feminetik.se feminetik.se

Just nu 1 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Pedagogisk jämställdhet


Gå till senaste inlägget



#1  Pedagogisk jämställdhet LivingNight
2008-02-11 14:11:31

Jag är scoutledare för 9-12-åringar, och i scouterna är jämställdhet ett stort område att lära sig om. Men eftersom det är så mycket yngre människor så måste det bli pedagogiskt.

Jag tänkte ha övningar, t.ex påståenden som barnen får ställa sig på en gradskala ja - nej längs en linje, efter vad de tycker. Påståendena är t.ex:

- Inte många killar vill ha barn.
- Tjejer är födda med mer fantasi än killar.
- Killar gillar inte djur lika mycket som tjejer.
- Tjejer gillar att kramas mer än tjejer.
- Killar gillar att hångla mer än tjejer.

O.s.v, följt av diskussion om varför de stått som de stått.
Jag behöver dock fler tips på sätt att göra det pedagogiskt att förstå jämställdhet, vad det är, och ifrågasätta skillnaderna som man tror finns eller finns.

En annan sak jag har tänkt är en tvärtom-dag, där killarna och tjejerna ska byta typiska sysslor helt. Vi brukar ha väldigt jämställt i scoutlokalen, att det är blandade grupper och varannan gång med allt. Men denna gång ska killarna helt sköta fikat/städningen/pysslet, medan tjejerna ska göra typiska killsaker som hugga ved, tälja och dylikt.

#2  Sv: Pedagogisk jämställdhet udd
2008-02-11 17:02:16

En grej jag tänkte på angående påståendena är att jag tror att det är bra att vara extra tydlig. Att svara ja eller nej på exempelvis "Killar gillar inte djur lika mycket som tjejer" kan vara lite svårt för det är inte uppenbart om frågan rör hur det är nu (socialisering) eller hur det skulle kunna vara (biologi). Nu tänker kanske inte alla 9-åring i de termerna, men det kan ju ändå vara ett problem om frågan kan tolkas på olika sätt.

Jag tror att det är bra att få in ord som "ska" och "bör" för att fokusera på att det handlar om förväntning.

- Killar ska inte tycka om djur.
- Tjejer bör tycka mer om djur än vad killar gör.

(Fast det är rätt svårt upptäckte jag nu.)

#3  Sv: Pedagogisk jämställdhet kennytempo
2008-02-11 18:55:25

De gäller att skapa meningar som fokuserar på påståendets svar snarare än påståendet. Skapa tyngdpunkt på nåt sätt. De kan ju bero på hur man säger, vem som säger men även meningsuppbyggnad. De känns viktigt att tänka på när påståendet kommer från en auktoritet. Påståendet är trots allt de första man säger vilket kan medföra att påståendet blir lättare att ta till sig än svaret.
Lite psykologi här men i stort sett en utveckling av Udds förslag.
Lycka till!
Pedagogik är kul.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?