feminetik.se feminetik.se

Just nu 1 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Vem vill köpa tjejer på Mio?


Gå till senaste inlägget



#1  Vem vill köpa tjejer på Mio? SmultronStella
2006-11-07 18:05:07

Jag upphör aldrig att förundras över reklamvärlden. Däremot finner jag det en aning överraskande att Mio bytt bransch och numera ägnar sig åt prostitution. I och för sig är denna bransch förmodligen mer lukrativ än möbler men vem vill egentligen köpa en tjej på Mio?

#2  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-07 18:11:18

Det känns som om det saknas en länk som kanske kan förklara vad du menar. Mio? Prostitution? Huh?

#3  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? SmultronStella
2006-11-07 18:17:56

Har du missat den senaste kampanjen som tapetserar det offentliga rummet just nu och kan beskådas i varje busskur? Borde även finnas i din närhet?

#4  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-07 18:24:24

Jag har lärt mig att helt blunda för löpsedlar, reklamtavlor, banners mm. Jag filtrerar mentalt när jag rör mig i offentligheten. Jag är världens sämsta konsument.

Lucky me.

Men jag lovar ta mig en titt när jag går runt på stan i morgon.

#5  SmultronStella Karolina
2006-11-07 18:39:25

Nu tycker jag att du ser saker som inte finns. Budskapet är väl ändå "köp möbler som matchar dig" (tror t.o.m att det står det/sägs det bokstavligt i reklamfilmerna), illustrerat med kvinnor i aftonklänningar i samma tyg som sofforna de poserar vid.
Förlegat kanske att man än en gång använder tjusiga kvinnor för att sälja en vara, men att koppla det till prostitution är bara löjligt. Man bör nog välja sina strider, annars riskerar man lätt att diskussionen blir osaklig.

#6  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? kezo
2006-11-07 18:40:02

Menar du de 5-6 blondinerna som står och ler och säger sig ta hand om Mio-kunderna på bästa sätt? (Inte en enda man, inte en enda över 25, inte en enda mörkhårig, verkar som om Mio bara säljer blondiner också)

#7  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? kezo
2006-11-07 18:40:37

Ok, jag kanske blandade ihop Mio-reklamen med någon annan

#8  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Karolina
2006-11-07 18:48:33

Annars tycker jag personligen att trailern för TV3s nya serie Lyxfällan (hjälp till personer som lever över sina tillgångar) var en smula knasig. Man får se en kille sitta nöjd vid sin nya flotta plasmateve, bil etc., samtidigt som en röst säger "Här är Bengt med sin nya plasmateve" osv. Man får även se "Bengts" fru "Bettan", strålande nöjd vid sin makes sida. Men poff så försvinner plasmateven, bilen och "Bettan"!

Kunde inte låta bli att fundera över om det TV3 vill ha sagt är att även "Bettan" är en vara bland alla andra grejer som "Bengt" äger. Men en troligare tolkning är väl att försvinner lyxartiklarna så försvinner även "Bettan", vilket iofs är ett nog så sexistiskt antagande - alla kvinnor är money grabbin´ bitches.
Tankar?

#9  #8 Jagheterblixten
2006-11-07 18:55:03

Jag har också tänkt på lyxfällan reklamen! Precis som du reagerade jag först på att Frun tycktes ses som en ägodel, sedan på att hon försvann då gubben inte hade några pengar längre!
Suck!

#10  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Blindalina
2006-11-07 19:05:57

tv3 får skylla sig själva som tycker att money grabbin hemmafruar är höjden av lycka. orkar inte bry mig.

#11  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Blindalina
2006-11-07 19:08:56

jag brukar se tv3 som en egen liten värld, ett litet tittskåp av roliga gubbar och detaljer.

#12  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Kaiser
2006-11-07 19:16:25

En gång för länge sen trodde jag att TV3 var en bra TV-kanal.

Sen började de sända 'Tutti Frutti'.

#13  Blindalina Karolina
2006-11-07 19:20:19

Problemet är väl inte om TV3 gillar hemmafruar eller ej. Problemet är den bild av män och kvinnor som TV3 hjälper till att reproducera? Och det går ju faktiskt ut över oss alla, vare sig vi ser på TV3 eller inte.
Men visst, till slut orkar man knappt bry sig alls.

#14  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Karolina
2006-11-07 19:26:52

Har en till "höjdare" vad gäller sexistisk reklam som snurrar just nu.
TV4 ska ha nån fotbollsgala och i trailern sitter tre män, Peppe Eng (tror jag han heter), Dogge Doggelito samt en till och refererar en "fotbollsmatch" mellan två tjejer klädda i aftonklänning. "Fotbollsmatchen" har i allra högsta grad cat fight-karaktär, mycket slitande i klänningar och hår. Den ena av tjejerna känner jag igen som sportjournalist, den andra vet jag inte vem det är.

Vad är grejen här? TV4 håller återkommande Nollrasism-veckor. Kanske dags att vända blicken inåt och köra en Nollsexism-vecka. Funderar på att mejla dem om detta. Fotboll ska väl ändå vara för alla, och cat fight-vinklen har ingen som helst legitimitet.

#15  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Vintern
2006-11-07 20:49:50

Nollsexismvecka hade varit ruskigt tufft.. Tror inte TV4 (eller någon annan kanal heller för den delen) vågar.. (förhoppningsvis har det här samma effekt som "Du törs inte" från när man var 6-7 år:))

#16  Mejlat TV4 Karolina
2006-11-07 21:33:31

Nu har jag mejlat fyran om deras fotbolls-trailer! Slängde även in tanken om Nollsexism-vecka :-)

#17  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Kaustic
2006-11-07 22:08:46

Nollsexismvecka hade varit klockrent! Är det någonstans manschauvunism frodas förutom i styrelsetopparna så är det väl inom sportvärlden. Skriv och berätta om du får svar!

#18  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Jenny
2006-11-08 09:03:35

Jag reagerade också på fotbollsgale-reklamen där två kvinnor iförda klänningar spelar fotboll och sliter i varandra. Jävligt dåligt. Jag har för mig att de gjorde en liknande reklam förra gången det var fotbollsgala också, men jag kan ha fel.

#19  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? FiaMia
2006-11-08 09:36:38

Skitbra, Karolina! Att du mejlade TV4, och alldeles särskilt om nollsexism-vecka! Jag har inte sett den reklamen, så jag kan inte göra likadant (än), men jag blir så peppad bara av att läsa att nån gör nåt!

#20  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? MarianneK
2006-11-08 09:41:49

Vilken bra idé!

#21  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Blindalina
2006-11-08 14:53:20

hmm, just den reklamen reagerade jag inte så mkt över catfightaspekten, som att det var sexistvarning pga att de gjordes så fjolliga " här kommer tjejerna i klänningar, uj vad fjolligt" typ.

kan bero på att jag spelat en del xboxboxningsspel med Carmen Electra vs Li´l Kim i underkläder på sistone iofs..

jag är fortfarande ilsk över VOTE FOR LIBRESSE-reklamen. knacka reklammakare, ngn, öh?

#22  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? SmultronStella
2006-11-10 16:37:08

1-
Alla ni som på fullaste allvar tycker det är helt legitimt att marknadsföra soffor (som dessutom knappt syns i bilden) genom närbilder på halvnakna tjejer i utmanande poser och sängkammarblick kan starta en ny tråd för inbördes reklambeundran.
2-
Ni trådinfiltratörer som njuter av att avleda uppmärksamheten från ursprungsämnet och leda diskussionen på sidospår kan också ytterst enkelt starta en alldeles egen tråd om just Ert hjärte-ämne.
3-
Du som noterar att någon i din omgivning blir upprörd över något fenomen och bemöter henne med en ”det-där-var-väl-inte-så-farligt-lilla-gumman-attityd” ska veta att du har inte patent på att bli upprörd och framförallt kan du ibland göra det enklare för dig genom att helt enkelt försöka förstå VARFÖR hon är upprörd. Eller åtminstone välja att inte förminska andras upprördhetskänslor. Om jag vill sönderanalysera just Mio-reklamen i en tråd så vore det verkligen givande att få göra det!

#23  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? metamorfos
2006-11-10 16:47:17

Jag har sett Mioreklamen och fattade först nu att det var reklam för möbler. Trodde det gällde kläder eller hårsprej eller nåt. Då har det gått lite väl långt - eller kanske lite väl mycket bakåt.

#24  SmultronStella LittleViper
2006-11-10 17:32:17

Jag har också reagerat på Mios reklam. Gör inte kopplingen till prostitution, men visst är det mer fokus på tjejerna än på produkten. blir mest irreterad över att man än en gånmg saluför en produkt med kvinnlig fägring... 2006? Rymdresor? Bredband? Stenålder, snarare

#25  glömde... LittleViper
2006-11-10 17:34:15

...och med risk för att byta ämne: har ni sett reklamen för en uppfriskande halstablett, med en bikinibrutta som tycks få orgasm av att...suga....på halstabletten? ännu ett stort steg för mänskligheten

#26  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-10 17:43:02

Nu har jag sett (fast jag fick gå till nån kampanjsajt på webben).

JAA jag håller med dig SmultronStella, det där är ju helt sjukt. Jag fick precis samma vibbar som du.

Jag skulle gärna säga att jag efter detta bojkottade Mio, fast nu handlar jag inte där ändå eftersom jag inte har råd, men om jag hade haft råd att handla där så skulle jag inte gjort det.

Om ni fattar.

#27  SmultronStella #22 Karolina
2006-11-10 21:58:31

Jag antar att du med "ni" i första hand menar mig, så jag bemöter därefter.

Till att börja med tycker jag att du har en tveksam definition av "halvnaken". Bär man aftonklänning så är man i mina ögon inte halvnaken. Och ingen i den här tråden har uttryckt någon "reklambeundran", snarare har alla inklusive jag, visat sig starkt kritiska till att använda tjejers kroppar för att sälja varor. Det skriver jag till och med i mitt första inlägg, om du ville läsa det.

Jag har inte försökt bemöta dig med en lilla-gumman-attityd. Jag tycker att du har fel och gav dig därför kritik, detta är trots allt ett debattforum!
Om du vill att jag ska förstå hur du menar så får du allt börja argumentera för din sak. Du kan inte bara kräva att jag ska förstå och hålla med utan vidare. Vi är alla feminster här, men det är inte säkert att vi delar analyser/slutsatser.
I ditt ursprungsinlägg ser jag inte ens ett försök till argumenterande till analys/agrumenterande. Du slänger ut en åsikt och hoppas på att andra ska hålla med. När jag sedan inte gjorde det blev du arg.

Jag ger dig rätt på en punkt, mina inlägg tog över tråden och jag borde kanske ha startat en egen. Dock vore det ju praktiskt om man på detta forum kunde samla alla inlägg om sexistisk reklam i en och samma tråd.

Till sist kan jag väl bara tillägga att jag verkligen skulle tycka det var jättebra om du sönderanalyserade Mio-reklamen ur ditt eget perspektiv. Så jag föreslår att du börjar göra det, istället för att ägna tid åt att vara arg på att jag inte håller med dig.

/Trådinfiltratören

#28  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Clara
2006-11-11 12:22:53

Om jag får ge mig på att tolka olika tolkningar av reklamen här så verkar det som att vissa ser Mio-reklamen som att den visar tjejen som ett tillbehör till soffan. Ungefär som den klassiska inoljade tjejen i bilannonsen. Det är reklamens betraktare som ska köpa soffan, och han får en tjej på köpet, ungefär.

Andra ser tjejen mer som reklamens subjekt/huvudperson, det är hon som har köpt soffan och hon är nöjd för att den matchar hennes klänning. Antagligen gillar hon lyx och flärd.

Jag tillhör den senare kategorin. Har för mig att rösten i reklamen säger ungefär "köp möbler som matchar dig", dvs rösten tilltalar kvinnan i reklamen och dem som kan identifiera sig med henne, inte någon betraktare som ska köpa kvinnan (eller möbler som ska locka till sig kvinnor).

#29  SmultronStella o Clara 0laberg
2006-11-11 13:01:39

Jag tror att bägge signalerna som ni berör är avsedda. Kvinnor ska identifiera sig med den behagfulla tillvaron och att vara så vacker och lycklig, männen ska åtrå kvinnan och överföra det på sin käresta och vifta med kontokortet.

Signalen är hursomhelst sexistisk. Kvinnan fungerar i bilden både som åtråvärt objekt OCH som identifikationsobjekt. Mannen, utanför bild, fungerar som köpare eller åtminstone betalare av denna groomingattiralj.

Det HADE ju faktiskt gått att placera en halvnaken välhängd hunk i soffan, med tvättbräda, champange på kylning och sugande blick. Så att kvinnan viftar med sitt kontokort med pengar från sitt välbetalda jobb och köper soffan.

Det är som den oerhört sexigt beslöjade rösten från sminkföretaget som säger "because I'm worth it". Även om reklamen vänder sig till kvinnor (identifikationsobjektet) så är det ett objektifierande tilltal.

#30  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Clara
2006-11-11 13:47:41

Jag håller med om att det är en tråkig stereotyp att kvinnan är den som vill ha lyx och flärd, och mannen är den som får betala. Tyvärr tror jag inte att budskapet skulle gå fram lika tydligt om man vände på steken i reklamfilmen. Man har bara ett par sekunder på sig att kommunicera ett budskap, så därför tar man till enkla stereotyper som alla känner till, så att alla genast fattar vad det är frågan om.

Sen tycker jag också att det är ett tråkigt grepp som man gärna hade fått avstå från. Men jag tror att det här är förklaringen i alla fall.

#31  Clara 0laberg
2006-11-11 13:53:57

Nä, egentligen är jag inte mycket för att kasta skit på reklamen. Den fångar upp vad som faktiskt finns därute. Den är en spegelbild.

Att bara förändra den, förändrar inte nödvändigtvis världen. Men om världen förändras kommer reklamen att förändras.

Så, det slags reklam gör mig först och främst sugen på att förändra världen.

#32  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Clara
2006-11-11 13:56:23

Fast när jag tänker efter: Vad i reklamen är det som säger att det finns en man utanför bild som betalar? Är det verkligen reklamens budskap eller är det något ni själva har tolkat in?

Är det för att alla kvinnor i reklamfilmerna är unga och snygga? Det kan motiveras med enbart identifikationsfaktorn tycker jag. Alla identifierar sig väl hellre med någon som verkar snygg, framgångsrik och lycklig (och har kläder som matchar sin.. öh.. soffa). Det behöver inte betyda att det ska finnas en man som ska åtrå kvinnorna i reklamen (och betala för möblerna). Varför kan de inte ha köpt sin soffa själv?

#33  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-11 14:06:47

"Fast när jag tänker efter: Vad i reklamen är det som säger att det finns en man utanför bild som betalar? Är det verkligen reklamens budskap eller är det något ni själva har tolkat in?"

Det är en intolkning. En klassisk sådan. Och en som jag tycker har fog för sig.

För om det inte förutsätts en manlig heterosexuell betraktare i andra ändan, varför alla sexuella signaler och symboler?

The male gaze förutsätts i den här processen. Även om reklamen riktar sig "från kvinna till kvinna" så säger reklamen "kolla in så sjysst avslappnat sexig du blir i den här sköna soffan".

Och, visst, vem vill inte känna sig avslappnat sexig?

MEN, "sexig" är man ju inte utan vidare. Sexig är man i enlighet med en sexighetsnorm.

Och denna sexighetsnorm är heterosexuell och förutsätter en manlig betraktare, manligt sexualiserande av bara axlar, manligt sexualiserande av bröst, höfter, läppar, slät hy osv osv, kort sagt ett manligt sexuellt betraktande av kvinnokroppen. Dvs ett sexuellt ägandeperspektiv. Kvinnan som mannens objekt.

Även om reklamen är "kvinna till kvinna", så är det _värde_ som signaleras, det åtråvärda, _att vara sexig för en manlig betraktare_.

Men de kvinnor jag vet om i verkligheten, riktiga kvinnor, inga PhotoShop-konstruktioner, som önskar sig en soffa, de önskar sig en soffa som är snygg i sig, som står i ett snyggt hem, och som man kan SLAPPA i. Inte vara perfekt mejkad i snygga kläder och sitta och tänka på sin hållning som ett vackert kuttersmycke, utan tvärtom ligga och dega i.

För sin egen skull.

Hade jag sett det, då hade jag inte förutsatt en male gaze i bakgrunden.

#34  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-11 14:10:31

Alltså, jag tror inte att reklamen sänder detta budskap på något medvetet sätt, som ett statement.

Men reklamen fångar upp och förhåller sig till vad som är "normalt".

Och det är i betraktandet av det "normala" som man ser vilka normer som faktiskt är så starka. Alla dessa förantaganden och "självklarheter", som egentligen inte är så självklara.

Ideer om sexighet och manligt och kvinnligt och intressen och pengar och kläder.

Reklamen är en skrattspegel. Ser man noga på bilden, så ser man vårt samhälle.

#35  Tillägg Clara
2006-11-11 14:12:26

Jag tror t.o.m. att det finns en reklamfilm där tjejen byter ut killen för att han inte matchar soffan. Alltså är det han som är objekt i det fallet.

Det enda som stör mig med den reklamen är nog att det bara visas _kvinnor_ som bryr sig om flärd och yta och att matcha möbler och kläder.

#36  Olaberg Clara
2006-11-11 14:20:57

Oj, hann inte se att du postat.

Ja, du har rätt i att reklamen visar upp kvinnor som är snygga i ett manligt ideal. Men jag tror att bilden inte ska tolkas så bokstavligt. Den vill visa upp en polerad yta, den vill kommunicera festlighet och någonting alldeles extra, och det gör den genom att kvinnorna är klädda i festkläder. Festkläder ser ut som de gör. Frånsett detta faktum ser jag inga tydliga sexuella signaler i reklamen. Fast jag är ju ingen manlig betraktare.

Om man visade upp en soffa med en kvinna som ligger och slappar i den så blir bilden en annan. Kanske praktisk och jordnära, men jag tror inte att det är den imagen som Mio är ute efter i det här fallet. De vill nog hellre ge en bild av lite extra påkostad glamour. Och då passar det inte riktigt med en soffsittare i mysbyxor, även om det är det soffan kommer att användas till senare. Det handlar liksom om vilken bild av Mio som stannar på näthinnan.

#37  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Clara
2006-11-11 14:29:07

Grr, jag lyckas inte riktigt få fram vad jag menar. :)

Hursomhelst, och lite OT: Jag tycker nog att reklam som visar upp sexiga kvinnor visst kan rikta sig "från kvinna till kvinna". Det är inte helt oproblematiskt det heller, men jag tror att det kan handla om "titta hur sexig du kan bli, så att du blir åtråvärd för männen". Och åtråvärd vill väl både män och kvinnor vara - för sin egen skull, för att öka sina egna valmöjligheter på marknaden, inte för att vara till för någon annan. Ändå tycks det som att reklam som visar sexiga kvinnor och män alltid tolkas som en objektifiering av kvinnor, oavsett vilket kön som visas upp.

Och jag tror att både kvinnor och män (fast i vilken utsträckning törs jag inte ge mig in på) dikterar villkoren för hur kvinnor ska se ut.

#38  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? El_Trolldego
2006-11-11 15:55:07

På Mios hemsida kan man titta på en reklamfilm som innehåller både män och kvinnor och barn.

#39  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? metamorfos
2006-11-11 16:38:37

Vad fint att ni förminskar budskapet till att bli något som egentligen inte finns. Så att vi galna feminister som ser ett annat budskap återigen får veta att vi övertolkar och har fel fel fel för egentligen - egentligen är det kvinnorna som har all makt i samhället.

Vet ni, jag är väldigt less på den inställningen. Så less att jag vill kalla den för en feministiskt blind syn på hur saker hänger ihop.

#40  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-11 22:52:05

metamorfos: och exakt VAD menar du med det? Ska jag sluta posta???

Clara: Men precis. Du har alldeles rätt. Mio vill inte ha fram det budskapet...

MEN

stanna upp ett litet litet tag vid just budskapsinnehållet.

"Och åtråvärd vill väl både män och kvinnor vara - för sin egen skull, för att öka sina egna valmöjligheter på marknaden, inte för att vara till för någon annan. Ändå tycks det som att reklam som visar sexiga kvinnor och män alltid tolkas som en objektifiering av kvinnor, oavsett vilket kön som visas upp."

Poängen är, och det här är en hur viktig poäng som helst, varför åtråvärd PÅ PRECIS DET SÄTTET?

Där har du normen. Fundera över varför själva DEFINITIONEN AV SEXIG/ÅTRÅVÄRD ser ut som den gör.

Och det handlar inte om det råkar vara kvinnor eller män som dikterar villkoren för kvinnor. Det handlar om "dikterar villkoren för kvinnor".

Du skriver "att öka sina valmöjligheter på marknaden" men ser du inte att den väg som dikteras handlar om att just vara till för någon annan?

Budskapet som sänds ut är: "du, kvinna, ska vara attraktiv för en man, du ska vara åtråvärd för män, och du ska använda precis de här signalerna".

Clara, inser du inte att i samma stund en kvinna tvingar sig till en förändring eller utseendeanpassning eller någonting sådant, för att uppfattas som attraktiv av en man, SÅ HAR HON FÖRLORAT!?!?!

I samma stund slutar hon vara oberoende av män, hon gör sig till patriarkatets lydiga lilla hund.

Och det är precis den väg till förverkligande som Mios reklam aviserar. Eller precis ALL reklam som spelar på en sexighet, definierad av vad män tycker är sexigt.

#41  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-11 22:55:12

"Och åtråvärd vill väl både män och kvinnor vara - för sin egen skull, för att öka sina egna valmöjligheter på marknaden, inte för att vara till för någon annan. Ändå tycks det som att reklam som visar sexiga kvinnor och män alltid tolkas som en objektifiering av kvinnor, oavsett vilket kön som visas upp."

Vaddå tolkas som?? Det ÄR ju objektifiering av kvinnor. Själva definitionen av objektifiering.

Så länge som "sexighet" för kvinnan definieras av hurpass åtråvärd hon är för mannen, så ÄR det objektifiering.

#42  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? MarianneK
2006-11-11 23:25:39

Just ordet "åtråvärd" är avslöjande.

Värd att åtrås. Av vem? Värd enligt vem? Sig själv?

MEn jag håller inte med om att reklam bara är en spgel. Reklam kan konservera och skapa attiytder och värderingar.

Osäkra och otrygga människor konsumerar förmodligen mer än säkra och trygga människor. Reklammakare tjänar alltså på att människor är osäkra. Och om de har ett mål har de troligen också en agenda.

Man kan förbättra sig, men man ska aldrig tro att man duger.

Dags att ifrågasätta reklaminvasionen i det offentliga rummet.

#43  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-11 23:29:25

"MEn jag håller inte med om att reklam bara är en spgel. Reklam kan konservera och skapa attiytder och värderingar."

Nej, det håller jag inte heller med om. Varje röst agerar i någon riktning i det offentliga samtalet.

Så inte BARA en spegel. Men likväl spegel.

#44  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-11 23:30:22

"Just ordet "åtråvärd" är avslöjande.

Värd att åtrås. Av vem? Värd enligt vem?"

Exakt!

#45  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? El_Trolldego
2006-11-12 19:29:39

"Så länge som "sexighet" för kvinnan definieras av hurpass åtråvärd hon är för mannen"

Hur ska man då definera "sexighet"?

#46  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-12 23:55:42

Hur vill du själv definiera din egen sexighet?

Varför ska en kvinna se sitt eget värde genom en mans ögon? Varför definierar hon inte själv vad hon själv tycker är läcker med sig själv?

#47  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Clara
2006-11-13 00:13:14

metamorfos: Förlåt att jag hade en annan åsikt. Och vad menar du med "vi galna feminister"? Är jag inte feminist för att jag inte håller med dig i den här frågan?

"återigen får [vi] veta att vi övertolkar och har fel fel fel"

Jag har varit noga med att poängtera att det här bara är vad jag ser och tolkar. Ingenstans har jag antytt att det är jag som har rätt och "ni andra" som har fel.

Olaberg:
"Fundera över varför själva DEFINITIONEN AV SEXIG/ÅTRÅVÄRD ser ut som den gör."

Ska jag fundera över varför idealet ser ut som det gör? Tja.. Ett ungt och hälsosamt utseende är ett tecken på fertilitet?
Ärligt talat förstår jag inte riktigt vart du vill komma.

"Och det handlar inte om det råkar vara kvinnor eller män som dikterar villkoren för kvinnor. Det handlar om "dikterar villkoren för kvinnor"."

Det finns motsvarande villkor för män. Jag tror aldrig att vi kommer att komma ifrån att det finns utseendeideal som hägrar i samhället. Sen tycker jag inte heller att de behöver späs på och uppmuntras ytterligare.

"Du skriver "att öka sina valmöjligheter på marknaden" men ser du inte att den väg som dikteras handlar om att just vara till för någon annan?"

Nä, jag kan faktiskt inte se det. Om en man skaffar sig makt, pengar och status och köper en ferrari för att locka till sig kvinnor är det aldrig nån som tycker att han är "till för nån annan", trots att han följer nån sorts idealbild för hur en man ska vara. Varför skulle då en kvinna som fixar med sitt utseende för att locka till sig några sexiga män vara mera utsatt och ofri än han?
Självklart finns det massor med tjejer som tror att de måste vara snygga för att duga, men måste vi förutsätta att alla som gillar att grooma sig är sådana? Kan vi inte bejaka att det också finns starka kvinnor som gillar flärd och lyx?

"Clara, inser du inte att i samma stund en kvinna tvingar sig till en förändring eller utseendeanpassning eller någonting sådant, för att uppfattas som attraktiv av en man, SÅ HAR HON FÖRLORAT!?!?!"

Jo, det inser jag. Betoningen här ligger på ordet "tvingar". Har hon förlorat också om hon gör det av egen fri vilja, för att hon VILL, och inte för att hon känner att hela hennes självbild hänger på det?

För att återvända till ämnet och sammanfatta min syn på Mioreklamen så ser jag inte alls samma tydliga fokus på kvinnokroppen som många andra härinne verkar göra. Budskapet som jag ser är "skaffa möbler som passar dig", och eftersom vi inte hinner lära känna personerna i reklamfilmerna på några sekunder så får deras kläder och matchande färger, dvs utseendet, istället stå som metafor för "möbler som passar dem". Min enda invändning är att jag enbart sett kvinnor som huvudpersoner i reklamfilmerna, vilket jag tolkar som att det bara är kvinnor som är intresserade av heminredning. En trist, gammal och osann stereotyp.

Så, Mioreklamen är inte något idealexemplar på jämställd reklam, men jag kan inte koppla ihop den med prostitution...

#48  #46 Clara
2006-11-13 00:16:30

En sådan egendefinierad sexighet skulle vara svårare att förmedla i en 20 sekunders reklamfilm. Därför går man på mainstreamidealet, så att publiken genast fattar.

Men återigen, jag ser faktiskt inga sexsignaler här. Bara festklädda människor.

#49  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-13 08:34:16

"Jo, det inser jag. Betoningen här ligger på ordet "tvingar". Har hon förlorat också om hon gör det av egen fri vilja, för att hon VILL, och inte för att hon känner att hela hennes självbild hänger på det?"

Men i vilken mån är en kvinnas vilja fri i patriarkatet?

Dra inte ner det till en fråga på individnivå.

Mallen för en kvinnas sexighet finns och upprätthålls i samhället utanför en enskild individ. I påfallande hög grad definierad av män för män.

Mallen är knuten till en maktordning som säger att en kvinnas sexighet är kopplad till hennes underkastelse.
Att behaga = underkasta sig.
Att behaga en man = att underkasta sig en man.
Tanken att kvinnor ska behaga män = Tanken att kvinnor ska underkasta sig män

Om nu en kvinna, en individ som är stark och självständig, beslutar att förhålla sig till den här mallen på ett förhållandevis fritt sätt, så hjälper det definitivt henne själv. Det är en motståndsstrategi för att, trots detta tryck som idealet utövar, kunna ta det till sig på egna villkor.

Men det är en kollaborationens strategi.

Bejakandet av idealet stärker det, även om man förhåller sig till det självständigt.

Det individuella valet blir helt enkelt ett av två:

Antingen

Fly från idealet, avsvär dig det, motverka det - eftersom du vill motverka den underliggande maktordningen

eller

Bejaka det, och då (antingen du vill det eller ej) så förstärker du den underliggande maktordningen.

Det gäller både kvinnor och män. Ett av två val. För eller emot.

#50  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-13 08:34:42

"Men återigen, jag ser faktiskt inga sexsignaler här. Bara festklädda människor. "

Hmmmm......

#51  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-13 08:41:44

"Det finns motsvarande villkor för män. ... Om en man skaffar sig makt, pengar och status och köper en ferrari för att locka till sig kvinnor är det aldrig nån som tycker att han är "till för nån annan", trots att han följer nån sorts idealbild för hur en man ska vara. Varför skulle då en kvinna som fixar med sitt utseende för att locka till sig några sexiga män vara mera utsatt och ofri än han?"

Därför att idealen ser olika ut. "Motsvarande villkor"... det är lite tillspetsat som att säga att en våldtäktsman och ett våldtäktsoffer deltar i samma situation och därigenom har någonting gemensamt. Som att säga att svart och vitt har mycket gemensamt eftersom de bägge är färger.

Hans ideal går ut på makt, potens och äga. Hennes ideal går ut på maktlöshet, underkastelse och att bli ägd.

Visserligen är det synd om både män och kvinnor i den här dansen, att de ska vara slavar under idealen.

Men idealen är två radikalt olika sidor av exakt samma maktordning. Uppfyllandet av hans ideal förslavar henne. Hennes ideal anpassar sig till slaveriet.

Det handlar inte om vem det är mest synd om. Det handlar om att maktordningen som förslavar kvinnor måste brytas.

#52  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? metamorfos
2006-11-13 19:59:15

Nej, jag menar inte "alla feminister". Jag menar gruppen "galna feminister" som jag antar att vissa av er gärna refererar till. Den där gruppen "galna feminister" som tänker "fel", men som ingen nånsin tillhör.

#53  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? SmultronStella
2006-11-14 17:59:13

Clara:
Jag insåg just att vi analyserar två olika fenomen inom samma reklamkampanj! Du anknyter till reklamfilmer som visats på TV (som jag inte sett eftersom jag alltid zappar bort all reklam), medan jag redan i inlägg nr. 3 påpekade att det handlar om de affischer som visa(t)s i det offentliga rummet i varje upplyst busskur. Jag tror de har bytt ut de flesta affischerna nu och har inte lyckats hitta bilder att länka till på internet men på Mios hemsida finns en del spännande bilder med liknande tema att beskåda för alla er som inte åkt buss de senaste två veckorna.

Problemet med busskursaffischerna var att de alla hade en inzoomad halvnaken sexuellt inbjudande tjej i fokus medan själva produkten som de egentligen ville sälja knappt syntes i bild i flera fall. Alltså är det inte särkilt svårt att göra kopplingen att det är just den kåta tjejen som är till salu.

Det är tragiskt/kväljande att få all denna skit kastad i ansiktet varje gång jag åker buss eller rör mig ute i samhället. Håller verkligen med Marianne K om att ”ifrågasätta reklaminvasionen i det offentliga rummet”! Tänk vad skönt det vore att kunna rensa bort alla dessa reklambilder där ute på gatorna. De går ju tyvärr inte att zappa bort på samma sätt som reklamfilmer på TV. Om någon har lust att fortsätta debattera just detta så finns det en tråd som heter ”Översexualiseringen av det offentliga rummet gör mig frigid” på sidan 2 i Diskussion.

#54  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? Clara
2006-11-16 01:48:59

metamorfos:
Lägg inte ord i min mun. Där jag refererar till "galna feminister" i en annan tråd gör jag det med ironi, vilket jag trodde framgick tydligare. Jag har inte ifrågasatt någon annans rätt att vara upprörd här, jag försöker bara förklara hur jag själv ser på saken. Det kallas debatt.

Olaberg #51:
Väl talat! Jag hade inte tänkt på det ur det perspektivet. Ändå undrar jag om vi verkligen sett samma reklam. Du kanske tänker på affischerna som SmultronStella talar om i #53? Jag kan helt enkelt inte se var kvinnorna i TV-reklamen underkastar sig. Är det enbart genom att uppfylla utseendeidealet? Är det något särskilt med deras kläder eller deras kroppsspråk? Jag ser helt enkelt inte att kvinnorna gör något som spelar på deras attraktionskraft (förutom att kokettera med lite vaser). Jag ser ingen som storögt putar med läpparna och väntar på att bli omhändertagen/erövrad. Jag hör ingen väsande hes röst (som den äckliga L'Oreal-rösten.. "Ta hand om dig".. *rys*). Jag ser inga sängkammarblickar. Jag ser bara skrattande människor. Jag kanske inte är mottaglig för mer subtila signaler...

#55  Sv: Vem vill köpa tjejer på Mio? 0laberg
2006-11-16 21:56:20

"Jag kanske inte är mottaglig för mer subtila signaler... "

Eller så är jag och SmultronStella sooo fed up med sexism att vi överreagerar och övertolkar.

Allergi utan medicin :-(

#56  clara metamorfos
2006-11-16 22:08:35

jag lägger inga ord i någons mun. jag skriver bara vad jag tycker.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?