feminetik.se feminetik.se

Just nu 1 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Däcksbytarhelvetet


Gå till senaste inlägget



#1  Däcksbytarhelvetet Ille
2004-11-17 11:41:36

Så var det dags igen. Vinterdäcken ska på.
På jobbet byter de åt oss som vill, men alltid med dessa gliringar. Jag som feminist borde byta själv. Inte låta killarna på jobbet göra det.
Tro mig, jag kan. Jag har gjort det. Att jag är dålig på det beror inte bara på bristande övning: Jag är helt enkelt inte speciellt händig.
Det underlättar inte direkt att ha tummen mitt i handen när man är feminist.

Ville bara prata av mig, vet att det är I-landsproblem.

#2  Gör som jag JoeHill
2004-11-17 11:47:27

Ha två bilar.

En med vinterdäck och en med sommar. Så byter man bil istället.

Mycket enklare.

#3  Ille Lurvnos
2004-11-17 12:16:26

Låt dina vänner hjälpa dig, kvinnor eller män spelar väl ingen roll. Och hjälp dem tillbaka med något du kan som de inte klarar.
...love, peace and understanding... :-)

#4  Tummen mitt i handen. ufpopen666
2004-11-17 14:52:30

Man blir inte född med tummen mitt i handen. Jag var förr typisk "mitt i handen" men ville lära mig. Nu går det bra.
Händig är något man blir efter att hållt på med en massa praktiska saker.
Många säger att man måste ha en handledare. Kanske det. Jag hade inte det och det var av den enkla orsaken att det var få "handledare" som kunde det de pratade om. Det är många som kan tala om att man gjort fel, speciellt när felet uppkommit. Färre kan tala om hur man ska göra i stället. Nästan ingen kan tala om hur man ska göra om det ska bli rätt.

#5   Eric
2004-11-17 14:59:38

Man behöver inte vara speciellt händig för att byta däck! Det är ju inte direkt ögonkirurgi eller finsnickeri vi talar om.

Rejäla verktyg underlättar oerhört, till att börja med.
Tips: Ledhandtag:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iS…
med en rejäl hylsa:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iS…
19 mm brukar vara standard på hjulmuttrar, men kolla det för säkerhets skull.

170 spänn kan det väl vara värt för tillfredsställelsen att klara det själv? Och så har du prylar som kan gå i arv!

Lite oljespray typ 5-56 och en liten stålborste också.

Börja med att borsta rent så mycket det går på och kring muttern för att slippa få skit i gängorna, och spreja på lite olja.

Viktigt! Tänk på att lossa muttrarna INNAN du hissar upp bilen, så slipper du att hjulet snurrar. OBS LOSSA, ett halvt varv eller så, skruva inte bort dem helt! Utnyttja hävarmen från det långa skaftet, och "knyck" loss muttrarna om de är maskindragna och sitter som berget.

Hissa upp bilen, bort med muttrarna och hjulet, dit med det nya, en skvätt olja till och på med muttrarna igen.
Tänk på att sätta muttrarna åt rätt håll!
Dra muttrarna "lagom" hårt, hissa ner bilen och efterdra dem korsvis, dvs i stjärnmönster 1-3-5-2-4. Dra inte FÖR hårt, du behöver inte häva dig på med hela kroppstyngden om du har en lång nyckel.

Alu-fälgar behöver visst efterdras efter ett par dagar, också.

Ett tips, om det gamla hjulet inte vill lossna. Hissa upp bilen och sparka längst upp på däcket (där du kommer åt bäst) allt vad du orkar. Använd fotsulan och var inte rädd att lägga hela kroppstyngden bakom. (Läste en krönika om någon som gjort detta, men bara vågat "tåa" lite för han var rädd att sparka sönder något! Tänk på att däck och fälgar är gjorda för att bära flera hundra kilo och träffa ett potthål i 100 km/h. Det är knappast något du kan sparka sönder...)

Om inte detta funkar är det dags att ta till det gamla lastbilschaffistricket: Skruva fast muttrarna igen, och lossa dem c:a 1/2 varv. Sedan KÖR du försiktigt en bit, med kraftiga rattutslag så "vickar" hjulet loss.

Lycka till!

#6  Bra Kerstin
2004-11-17 15:37:13

och handfasta råd Eric!

Ille: Det där klarar du! Övning ger färdighet! Som Eric säger så behöver man inte vara händig för att göra det, det är trots allt bara muttrar som ska skruvas av och på. Är man svag i armarna är det som sagt bra med en lång hävarm.

#7  apropå händighet UppåtEmma
2004-11-17 19:44:39

Håller med ufpopen666! Händighet är en övningssak som allt annat. Mitt första rum jag rollade tog tre dagar. Nu gör jag ett rum på 1 1/2 timma och skippar skit som rollertråg! Ner i hinken bara, som proffsen.
Övning övning övning. Men visst, det är rätt tråkigt.

#8  Strunt i feg-ringarna. Feminsten
2004-12-06 19:07:26

det är inga problem nu för tiden med det varma vintervädret att köra på sommardäck.
Det kan vi ju tacka växthuseffekten för. Inget ont som inte har något gott med sig.

#9   Eric
2004-12-07 08:46:15

Problemet är bara att det kostar 600(?) spänn om Harry Haffa ser dig. Fast det är klart, nu får de ju allvarligare saker att inrikta sig på efter nyår, som att jaga småungar utan cykelhjälm...

#10  Eric fdTorsken tillfrisknande
2004-12-07 15:16:24

Fast det där med oljan undrar jag lite över...

Jag har kört olja på mina muttrar i många år, men sedan fick jag höra av någon väl insatt att det skulle man absolut inte göra!

Så nu kör jag ingen olja på dem längre (å andra sidan finns det fortfarande kvar från tidigare år).

#11  fdTorsken Rolle
2004-12-07 18:06:07

Om du har kupolmuttrar så skall du inte ha olja i muttern, men lite på själva hjulbulten är aldrig farligt. Se bara till att den tål hyfsat hög värme, så den inte förvandlas till koks om bromsarna skulle råka ligga på.

Och alufälgar skall för övrigt efterdras efter ca 5 mil.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?