feminetik.se feminetik.se

Just nu 20 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj


Gå till senaste inlägget



#1  Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj anarkai
2006-05-30 09:48:46

http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/…

Intressant att konsum som ändå känns som någorlunda vettig verksamhet kör med en sån grej.
Hade inte magnum en reklam också där cholkaden jämfördes med en mörk kvinnas kropp? Här är det också bara kvinnokroppar som får stå för skönheten som "kommer inifrån". Speciellt löken som ser ut som ett bröst tycker jag är intressant. Men för alla som klagar kan de ju bara säga att det är ju grönsaker! Inget objektifierande av kvinnors kroppar här inte...

Jag blev lite ställd när jag skulle betala mina grönsaker igår.

#2  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Blindalina
2006-05-30 10:01:38

varför är det _alltid_ bara kvinnor som objektifieras? hur tänker de som gör kampanjen? har de kollat för mkt i Umberto Eco:s "Om Skönhet"? Jag förstår inte det tankesättet att alltid relatera allt naket vackert till kvinnliga kroppar. Befängt.

#3  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj android
2006-05-30 10:08:53

Ja, antingen efterliknar grönsakerna _kvinnliga_ kroppsdelar (röd plutmun, bröst, långa smala ben, tajt rumpa osv) eller så ser de ut som inre, icke könsbestämda organ som en hjärna eller ett hjärta. Helt sjukt.

Dessutom borde de väl rikta in sig mer på den manliga målgruppen eftersom kvinnor redan äter mer grönsaker än vad män gör. Varför får inte en palsternacka se ut som en kraftig muskulös arm? En potatis som en bred ryggtavla?

#4  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Terminator
2006-05-30 10:30:03

android: du har en framtid inm reklambraschen :D

#5  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj android
2006-05-30 10:52:14

Ja egentligen. Det är ju en tanke. Att alla feminister skulle omskola sig till reklamare och marknadsförare.

#6  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj BoyNamedSue
2006-05-30 12:21:24

Man blir ju lätt trött och undrande. Att de inte fattar att just de, Coop, ju är i en sån position att de skulle kunna göra en motvals-kampanj (med endast manliga kroppsdelar) och få mycket positivt fokus. Ok, motvals är inte lika bra som balans men bättre en medhårs i alla fall.

#7  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj UppåtEmma
2006-05-30 13:05:44

skriv till coop och fråga varför de bara symboliserar kvinnokroppar och inte män!
jag hade precis en dialog med tv4 som körde OS-pizza recept-tävling på sin sajt - där en pizzaförslag hette "Lyxhoran" och hade en prostituerad som "topping". Jag påpekade det opassande i det och de plockade bort den på stubinen.

#8  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj ellen
2006-05-30 20:56:18

Tack för konkret tips till förbättring!
För övrigt anser jag att coop borde stå för vad de är och bara ha slappa fulgrönsaker som ser ut som medelålderskukar tillhörande bolagsdirektörer som reklam. Eller kanske mer samhällsinformation då.

#9  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj MikaelaRobsahm
2006-05-31 15:27:29

igår skrev jag till coop och frågade, för även jag handlade i början av veckan och såg hela fotoserien hänga i taken. kändes lite skumt.. såhär svarade de idag:

"Hej!

Tack för ditt mail.

Vi vill vända oss till alla. Syftet med kampanjen är att inspirera till
att äta sundare. Äter man bra så mår man också bra och det är det vil vill säga med att skönheten kommer inifrån.

När vi valde bilderna utgick från primörerna och vi hittade ingen primör som funkade riktigt bra som manlig kroppsdel. Det var aldrig tanken eller syftet att vi bara skulle ha kvinnliga kroppsdelar, det var primörerna som styrde vad vi tog med.


Med vänlig hälsning
Bodil Jönsson Lindgren"

#10  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Blindalina
2006-05-31 16:34:33

Bra gjort att maila!

Svaret gör mig något konfunderad. Coop har dålig fantasi? Eller bara könsrollskonservativ sådan?

Bland alla dessa primörer, jordgubbar, morötter och rädisor, kan de få en liten sparris att ( + genom viss dataefterbehandling av själva formen så att det övh kan påminna om ett ben) se ut som ett smalt inoljat modellkvinnoben, en mycket inzoomad vitlök (!) att se ut som ett toppigt bröst och en purjo att anta formen av en kvinnobakdel.

Men inget påminner om något hos den manliga kroppen, formmässigt.

Jag tror de missförstått naturens organiska estetik en smula, och har en indoktrinerad fotograf.

Dessutom står det att kampanjen går ut på att genom att lobba för grönsaksprimörer få folk att känna sig snygga.
Kan en banta sina bröst och sina läppar eller?
Nej, Umberto Eco-komplex så det stinker om det.

#11  Blindalina BoyNamedSue
2006-05-31 17:21:36

Word!

#12  MikaelaRobsahm anarkai
2006-06-01 21:43:01

Bra gjort!

#13  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj jenslandberg
2006-06-08 17:13:48

Trist att höra att coop hade taskig fantasi. Jag hade en naiv föreställning om att de hade tänkt till lite och var lite snitsigt subversiva och på detta sätt (avs kampanjen) ville påvisa den sexualiserade _blick_ som vi använder oss av i vårt möte med reklam. Dvs lyfta fram det faktum att det är den internaliserade matrisen för tolkning av bilder som är skev. -Men tji ficka jag. :(

#14  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Sapho
2006-06-09 14:40:27

Fast det är väl knappst Coop som har dålig fanatsi utan snarare reklambyrån som ansvarat för kampanjen. Sedan kan man ju fråga sig varför de valde att först försöka hitta primörer som skulle passa manliga delar, misslyckats och då valt att gå den trygga vägen, typ;

"tja, tuttar och rumpa brukar ju sälja så vi kör väl på det igen!"

Varför inte välja en helt annorlunda inriktning istället eller så kan ju Coop byta reklambyrå om de inte kan komma på ngt bättre än att använda sig av kvinnliga kroppsdelar som tolkas som sexuella av de flesta av oss?

#15  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj PerEdman
2006-06-09 14:56:39

Jag saknar manliga bröstkorgar, ryggtavlor, hakor, ben och kanske, kanske en manlig rumpa bland lökarna och kålrötterna.

Vi behöver inte gå in på morötterna.

/ Per

#16  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj soledad
2006-06-10 00:18:23

Men alltså, den där purjolöken är väl en PUNG!?
Jag har väl inte missat nåt!?

#17  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj PerEdman
2006-06-10 00:45:44

Ahem, det handlar väl om skönhet, inte om kroppsdelen-som-borde-varit-ett-internt-organ-om-evolutionen-haft-mins ta-lilla-känslan-för-estetik.

#18  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj soledad
2006-06-11 19:16:18

Det är ju det som är så konstigt.

#19  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj metamorfos
2006-06-11 19:50:10

Oh, nu kommer en intressant grej upp här. Varför anser de flesta att en pung inte är lika estetiskt tilltalande som en kvinnas skinkor? De är ju onekligen rätt lika.

#20  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Sapho
2006-06-12 09:55:42

metarmofos

För att pungar tvingas vi inte se på stora reklampelare dag ut och dag in. Rumporna däremot, tvingar oss att ta ställning till om de är vackra eller ej eftersom vi dagligen ser rumpor överallt, inte bara på tv och reklamskyltar utan också avslöjande konturer genom folks byxor.
En (kvinno)rumpa anses nog vara sensuellt tilltalande av de flesta. En pung skrattar man åt.

#21  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Sapho
2006-06-12 09:57:44

Vill bara tillägga att jag alltså inte vädrar mina egna åsikter om pungar. Jag skulle gärna ha sett att Konsum använde sig av en pung istället för ett par kvinnobröst i sin kampanj. En Aubergin kanske hade fungerat?

#22  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj PerEdman
2006-06-12 10:34:19

Eller en murkla?

#23  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Crumble
2006-06-12 14:17:21

Men alla ser väl att det är en pung på reklampelarna?
Jag kan inte alls se hur tredje bilden i pdf:en http://www.coop.se/upload/modul/coopse/reklam… skulle kunna vara något annat... Trist bara att dom kapade av överdelen :-)

#24  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj soledad
2006-06-12 19:11:56

Ja! Crumble har förstått!
Och jag hade också velat se överdelen.

#25  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj metamorfos
2006-06-12 19:58:59

Men en kvinnokropp har väl ansetts mer estetisk än en manlig långt innan reklamens intåg?

#26  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Sapho
2006-06-12 20:37:53

Självklart, men jag uppfattade ditt inlägg som om det var riktat mot oss här inne.

#27  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj metamorfos
2006-06-12 20:51:47

Jag är helt klart intresserad av varför en kvinnokropp anses mer estetisk än en manlig, oavsett purjolökar och andra grönsaker. Är det historiskt belagt att kvinnokroppen anses mer etstetisk, eller är det bara en myt som odlats av män som gillade att titta på nakna fruntimmer?

#28  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Marta
2006-06-12 22:54:23

Kvinnokroppen har inte alltid ansetts som vackrare än kvinnokroppen. I det antika Grekland skall den vackraste kroppen ha varit en ung manskropp.

#29  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj sliten
2006-06-12 22:56:59

"...och vi hittade ingen primör som funkade riktigt bra som manlig kroppsdel."

Skojigt.

#30  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj linntsu
2006-06-13 07:07:17

jagtycker faktiskt att det är bättre med grönsaker som föreställer något, än att de har riktiga människor som ska försöka göra reklam för grönsakerna.. grönsakerna passar ju bättre att göra reklam för sig själva :) och de visar ju bara på ett sätt att våra kroppar är naturliga och inte borde ses som något mer än vad de är.. hälften av alla jordens människor ser ju ut som dedär grönsakerna, så de borde inte ses som något sexistiskt, egentligen...... :)

fast jag har också stört mig mycket på dom, men ärligt talat så skulle jag hellre ha massa grönsaker på reklamskyltarna, istället för halvnakna unga tjejer......

#31  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj PerEdman
2006-06-13 11:02:22

Även om det vore grönsaker som representerar ett undernärt kroppsideal med onaturligt långa och smala..ehm.. sparrisar?

#32  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj linntsu
2006-06-13 11:50:16

hahaha.. jaa.. eller.. det är bättre än alla halvnakna bilder på tjejer som finns överallt.. fast man skulle ju kunna klaga på att de väljer att följa idealet lite fööör mycket, de skulle kanske kunna ha lite tjockare......sparrisar, eller ta någon annan grönsak som ser tjockare ut.. men grönsaker är inte lika sexualiserande som nakna kroppar så jag tycker det är rätt positivt.. det som jag också har tänkt på är att det bara är kvinnans kropp grönsakerna föreställer.. men vi borde nog lägga vår energi på att få bort andra reklamgrejer som är värre först :) grönsakerna var ändå rätt roliga på något sätt :)

#33  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj PerEdman
2006-06-13 12:25:55

Jag tyckte att Twilfits underklädesreklam förra året var rätt svag - den där de hade plåtat modeller i underkläderna och sedan photoshoppat bort själva modellen, så att bara underkläderna fanns kvar. Det är ju samma skit, egentligen. Samma sak med sparrisarna. Det är inte HUDEN jag har något emot, det är IDEALET, och idealet är lika närvarande i båda bilderna.

Eller vänta nu, vad fan säger jag? Jag tror ju inte ens att reklamens påverkan på idealet och den fria människans tvångstankar att följa det idealet är speciellt stor! Argh, jag drogs med av samtänksvågen!

/ Per

#34  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj ellen
2006-07-07 22:35:58

Nu har de tryckt skiten på papperspåsarna också:(

#35  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Clara
2006-07-09 20:15:33

Haha, vad jag skrattade när jag läste den här tråden på vissa ställen. PerEdman och soledad, ni är för härliga! :D

Apropå varför kvinnokroppen anses vara mer estetisk så tror jag att det förklaras ganska lätt av att största delen av konsten har skapats av män, med den manliga blicken. Sedan har det blivit (en rätt trist) konvention. Men jag är rätt okunnig inom konsthistoria, så jag kan ha fel.

#36  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Blindalina
2006-07-09 20:46:07

nej du har rätt.

#37  metamorfos Faktum
2006-07-10 02:23:34


Jag är helt klart intresserad av varför en kvinnokropp anses mer estetisk än en manlig, oavsett purjolökar och andra grönsaker. Är det historiskt belagt att kvinnokroppen anses mer etstetisk, eller är det bara en myt som odlats av män som gillade att titta på nakna fruntimmer?


Möjligt att detta har biologiska faktorer. En kurvig kropp är ju ett tecken på att en är "välgödd" och har tillräckligt med resurser att klara av en graviditet. Detta borde ha satt sina spår i vad män och kvinnor anser vara estetiskt vackert.

#38  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj embla
2006-07-10 19:23:07

En kompis filosoferade en gång i tiden fram att kvinnokroppen är vacker eftersom den är rund och kurvig, det händer saker. Manskroppar är snarare platta och raka och tråkiga (utom ölmage då, som inte alls ger en platt och rak kroppsform) och att det är därför "vi" gillar muskler på killar, för att det då bildas lite bulor och former.

Annars tror jag på ett allmänt förtryck av kvinnors uttryck i offentligheten och därav ett enormt överskott på män som avbildat kvinnor, som i sin tur leder till att "alla" finner kvinnokroppen estetiskt vacker.

Citerar Hannibal Lector som citerar Markus Aurelius: "we begin to covet what we see every day".

Dvs kvinnokroppar. Överallt.

#39  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj PerEdman
2006-07-11 16:06:33

Det är mycket riktigt en tendens... men det är så vitt jag kan se en tendens som är vanligare bland kvinnor (som vill se ut som kropparna i annonserna) än bland män (som skulle vilja äga människorna som har kropparna i annonserna). Har jag fel?

/ Per

#40  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Jesus
2006-07-14 15:23:02

Är inte texten på affischerna "skönhet kommer inifrån"? Jag tolkade det omedelbart som att det är viktigare att vara hälsosam än att ha en sådan ohälsosam kropp som grönsakerna avbildade (onaturligt smala ben, silikonläppar...)
Och faktum är att man blir rätt snygg av att äta nyttig mat. På ett bra sätt.

Jag kunde inte riktigt förstå varför folk bev så upprörda. Jag tyckte det var en smart kampanj.
Uppenbarligen missförstod jag alltihop?

Sidnot: Jag drömmer om att leva i en värld där man kan visa bilder på en vacker människokropp utan att folk omedelbart börjar gorma. Det vore skönt. Det skulle naturligtvis kräva att en naken kvinnokropp och en manskropp betydde samma sak, så det lär ta ett tag. Men när folk blir förbannade på att reklam med snygga män också är sexistisk och "manförnedrande" tror jag att det kommer att sluta med att snygga människor förbjuds totalt i media. Hm.

#41  Sv: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Karra
2006-07-16 19:47:30

Mina ben ser nog mer ut som två palsternackor, skulle jag tro.

Och på tal om reklam: Den här trosreklamen från Lindex, som säger att "We love all sizes", är det nån som sett nån annan size än XS på deras bilder?

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?