feminetik.se feminetik.se

Just nu 26 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare


Gå till senaste inlägget



#1  Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CharlieYaroslaw
2006-09-13 12:05:04

I SVD 8/9 fanns en intressant artikel om en organisation som heter Super Marit som vill verka för fler kvinnor inom spelutvecling. Artikeln kan man läsa här: http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_13632787…
"Super Marit säger: Befria datorspelshjältinnorna ur pojkrummet! Flickor, tjejer, kvinnor - har också drömmar. Flickor, tjejer, kvinnor - spelar också spel. Flickor, tjejer, kvinnor - är inte killars leksaker!" Vad tror ni det skulle vara för skillnad på spel utvecklade av kvinnor och spel utvecklade främst av män. Kommer spelen förändras eller kommer de fortsätta att verka inom den formen de har idag?

#2  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Faktum
2006-09-13 12:17:32

Spelbranchen idag är mycket svår, spelen kostar stora summor pengar och utveckla. Detta leder till att spelutvecklarna håller sig till etablerade namn för att minska riskerna med att spelet floppar. Om fler kvinnor skulle utveckla spel tror jag inte att skillnaden skulle bli så stor, fortarande skulle samma etablerade namn användas (t.ex. Tekken 6) trots att kvinnor skulle utveckla spelen.
Det som skulle bli skillnad om något handlar ju om design och dialoger i spelen. Grovarbetet med grafikmotorn och liknande kommer ju inte skilja nåt.

Så för att svara på din fråga så skulle jag tro att karaktärsdesignen/leveldesign och dialogerna skulle vara det som skulle eventuellt skiljas. Men formen på spelen kommer nog vara snarlik, springa omkring med en eller flera karaktärer/fordon och göra nåt, typ besegra nåt eller någon.....

#3  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CharlieYaroslaw
2006-09-13 12:41:24

Nä tekniken kommer ju att vara densamma. Tror du det kommer att utvecklas nya titlar som specifikt riktar sig till kvinnor? Hur tror du att karaktärsdesignen/leveldesign och dialogerna kommer att skilja sig? visa tror att format som säljs som internativ film tilltalar kvinnor mer håller du med om det påståendet?

#4  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Blindalina
2006-09-13 12:43:17

Jag tror mycket skulle hända faktiskt. Bl a skulle dikotomin med likadana enspåriga actionkoncept brytas, kanske p g a att tjejer som fick finansiering skulle kunna sponssurfa på det att de just är tjejer med löftet om att tillföra något nytt. Problemet nu är att vissa saker anses sälja bättre än andra, ofta med tjejer som passiva skönhetsobjekt t ex.

#5  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Blindalina
2006-09-13 12:44:05

Alltså, jag tror på mer storykomplexa koncept med intressantare karaktärer.

#6  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Blindalina
2006-09-13 12:48:48

och GTA skulle få konkurrens av ett mer jämställt spelkoncept där tjejer inte var prostituerade bikaraktärer utan hjälten t ex.

Och jag glömde, ( jag spelar eg inte så mkt dataspel men har inget emot det heller) det viktigaste är ju förstås att en skulle kunna rakt igenom identifiera sig med TJEJHJÄLTAR på samma naturliga sätt som en numera är hänvisad till killhjältar. En skulle kunna göra ganska könsutmanande spelkoncept tror jag, spelen speglar ju vår fantasivärld men även etablerade myter. Mycket är ju trots det ganska stereotypt- det skulle kunna ändras.

#7  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CharlieYaroslaw
2006-09-13 12:51:54

blindalina
mer storykomplexa koncept med intressantare karaktärer dyker ofta upp som något kvinnor efterfrågar i spel och jag tycker det är en väldigt intressant tråd. Förut har spelen ofta varit enklare pga bristande teknik men allt eftersom tekniken blir mer avancerad blir storyn viktigare. är det det som gör att kvinnor spelar idag eller är det en effekt av att spel inte bara är en sysselsättning för nördar längre?

#8  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CharlieYaroslaw
2006-09-13 12:54:41

Det finns en del spel med tjejhjältar men ganska många av dem är lite absurda som tex vilken actionhjälte skulle lämna magen bar? Att utveckla hjältar som tjejer kan identifiera sig med tror jag är jätte viktigt för spelens framtid.

#9  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CharlieYaroslaw
2006-09-13 13:15:22

Det finns tjejer som sponsras av spelbolaget ubisoft i projektet Frag Dolls. De är ett tjejteam och man hittar lite info om dem på deras hemsida http://www.fragdolls.com/us/. Det är gaska trist att alla tejerna är sockersöta men de är nog valda lika mycket för utseende som skicklighet. De ingår i företagets marketing.

#10  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Faktum
2006-09-13 13:22:36


Tror du det kommer att utvecklas nya titlar som specifikt riktar sig till kvinnor?


Jag tror inte det är praktiskt möjligt, hur skulle ett sådannt spel se ut? Killar skulle fortfarande attraheras av spelet.
Att marknadsföra spelet som att det är utvecklat för tjejer riskerar att missa många sålda exemplar plus att det ger en bild av att tjejer behöver "speciella" spel för att gilla att spela ijämnförelse med standardspelet. Varför skulle inte tjejer kunna uppsaktta mainstreamspel? Även bland killar är det ju oftast en specifik del av alla spel som lockar, spelen utvecklas ju för spelare och inte för ett specifikt kön. FIFA 2007 utvecklas ju för att locka spelare som gillar fotbollsspel, det utvecklas ju inte specifikt för könet.

Hur tror du att karaktärsdesignen/leveldesign och dialogerna kommer att skilja sig?

Jag tror att karaktärsdesignen/leveldesign kommer att bli mer "verkliga", bättre proportioner på karaktärerna, mer jordnära levlar, dvs mindre stela korridorer och artificiella miljöer. Mindre inriktat på krig.
Dialogerna tror jag skulle bli mycket bättre och mer levande. Dialogerna idagens spel är mycket dåliga.

visa tror att format som säljs som internativ film tilltalar kvinnor mer håller du med om det påståendet?

Vet faktiskt inte, de kvinnor som jag känner som spelar gillar specifikt plattformsspel och pussel. Actionspel där det går ut på att döda så många som möjligt lyser med sin frånvaro bland de tjejer jag känner som spelar.

#11  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CharlieYaroslaw
2006-09-13 13:41:08

Jag menar att det skulle marknadsföras till tjejer men vist finns det killar som skulle spel det. Alltså man utvecklar spelet med tjejer som målgrupp men blir det bra kommer killar också spela det. Absolut men spelen marknadsförs ofta i klassiska killmedia dvs media med flest manliga läsare/konsumenter. Ofta förekommer ju det ganska grabbigt språk i spelsammanhang i media vilket jag tror gör att tjejer inte känner sig träffade.

#12  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Faktum
2006-09-13 15:37:39

Att börja marknadsföra spelen i "tjejmedia" låter som en utmärkt ide för att locka fler tjejer till spelvärlden.

#13  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare nikder
2006-09-14 16:43:15

Det jobbar väl ett antal tjejer med spelutveckling på Dice et al. Det vore väl bra om de blev fler. Men så vitt jag minns så finns det ingen som hindrar tjejer från att starta en egen firma, utveckla ett spel, göra en trailer, sälja till en distributör och köra precis på samma sätt som alla andra. Jag kan garantera att ett hyggligt spel skulle få Stefan Lampinen på EA att jubla av lycka och kasta upp plånboken på bordet på en gång. Samt förevisa sina alldeles för korta byxor. (Mycket internt skämt)

#14  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Escapist
2006-09-14 17:12:07

Blindalina sa:
Alltså, jag tror på mer storykomplexa koncept med intressantare karaktärer.

Det finns redan en del sådana spel. Intressant i sammanhanget är att kvinnliga spelare spelar enormt mycket enkla och snabba pusselspel helt utan story och karaktärer.

Blindalina sa:
och GTA skulle få konkurrens av ett mer jämställt spelkoncept där tjejer inte var prostituerade bikaraktärer utan hjälten t ex.

Lite av en fördom. I GTA 3 fanns bl.a. en kvinnliga Yakuza-boss som var lika badass som vem som helst. Ett vuxet gangsterspel utan prostituerade bara för att vara pk är inte så intressant. Samtidigt som utvecklarna kan göra mycket bättre och aktiva kvinnliga karaktärer kan vi inte kräva att spel ska vara städade och snälla. Det är spel för vuxna som hämtar inspiration från en hård och orättvis värld och som ska ha en viss känsla av realism. Spel är en ung, växande konstform och att begränsa vad den får och kan uttrycka eller utforska är dåligt. Om vi säger att GTAs kvinnor BARA ska vara passiva offer så är jag med dig.

CharlieYaroslaw sa:
Det finns en del spel med tjejhjältar men ganska många av dem är lite absurda som tex vilken actionhjälte skulle lämna magen bar? Att utveckla hjältar som tjejer kan identifiera sig med tror jag är jätte viktigt för spelens framtid.

Det tror jag också är viktigt, men fokuset på detaljer som bara magar är lite löjligt och meningslöst. Manliga karaktärer kan vara coola och effektiva i en söndersliten skjorta eller med bar överkropp. Skillnaden är inte i nakenheten eller klädstilen i sig, utan hur den används. Manliga karaktärer är generellt klädda för att vara coola eller visuellt korrekta, medan kvinnliga generellt är klädda för att vara vackra att titta på. Det håller iofs på att ändras. Det finns flera väldesignade och fantastiska kvinnliga karaktärer.

Faktum sa:
Jag tror att karaktärsdesignen/leveldesign kommer att bli mer "verkliga", bättre proportioner på karaktärerna, mer jordnära levlar, dvs mindre stela korridorer och artificiella miljöer. Mindre inriktat på krig.

Jag tror tvärtom att mer verkliga karaktärer och världar är ointressant. Jag brukar tjata om det här, men stilisering och arketyper är essentiella verktyg i berättande. En kvinnlig karaktär med överdrivna proportioner är inte bara sexualiserad och objektiferad. Det är ett sätt att kommunicera, en slags förhöjd verkllighet. Det är en sak att könsspecifika drag ofta överdrivs på stereotypa sätt, en helt annan sak att överdriva drag. Jag hoppas ni kan se skillnaden och tänka längre än sexism när en kvinna inte har "realistiska" proportioner.

Tjejers motstånd till krig och våld är inte så enkelt som man kan tro. Undersökningar visar att tjejer visst gillar krig och våld i sig, men kanske i de former som är vanliga idag. Fråga tjejerna som spelar i klaner om de gillar fredliga och snälla spel och de kommer skratta åt dig.

Att spel i allmänhet är våldsamma är lite av en myt. Statistik visar att spel med åldergräns på 15+ utgör en minoritet. Även bland spel för vuxna hittar man många spel där krig inte är huvudsaken. Skilj på krig och krig också. Krig i Civilization-spelen är en helt annan sak än i Doom.

Faktum sa:
Dialogerna tror jag skulle bli mycket bättre och mer levande. Dialogerna idagens spel är mycket dåliga.

Det har nog inte så mycket med frånvaron av kivnnor i spelutvecklign att göra som med spelens utvecklign som konstform att göra. Spel har rätt snabbt gått till att bli väldigt cinematiska, men utan filmens tillgång på eget språk, kunnigt folk, etc.

#15  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Escapist
2006-09-14 18:04:51

För att svara på frågan i #1 kan jag säga att jag tror mer på att inflödet av nytt folk i sig har mest inverkan på spelvärlden. Kvinnor utgör en viktig del av det nya folket, men där finns också äldre människor, människor från kulturer utanför väst, etc.

Men det handlar inte om att förändra spelen, utan om att diversifiera spelvärlden och se gamla koncept på nya sätt. The Sims har satt sitt avtryck på många andra spel, men det är egentligen inget nytt i sig. Simulatorer har funnits länge. Faktum är att spel idag rör sig på en endimensionell skala mellan simulatotion och narrativ. Det kommer krävas långt mer än spelutvecklare med bröst för att ändra på det.

En stor del av utmaningen är också om tekniska begränsningar. Matematiken bakom fysik är relativt enkel. Det är lätt att modellera krockande objekt, vare sig det är kulor och kroppar, bilar och lyktstolpar eller fotbollar och fötter. Intelligens och sociala sammanhang finns det inte så avancerade modeller för ännu. Vill kvinnor göra någonting åt det får de lära sig programmera. Det är ännu en brist. Till och med Supermarit kör lite på gamla stereotyper om programmering som asocialt, själslöst och nördigt. Tjejer ska lockas med typiskt tjejiga saker som sociala aktiviteter, konst, idéer och prat. Kvinnor måste komma över fördomarna om den tekniska biten och inte vara rädda för att smutsa ner händerna med polygoner och kod.

Allt det här måste man ta i beräkningen när man pratar om vad kvinnor kommer att göra för spelvärlden.

#16  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Escapist
2006-09-14 18:10:57

Tillägg:

Kvinnor i spelindustrin är en rätt stor grej just nu. De stora, seriösa spelsajterna foksuerar mycket på de här frågorna, och det bröjar märkas på spelen och spelarna.

The Escapist http://www.escapistmagazine.com/ är en webbtidning om spel som har tagit upp det här flera gånger.

Sök på "girl" http://www.escapistmagazine.com/content/searc… eller "woman" http://www.escapistmagazine.com/content/searc… i deras arkiv och läs. Mycket intressant.

#17  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CaheiaM
2006-09-14 19:11:38

Jag tror att det skulle kunna hända mycket bra saker med spelvärlden, eller hoppas iaf. jag spelar en del men tröttnar snabbt på spel som bara är skjuta, slåss, springa och leta en grej. Miljöerna är tråkiga och bara en upprepning av det man nyss gjorde. Det är iofs ganska sjukt eftersom det enda spel jag någonsin har behövt radera från hårddisken och utrota för att inte sitta och spela hela tiden, är sims :) Japp. Som bara är en enda lång upprepning av det jag nyss gjorde fast man kan ha sex, bli kidnappad av ailens och bråka med grannarna för att välja några valmöjligheter. Det bra där tycker jag är att spelaren väljer själv vad den ska göra och vad somska hända.

Hoppas det kommer fler sånna spel

#18  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare jenslandberg
2006-09-15 11:05:40

Spelbranchen (läs: spelindustrin) ger fullständigt fan i vem som _utvecklar_ spelen. De vill se till att bli marknadsledande alt. sälja "tillräcligt" mycket, och därför kommer det ske förändringar åt alla håll -För att nå ut till de som _köper_ spelen.

Att det sedan är inne att visa att en minsann anställer tjejer betyder inte att det på något sätt kommer sluta tillverkas spel som t.ex de senare varianterna av GTA.

(Ps Jag har _mycket_ svårt att tro att någon på allvar anser att en spelutvecklares kön avgör spelens kvalitet i högre grad än utvecklarens genusmedvetenhet.)

#19  jenslandberg Escapist
2006-09-15 11:26:50

Det där är lite väl cyniskt. Spelindustrin är inte så utelsutande inriktad på profit. Kanske marknadsföringsfolket, men många utvecklare brinner för sin konst.

#20  Escapist Faktum
2006-09-15 11:36:00


Spelindustrin är inte så utelsutande inriktad på profit. Kanske marknadsföringsfolket, men många utvecklare brinner för sin konst.


Men nu är det ju så att det inte är konstnärerna som bestämmer budgeten för spelet. De som utvecklar spelet grafiskt blir aldrig nöjda, skulle ingen stoppa dem skulle de fortsätta in i döden med spelet.

#21  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare PerEdman
2006-09-15 11:55:25

Det finns många sorters spel. Det finns också många caveat och rent praktiska frågor att ta hänsyn till i utvecklingen.

I väldigt många rollspel för datorer är det du som väljer hur din karaktär skall se ut, vilket kön hen skall ha, vad hen skall vara bra på etc. Det är DU som bestämmer dessa saker och spelet tar hänsyn till dina val. Om du letar efter välskrivna dialoger är det också här du skall leta.

Du letar väl inte efter poesi i filmer med Jean-Klådd, eller hur, så varför leta efter genusneutral umgängesdialog i ett actionspel som går ut på att skjuta knarkbossar?

I de rena actionspelen är storyn oftast linjärt upplagd med ett fåtal sidoområden, men dialogen måste skrivas och spelas in och om man behöver skriva två uppsättningar dialoger och två uppsättningar händelser för varje situation där spelaren har valt det ena eller det andra könet så kommer man att få dubbelarbete som betyder tid som betyder pengar. Ibland mindre, ibland mer. Om det bara handlar om att byta kropp på spelarfiguren är det väl lätt gjort, men om det krävs att hen skall ha en respektive partner av motsatt kön som skall ha samtalsdialog med huvudkaraktären så kan det bli långt och dyrt för ett spel som hellre lägger pengarna på krut, explosioner och blod. Typ. eller teknisk excellens.

förra gången det här ämnet kom upp tog vi upp Tomb Raider. Är inte det ett spel med en kvinnlig huvudroll, en kvinna som dessutom enligt spelets story har flera examina, jobbar professionellt som arkeolog och kan omänskligt avfyra två magnumpistoler samtidigt på vars en rak arm samtidigt som hen flyter genom luften som värsta ryska akrobaten - utan att påverkas av rekyl, till exempel. Spelar det egentligen någon roll om DEN hoppande studsande skjutande übermenschen SER UT SOM en kvinna, eller SER UT SOM en man - och spelar det någon roll vilket kön dess SKAPARE hade? Kanske. Kanske inte. Jag röstar på inte.

Antingen gillar man den sortens spel och då borde man spela dem, eller också gillar man inte den sortens spel och då bör man inte spela dem.

Min fru tycker att det är extremt viktigt att kunna välja sin egen spelarkaraktär. Hon behöver inte nödvändigtvis kunna identifiera sig med denna karaktär, men hon vill kunna kontrollera den. Karaktärer som - för att ta ett nutida exempel i spelet Prey - säger och gör saker som man INTE VILL att de skall göra, går fetbort. Spelar ingen roll om det är man eller kvinna, det är just den där bristande kontrollen som helt bryter inlevelsen, om man nu bryr sig om sådant.


Jag har varit spelutvecklare i sverige för Massive, Paradox, MindArk och Starbreeze. Jag har samarbetat med internationella förläggare. Jag har fortfarande bekanta som inte lyckats ta sig ur svängen ännu. Dessutom har jag sedan 2002 jobbat till och från med speljournalistik. Jag tror mig veta ett och annat om hur det går till, om vad som är möjligt, vad som är rimligt, var problemen finns och så vidare... men på frågan "Vad är det som säljer?" tror jag att jag vet precis lika lite som marknadsförarna och förläggarna. Skillnaden är att de TROR att de vet.

/ Per

#22  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare PerEdman
2006-09-15 11:58:34

Tipsar också om IGDAs forum. IGDA är ett försök att skapa en internationell fackförening för spelutvecklare. Tyvärr är deras medlemsavgifter anpassade efter amerikanska förhållanden och spelbranschen i Sverige har fortfarande "hobbylöner" för de flesta tjänster UTAN att Sverige har klassats som ett låginkomstland. Följdaktligen har jag aldrig haft råd att bli medlem.

Men som sagt, deras forum. http://www.igda.org/Forums/ Det är inget stort eller aktivt forum, men jag vet att jag har deltagit i diskussioner om "kvinnliga spel" och "kvinnliga spelutvecklare" även där.

/ Per

#23  Faktum Escapist
2006-09-15 12:00:32

Marknadsfolket är väl növändiga för att hålla ett fokus på marknaden, men att kunna avsluta projekt är ett måste för framgångsrika spelskapare. Distributörerna håller dessutom på att förlora sin ställning till förmån för att skaparna får mer kontroll över sina kreationer.

#24  #23, Escapist PerEdman
2006-09-15 12:22:59

Det är en sanning med modifikation. De absolut största utvecklarna, som iD och Valve, kan ställa krav på förläggarna / distributörerna för att de är så j-a stora och gamla. Men totalt sett finns det fortfarande ett enormt utbud av mängder av små, fanatiskt entusiastiska spelutvecklingsföretag som förläggarna kan välja och vraka bland när de känner för det och då även inskränka de utvecklarnas egna idéer och kontroll över sin skapelse, helt enkelt genom att skriva ett kontrakt och sedan kontrollera tillförseln av pengar.

Att skapa ett spel tar fortfarande mellan två och fyra år, och under tiden krävs finansiering. Förläggaren är inte bara en glorifierad distributör, det är förläggaren som finansierar utvecklingfasen och utvecklaren som lever på lånade pengar och löften om vinster framöver.

/ Per

#25  PerEdman Escapist
2006-09-15 12:28:31

Ja, det är så det är nu, men även många små spelutvecklare ser möjligheter till större självbestämmande i digital distribution. Om du följt med i diskussionerna om spelvärldens problem och möjligheter är det många som tycker att den nuvarande modellen för spelutveckling måste ändras för att inte spel ska stagnera. Flera stora namn håller med om det och skulle gärna se alternativa finansieringmetoder.

#26  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CharlieYaroslaw
2006-09-15 19:04:26

Jag har prata med en vän som arbetar med forskning och utveckling inom spel och han tror att det kommer att utvecklas spel med mer intelligent innehåll, bättre dialoger och mer trovärdiga karaktärer i framtiden då tekniken tillåter det. Spelbranschen har ju inte heller funnits så länge och är fortfarande ganska omogen. Det kommer att finnas mer plats för kreatörer som fokuserar på att berätta en historia i framtiden och då kommer nya grupper börja intressera sig mer för spel.

#27  CharlieYuroslaw Escapist
2006-09-15 20:58:46

Spelens allt mer komplexa innehåll är faktiskt ett problem. Dels låser de spel vid ett berättande som är väldigt filmiskt och inte har ett eget språk. Men det främsta problemet är att budgeten och utvecklingstiden för spel har skenat iväg och kommer fortsätta om inget görs. Det finns ett stort intresse för lösningar som episodiska spel, casual gaming, etc. Det stora kvinnliga intresset för enkla pusselspel är också intressant i sammanhanget.

#28   CharlieYaroslaw
2006-09-16 09:45:45

Absolut, jag håller med i vad du säger. Jag tror plattformar som ex. mobilspel ger utvecklingsmöjligheter för dylika spel. Jag tror att även casual gaming kommer att växa i framtiden eftersom det finns allt mer bärbar teknik som kan användas för spel och man således kan spela på bussen på vägen hem, när man väntar de sista 5 minuterarna på tvätten eller när man ligger i soffan en söndag och inte orkar tänka så mkt.

#29  # 1 Blindalina
2006-09-17 19:29:15

En parallelldiskussion som inte blev riktigt färdigdiskuterad: http://www.feminetik.se/diskutera/index.php?f…

#30  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Blindalina
2006-09-17 19:31:31

jag tycker representation av genus i spel är viktigt då jag tror mycket på medias genomslagskraft i hur vi formar vår uppfattning av omvärlden.

#31  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Blindalina
2006-09-17 19:33:33

stackato-mening. hi.

#32  Blindalina Escapist
2006-09-17 20:14:32

Blindalina sa:
En parallelldiskussion som inte blev riktigt färdigdiskuterad: [länk]

Något speciellt som du tycker blev osagt?

Blindalina sa:
jag tycker representation av genus i spel är viktigt då jag tror mycket på medias genomslagskraft i hur vi formar vår uppfattning av omvärlden.

Det här är lite samma resonemang som att datorspelsvåld gör folk våldsamma. Jag tror också media påverkar på ett sätt, men inte alls lika mycket som det är ett uttryck av omvärlden. Spel har varit en smal grupps specialiserade uttryck. När fler människor uttrycker sig genom spel och fler upplever dem är jag övertygad om att bl.a. synen på genus ändras. Jag tycker att det finns starka tecken på att mångfalden och kvinnobilden inom spel har förbättrats mycket på de senaste åren.

#33  #25, Escapist PerEdman
2006-09-18 11:15:04

Klart jag håller med om att en förändring vore toppen - Microsofts och Nintendos satsningar på nerladdningsbart "arkad"-material till deras nya konsoler tror jag är ett steg i rätt riktning där, men om man vill ägna sig åt spelutvecklning professionellt måste man fortfarande finansiering under uppstartsåren och det betyder fortfarande ett beroende till något erfaret företag - även om det kanske i framtiden inte behöver vara samma företag som du skriver distributions- och PR-avtal med.

Oh ja, PR.

/ Per

#34  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CharlieYaroslaw
2006-09-18 21:26:57

Det krävs att det finns riskkapitalister som är beredda att satsa på andra idéer och jag tror marknaden kommer att få upp ögonen för att det finns andra idéer och utvecklare än de redan etablerade och de som kör på i samma spår. Framför allt tror jag det finns ett intresse i att satsa på att marknadsföra spel mer mot kvinnor och därmed även anpassa spelen (i den mån de behöver göras det) till de målgrupperna ex. mindre sexistiska spel.

#35  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare CharlieYaroslaw
2006-09-18 21:30:19

Ville bara tillägga att jag har jobbat i ett PR projekt för ett tag sen som hade kvinnor som målgrupp. Och det var det mest infantila jag någonsin gjort. Alla kvinnor förväntades skratta åt manligt-kvinnligt skämt, tycka om att prata hälsa och äta kyckling. Jag hoppas att spelmarknaden inte kommer att klumpa ihop kvinnor till en stor målgrupp. För då kommer nog många att förlora intresset eftersom ingen känner sig träffad av att bara vara ett kön.

#36  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Escapist
2006-09-19 01:03:38

Jag tror också det är omöjligt att utveckla spel som tilltalar kvinnor generellt. Det enda praktiska tipset som tycks ha någorlunda bred giltighet är mindre sexism, men även sexism ligger i betraktarens öga. Det finns kvinnor som tycker att Lara Croft är en bra kvinnlig karaktär och som kan se de prostituerade i GTA för vad de är.

Realism, handling, frihet, pussel, våld, sex, etc, etc - allt det där är personliga preferenser som varierar mellan alla spelare generellt. Det är väl egentligen bara bra eftersom det visar det jag misstänkt ett tag nu - kvinnor är också människor.

#37  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare PerEdman
2006-09-19 07:31:20

Jag tror att nyckeln är spel med stor valfrihet i spelarens avatar och en stor variation bland uppgifterna man kan tar på sig i spelet. Om man verkligen ville komma åt "marknaden" kan man förmodligen även studera vilka andra media de konsumerar och basera sin produkt på detta. Om kvinnor läser mest deckare kan man göra spel om kriminalutredningar, om de tittar på filmer som handlar om bildsköna platser där storslagna dramer utspelas så försöker man göra efter det.

Dvs färre first person shooters och flera rollspel, nu!

/ Per

#38  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Escapist
2006-09-19 12:25:00

Varför färre fps och rollspel? Poängen är att få större mångfald, inte mindre. Om vi tycker att män skulle må bra av att spela mer varierat måste rimligtvis också kvinnor må bra av att släppa the Sims och kanske erövra världen eller tröska ner några tusen zombies.

Rollspel är förresten rätt populära bland tjejer. Trånandet över Sepiroth matchar lätt Lara Croft.

Och vad det gäller stor variation på uppgifterna i spel och valfrihet för avatarer så talar de populära pusselspelen mot det där. Det är därför jag är tevksam till någon slags generell punktlista med speldetaljer som lockar kvinnor.

#39  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare PerEdman
2006-09-19 13:07:42

Färre fps och fler rollspel skrev jag.

First person shooters är, mycket på grund av deras uppbyggnad, "rail shooters" - de går på spår som man inte kan avvika från. På grund av ljudinspelningar och tiden det tar att bygga banorna är utrymmet för mångfald och variation mycket litet. Far Cry är ett undantag, men de är få. Oblivion må vara i första person, men det är ett rollspel.

Pusselspel och casual games brukar inte ens ha någon avatar utan möter ett annat behov och en mycket bredare målgrupp; de är spel man kan hoppa in i när som helst och sluta med (nåja) när som helst. ;)

/ Per

#40  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Escapist
2006-09-19 13:20:31

Fps är inte en spelgenre. Det är bara ett sätt att uppleva sin avatar i ett spel. Linjäritet i spel har inte något med fps eller inte att göra. Final Fantasy-spelen är lika linjära som de flesta fps men är ändå populära. Stagnationen, återanvändandet av gamla idéer och skenande produktionskonstnader är problem som drabbar hela spelbranschen och alla spel.

Första eller tredje person kan väl ändå vara intressant i sammanhanget om vi pratar om behovet för bättre kvinnliga karaktärer för både kvinnor och män att identifiera sig med eller förhålla sig till.

#41  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare PerEdman
2006-09-19 13:28:52

First person är ett sätt att uppleva sin avatar. Shooters är en genre.. eller ja, det är väl egentligen ett felaktigt bruk av termen genre, men som du vet delar vi oftast inte i datorspel i Thrillers, Drama och Dokumentär såsom filmerna gör.

Jag hoppas att du förstod vad jag avsåg ändå. Färre Doom3 och fler Kotor. Färre enkelspåriga oförgrenande valfrihetsfattiga spel med karaktärsskådespelare i huvudrollerna vars stig man inte ens kan avvika ifrån, och fler spel där du själv bestämmer din egen väg eller dina egna lösningar och ändå får ett meningsfullt äventyr.

(Av nyfikenhet, var sorterar du System Shock, Deus Ex och Elder Scrolls? Jag säger rollspel.)

/ Per

#42  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Escapist
2006-09-19 14:10:19

Spel lider fortfarande av dålig genreindelning, precis som serier gjorde för inte så många år sedan. Problemet för spel är väl att genren innefattar både innehållet och formen. System Shock, Deus Ex och Elder Scrolls är väl både fps och rpg, men genren är väl egentligen science fiction, cyberpunk respektive fantasy.

Nu är du lite orättvis mot Doom 3. Det var linjärt som attans, men det är inget som nödvändigtvis är dåligt. Doom 3 var stämningsfullt och hade trots allt bra action. Utvecklarna har valt att lägga sig närmare linjärt narrativ än fri simulering. Mästerverk som Half-Life, Noone Lives Forever, Max Payne och andra har samma struktur. Valet diskuteras hela tiden på utvecklarmässor och båda sidor har sina anhängare. De som tycker att det är bättre med en bra handling än flera mindre bra som många spelare kanske aldrig upplever har klart en poäng, även om jag själv gärna skulle vilja se mer öppenhet i spelstruktur. Tycka vad man vill om GTA, men det fria sandlådespelet som det populariserade har gjort en del för spel generellt.

Påståendet att kvinnor vill ha mer frihet i spelen och samtidigt bättre handling är hur som helst en motsägelse än så länge.

#43  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare PerEdman
2006-09-19 20:32:23

Jag har inte Doom3 i färskt minne, men huvudkaraktären höll i alla fall tyst nästan hela tiden. Jag är allra mer orättvis mot Prey, ett spel med flera svåra val som man över huvud taget inte får påverka eftersom den bufflige könsrollsstereotypen som man försöker kontrollera dessutom PRATAR för att säga saker som man önskar att han kunde hålla tyst om. Half Life 2 gjorde ett mästerligt arbete med att väva in en helt stum hjälte i berättelsen och ändå lyckas med emotionellt socialt samspel.

Större frihet och bättre handling behöver inte stå i motsatsförhållande. Det ökar utvecklingsarbetet många gånger om, men Far Cry och delar av GTA har rätt approach - istället för att tvinga in spelaren på snitslade banor finns det punkter man så småningom kommer att nå, och när det sker finns det händelser som triggas av att man anländer. Vägen dit väljer man själv, och även hur problemet skall lösas när man kommer dit. Gängkrig-händelserna i GTA3:SA är ett exempel, de låsta dörrarna mitt i en enorm bana i Far Cry en annan.

Men visst är min åsikt starkt färgad av mitt tycke och smak. Det första Deus Ex ansträngde sig för att så ofta som möjligt acceptera tre olika lösningar på varje dilemma, och System Shock 2 tillät åtminstone tre distinkt olika sorters avatar, med mycket finskaliga skillnader mellan dem.

Viktigast för vissa spelare är att de kan identifiera sig med sin avatar. Om dessa vissa spelare inte kan göra det, är spelet helt ointressant för dem. Detta är en tröskel för somliga spelare som kanske är helt oviktiga för andra spelare - men det kan vara något så "enkelt" som att få välja kön, hårfärg, namn på sin avatar.

/ Per

#44  # 36 Escapist Blindalina
2006-09-21 15:22:29

" Jag tror också det är omöjligt att utveckla spel som tilltalar kvinnor generellt. Det enda praktiska tipset som tycks ha någorlunda bred giltighet är mindre sexism, men även sexism ligger i betraktarens öga. Det finns kvinnor som tycker att Lara Croft är en bra kvinnlig karaktär och som kan se de prostituerade i GTA för vad de är. "


Jag tror du har väldigt fel. Det känns lite oinsiktsfullt i mina ögon att i ta in det faktum att kvinnor inte HAR samma representation i spel.

Och det här med att ´se de prostituerade i GTA för de är´-visst finns det kvinnor som kan se det på det viset, på exakt samma sätt som det finns män. men frågan är ju VARFÖR ( inte om, men varför) en skall glorifiera ( spelkonstruera) den typen av gangstervärld där ( i mina ögon) ett kvinnoförtryck ( i form av prostituerade KVINNOR endast) skildras.

"Realism, handling, frihet, pussel, våld, sex, etc, etc - allt det där är personliga preferenser som varierar mellan alla spelare generellt."

Det är just det att det är INTE personliga preferenser. Det är GEMENSAMMA preferenser. Spelet som alla andra memer gör dessa till gemensamma preferenser, statementerar dessa.

Därför är det ett ställningstagande att göra ett spel med ett visst system där prostituerade avklädda kvinnor är just prostituerade avklädda kvinnor och inget annat än så.

#45  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Blindalina
2006-09-21 15:24:20

Alltså det där med preferenser var en sak och "därför är det ett ställningstagande" en annan.

#46  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Ephemeer
2006-09-21 16:04:21

Varför menar du att "glorifiera" och "spelkonstruera" är samma sak?

#47  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare PerEdman
2006-09-21 16:09:40

I tidningen glorifieras (trycks) uppgifter om en värld där (i mina ögon) kvinnoförtryck (i form av våldtäckter) skildras.

Men det är inte bara nyheterna och tidningar utan även film och böcker och även datorspel. Visst går det att skildra något utan att glorifiera det, och det sker varje dag.

Jag tycker det är fel att vi har kvinnoförtryck i verkliga livet. Jag tycker inte att det är fel att skildra det kvinnoförtrycket oavsett om det sker i spel eller i film eller på TV eller i tidningen.

/ Per

#48  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Blindalina
2006-09-21 16:30:33

fast tidningen är ju fakta, spel är konstruerade uttryck.

jag menar att så fort ngn ger sitt konstnärliga uttryck ( spel där t ex ngt skildras) så skriver den under på sin skildring. inte att personen själv nödvändigtvis har de åsikter som skildras alltså, men att den presenterar denna skildring för världen.

jag tycker det ligger en problematik i det, att GTA presenterar den skildringen.

#49  Blindalina Ephemeer
2006-09-21 17:19:32

Så du menar att spelkonstruera och glorifiera inte är samma sak?

På frågan om varför man har konsturerat ett spel där spelvärlden är hård och ojämlik, till skillnad från en mer tillstädad och politiskt korrekt värld är väl att man tycker att det ökar inlevelsen och spelupplevelsen. Jag har aldrig spelat något GTA-spel, men om man t.ex. hade tagit bort korruptionen och knarket ur Max Payne så hade man aldrig lyckats skapa samma känsla av misär och desperation som man har gjort.

#50  Sv: Super Marit - Fler kvinnliga spelutvecklare Escapist
2006-09-21 17:28:41

Blindalina sa:
Och det här med att ´se de prostituerade i GTA för de är´-visst finns det kvinnor som kan se det på det viset, på exakt samma sätt som det finns män. men frågan är ju VARFÖR ( inte om, men varför) en skall glorifiera ( spelkonstruera) den typen av gangstervärld där ( i mina ögon) ett kvinnoförtryck ( i form av prostituerade KVINNOR endast) skildras.

En konstnärlig avbildning är INTE en glorifiering. Tycker du verkligen det har du nog någon slags kulturell fördom mot spel. Eller menar du att t.ex. Lilja 4-ever eller Taxi Driver förhärligar prostitution genom att visa upp det? Förhärligar Pirates of the Caribbean verkliga piraters våld? Förhärligar SCUM Manifesto faktiskt våld mot män? Om vi inte kan göra den kopplingen och se spel på samma sätt har vi gått på de värsta fördomarna om spel som endast meningslöst tidsfördriv för unga. Eller ännu värre - korrumperande hjärntvättarmedia.

Vad tycker du är problemet egentligen? Att prostituerade är stereotypa statister i ett spel, som inte kommunicerar någon slags problematik kring prostitution? Vad skiljer i så fall deras situation från vilken annan grupp som helst i fiktion? Vad är det som gör det dåligt att se dem så?

Personligen är jag övertygad om att de flesta är kapabla att se och interagera en sådan stereotyp utan att påverkas negativt. En person som beter sig illa mot prosituerade i GTA uttrycker rimligtvis fördomar från verkliga livet, eller är väldigt medveten om att det är fantasi och inte verklighet.

Det riktiga problemet är att det finns få andra kvinnliga karaktärer. Jag är övertygad om det för att färgade personer upplever samma problematik i spel. Det är inte fel att leka med våra uppfattningar och fördomar om t.ex. den svarta gangstavärlden, men det blir ett problem när svarta nästan enbart är gangstas.

#51  #49, # 50, ephemeer, escapist Blindalina
2006-09-21 19:35:52

nej, menar förstås inte ordagrant att varje konstnärlig avbildning är en glorifiering.

alltså, jag förstår hur du (ni) menar om värdet av fri inlevelse, och fri skildring av alla sorts miljöer samt regelrätt realism.

jag tycker också det
är viktigt, och är inte direkt emot det.

jag tycker bara att det faktiskt ligger nånting i det att presentera ett spel där kvinnor som typ är prostituerade stereotyper, som angår oss alla.

inte att en blir påverkad, men att ngt presenteras.

#52  #48, Blindalina, PerEdman
2006-09-22 00:22:09

Det mest intressanta i skillnaden mellan spelet och boken är att den som läser boken inte kan undvika att läsa det sexistiska, men den som spelar spelet KAN låta bli att misshandla den prostituerade.

Eller för att formulera det efter verkligheten - gör verkligen existensen av bollträn och existensten av prostituerade att den som gör sig skyldig till sexuella övergrepp på prostituerade medelst bollträ influerades av dessa två fenomens existenser?

jag säger nej. Jag säger att individen som är skyldig, är skyldig. Såväl i spelet som i verkligheten. Att det GÅR att göra så är inte en ursäkt för ATT göra så.

/ Per

#53  # 52 PerEdman Blindalina
2006-09-22 17:33:33

ja, det är lite två olika diskussioner..(minst)

jag pratar i den andra diskussionen inte om hur individen påverkas, utan vi alla.

att det är nånting lite symboliskt i det att nån lägger fram en bild av världen där ngn diskrimineras, även om det inte ligger nån åsikt i det ( att göra nåt emot diskrimineringen).

förstår ni hur jag menar?

#54  Blindalina Escapist
2006-09-22 18:31:16

Jag förstår nog hur du menar, men det låter som en begränsning av uttrycksmöjligheterna i berättandet. Det måste gå att berätta om prostituerade som bara är del av berättelsen utan att verkligheten ska tvinga sig på på det sättet. Det finns ett värde i att förenkla och vända på sådana obehagligheter som prostitution, eller att berätta om det ur rent negativa perspektiv. Jag är övertygad om att om vi hade omgärdat prostitution med tabun eller förklarat det som heligt hade det varit värre för folks uppfattning än som det är nu.

#55  #53, Blindalina PerEdman
2006-09-23 10:38:54

Jag tror jag förstår hur du menar, men jag kan inte se något bättre alternativ. Ett alternativ vore att aldrig nämna prostitution eller våld eller stöld i någon rekonstruktion av verkligheten och det vore ett helt uppenbart försök att dölja dem och inte låtsas om dem trots att man i vissa situationer helt enkelt inte KAN undvika att veta att de finns. Det tror jag vore ännu värre.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?