kan verkligen se hur de kommer till med det pedagogiska materialet som finns. Bilder på prinsessor och riddare att färglägga osv. Samtidigt så verkar det inte riktigt så enkelt, då en prinsessa tydligen inte var en människa.


Till slut undrar jag om någon med lite mer erfarenhet än mig har några råd att komma med. Dels allmänt hur man ska handskas med barnen, och sen mer specifikt, hur man efterlever sina feministiska övertygelser i fostran av barn. (utan att göra några experiment med pluttarna)

#2   Ell
2005-01-12 18:31:09

Kolla svt:s serie "Genusmaskineriet". Det är sex delar om olika grejer som har med genus att göra. Första avsnittet handlar om "Hur man gör kön" och de tar upp dagsibarn som exempel. Sen finns litteratur om just detta och vill du ha tips på böcker så sök på ditt lokala bibliotek

#3   Eric
2005-01-12 18:34:43

Vad jag kan om barn:
1. Lyssna på vad de säger, de är otroligt smarta.
2. Barn gillar att klättra, speciellt på vuxna.
3. Barn går inte sönder om man tar i dom.
4. Brända barn luktar illa...

;) ;) Lycka till.

#4   Catrin
2005-01-12 19:41:02

"vad bra, nu har vi nån som kan bråka och leka med grabbarna"

Riktigt inskränkt!! Ta upp ämnet vid tillfälle och fråga dagisfröknarna om de inte tänker på att inte cementera könsroller.

Föreslå för flickorna att ni kan kasta/sparka boll o dyl. Prata (lite djupare, känslomässigt) med pojkarna. Uppmuntra barnen när de gör saker som inte är könsstereotypa.

Det är bra för barnen att du kommer och är lite nytänkande :-) Önskar dig lycka till!

#5  Ell, Catrin, Eric Alex
2005-01-12 19:46:26

Ell: Justja den serien såg jag lite av, fast jag koncentrerade mig inte så mycket när det begav sig. Och att leta böcker på biblioteket var en bra idé som jag inte ens tänkt på. Fast det känns som det är rätt teoretisk kunskap, skulle behöva lite handfasta tips.

Eric: Haha jo de punkterna kom jag underfund med under mina första timmar. inte den sista kanske :)

Catrin: Jo visst är det inskränkt. Jag undrar om de ens har någon jämställdhetsplan. Fast det känns som jag är i underläge i att ta upp hur de ska göra och tänka när jag är vikarie och har jobbat en dag än så länge.
Och jag försöker att inte falla i de mest uppenbara fällorna; ge flickorna komplimanger när de är duktiga och prydliga och pojkarna när de busar och bygger saker.

#6   Linda
2005-01-12 20:20:13

[Detta meddelande har blivit raderat på grund av att författaren inte följde feminetik.se:s regler.]

#7   sharatec
2005-01-13 20:16:07

Är det inte _lag_ på att de ska kolla brottsregistret? Kanske bara är jag som inte har någon koll...

Lycka till med jobbet, förresten!

#8  sharatec Alex
2005-01-13 20:26:13

jo jag tror att det är det. men jag ar skickat efter utdrag och erbjöd mig att ge henne alla referenser hon ville ha. Antar att det är så stor brist på barnskötare att de är desperata, jäkligt trist att ingen vill jobba med ungar för det verkar jäkligt skoj.

Tack sharatec, idag var det ännu roligare, speciellt som ungarna frågar efter en kommer o kramar en och ger en teckningar :)

#9  Boktips Tiriq
2005-01-13 23:55:02

Alex, kolla upp en bok som heter "Flickor, pojkar och pedagoger" (kommer tyvärr inte ihåg vem som har skrivit den men den borde gå att hitta). Den är jättebra, innehåller både teorier, exempel och konkreta tips!

#10  JÄIF forts MartinK
2005-01-14 15:33:30

Tog mig friheten att fortsätta denna tråden i JÄIF:
http://www.feminetik.se/diskutera.php?fid=3&a…

#11  Ett tips Ell
2005-01-14 16:34:49

Jag har inga egna barn så jag vet inte riktigt hur de funkar, men jag är moster till en fyraårig tej. Henne brukar jag försöka prata med så mycket jag kan om att hon kan, fast hon säger att hon inte kan...man måste förklara att det går om man försöker lite. Det bästa är att läsa en bra bok som man kan diskutera med barnet. Det finns böcker som tar upp jämställdhet och annat bra så skippa alla prinsess och nalle phu böcker och leta reda på de bra. Läs med barnen och diskutera. eller prata om vad de ritar. Ta fram bilar åt tjejerna och dockor åt pojkarna och lek med dom :)

#12  Ell Eric
2005-01-14 17:02:20

En kompis (granne) har 2 tjejer, 3 och 6 år. Jag tror inte att jag någonsin hört någon av dom säga att dom inte kan. Båda har varit i Kan-själv-åldern sen dom lärde sig prata ;)

#13   Ell
2005-01-14 17:06:21

Den här lilla tjejen är kanske lite speciell då hon är ensam tjej på dagis och bli mobbad av pjkarna. Det kan vara en anledning eller så säger hon att hon inte ...knyta skorna, knäppa jackan eller vad det nu kan vara för att hon är bekväm och det är lättare att andra gör saker åt henne. Alla barn är unika individer. Jag tror iaf att det bäsat man kan göra är att prat med barnen och diskutera situationer, precis som man gör med vuxna, men man får ändra det man säger så att barnet förstår. Det är inte lönt att prata om statestik eller om patriarkat där direkt

#14  Ell Alex
2005-01-14 17:17:43

Min strategi hittils har varit att försöka få dom att fundera när de uttrycker könsstereotypa åsikter, typ "tjejer är snällare än killar". Så försöker jag fråga, "är det så? varför då? är inte killar snälla också? är inte han snäll?" osv osv.

#15   Ell
2005-01-14 17:19:19

jo det låter som en bra grej :)

#16   Cyberelg
2005-01-14 18:19:49

Ohhh...

Jag praoade på en lågstadieskola i höstas(I två veckor, med barn i sexårs, ettan och tvåan), och la väl märke till ungefär samma saker som du.
Men sen fanns ju förstås de här underbara undantagen, bl.a. en liten tjej som ALLTID var med killarna och spelade bandy.

Mja, om alla tjejer envisas med att frisera ditt hår/leka affär/tvinga dig att rita/leka hund/etc, etc, kan du alltid pröva med att fråga om de inte vill spela några våldsamma dataspel istället. ;)

Och försök att leka med både killar och tjejer. :) Jag lekte nog alldeles för mycket med tjejerna(Eller tja, de lekte med mig. Jag kände mig värsta utnyttjad när jag blev runtsläpad av en hop 7-åringar till alla möjliga ställen hela dagarna), även om jag var älskad av alla. :)

#17   Ell
2005-01-14 18:47:22

Det var just för att de fick släpa runt på dej som du var älskad. De gav dej sin kärlek på sitt sätt :)
Du hade en gyllene chans att visa dem att de inte måste leka affär eller annat typiskt tjejig. Tjejer tycker det är minst lika kul att leka med bilar eller annat

#18   Cyberelg
2005-01-14 19:04:59

Haha, antagligen. :P Orka tänka, mycket lättare att låta dem göra det! :P
Jo, antagligen, men jag vågade typ aldrig föreslå att vi skulle göra något, lät barnen bestämma nästan allt. De är så läskiga. :/

#19   Prime8
2005-01-17 18:37:52

Cyberelg, så gjorde jag också. Jag jobbade på dagis 1,5 år och trivdes som fisken i vattnet. Jag lät barnens självbestämande växa fram under promenader, val av utflyktsmål, vilka kläder som passar vid utelek inom rimliga gränser osv (eftersom de inte var vana vid det) och ju mer jag berömde dem och lät dem bli friare och mer självbestämande desto mer växte de, som individer, i respekt för sig själva, varandra och mot jämlikhet. Det var en underbar utveckling att se! Jag tror på beröm i alla positiva handlingar, kritiken bör vi minska till ett minimum. Välj vilka egenskaper, handlingar och tankesätt du vill se växa och beröm dem.

Ta diskussioner i positiv anda typ "Såg du vad glad hon blev när du gjorde så? Vad du var duktig som gjorde henne så glad". När negativa handlingar sker, sök ödmjukt efter empatin i barnet och utveckla den, döm inte! Att helt utan ilska, frustration eller bestraffning i tanke ta diskussionen om händelsen med barnet (det behöver inte vara direkt efter händelsen heller - låt det smälta ett tag, barn minns) och efter bästa förmåga försöka få barnet att närma sig en förståelse för vad barnets handlande inneburit. Förstår inte barnet, vägrar erkänna eller annat så gör inte det så mycket, det är den positiva omfamningen som får barn - människor, att växa.

#20  Tittmyran och Björntomten Lemur
2005-01-17 18:46:34

Det finns ett dagis i Gävle som heter Tittmyran, där de aktivt arbetat med könsroller och sig själva. Mina barns förra dagis prövade detta och det går i princip ut på att personalen filmar varandra, sedan tittar de på filmen ihop med en handledare (tror jag) och ser hur de behandlar barnen. Fast att de tror att de behandlar alla barn lika, så gör de inte det. Om förskolläraren t.ex. hjälper en flicka och det kommer en pojke och vill något, så avbryter läraren hjälpandet för att säga till pojken, medan en pojke får hjälp ostört om en flicka kommer och vill något. Detta blir läraren medveten om när h*n ser detta, trots att h*n är övertygad om att barnen får samma behandling. (Aningen stereotypiserat, men det är i princp så det funkar.)

#21  Lemur Nils
2005-01-17 20:22:13

Är det samma undersökning som denna?
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.n…

-------------
– När man filmade lärare och elever framträder stora skillnader. Det visade sig exempelvis att det var flickorna som fick fröknarnas uppmärksamhet och att de oftast befann sig fysiskt där flickorna var.

– Pojkarna fick klara sig själva i sina vilda lekar.

#22  nils Alex
2005-01-17 20:42:33

det är ungefär det jag har märkt själv än så länge. Men det är fan svårt att ändra på. Killarna springer omkring ute på gården och man kan ju inte springa efter dom hela tiden, medans tjejern svansar om kring benen på en. Men jag får väl se till att lämna tjejerna lite för sig själva och jaga rätt på killarna lite.

#23  Till Lemur fredriktomte
2005-01-18 17:49:09

Det där är lite lustigt. Har också läst om de undersökningarna. Och har vid de tillfällena uppfattat det precis som det står i artikeln, nämligen att kontentan var att det faktiskt var flickorna som favoriserades i förskolan. Ändå har jag, t.ex. senast när jag talade med en feministisk lärarinna, ganska ofta möts av uppfattningen att det är pojkarna som tillåts ta mest plats och att det är pga detta som de gör sämre ifrån sig i skolan (alltså; pojkarna måste diciplineras hårdare!). Det är ju det Gens pratar om också. Att uppfattningen om hur flickor och pojkar behandlas inte ligger i takt i tiden med hur det faktiskt ser ut.

Hur kommer det sig att du tog fasta på just denna bit i undersökningen (för jag antar att de någonstans i underöskningen konstaterade detta)? Är seriöst nyfiken.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?