feminetik.se feminetik.se

Just nu 24 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Är reklamen jämställd?


Gå till senaste inlägget



#1  Är reklamen jämställd? HeleneJonsson
2006-04-27 10:56:38

Vårt samhälle blir allt mer kommersialiserat och vi matas med massor av reklam för de olika produkterna vi ska köpa på vår lediga tid. Det finns ett överflöd av reklam vilket innebär att många säger att de helt enkelt inte tar till sig informationen längre utan ”stänger av” hjärnan vid utsättandet för reklam. Men vi måste ändå våga inse vilken stor påverkan reklamen har på oss som individer. Vi blir matade från morgon till kväll med reklam och för kvinnor innebär detta ofta att de blir matade från morgon till kväll med en känsla av att de inte duger eftersom reklamen oftast fokuserar på konsumenterna som i dagens samhälle till allt större del består av kvinnor. Är reklamen jämställd? Så här skrev Mona Sahlin i DN-Debatt den 7:e februari 2004:

”Människor möter ständigt, både i sitt hem och i det offentliga rummet, via allt från tv-reklam till affischpelare, kommersiella budskap som bygger på stereotypa föreställningar om könen. Kvinnor skildras som passiva sexobjekt. Män framställs som odugliga när det gäller hushållsarbete och föräldraskap. Den könsdiskriminerande reklamen har sällan något direkt samband med varan eller tjänsten som ska marknadsföras. Reklamen förutsätter bara att förlegade könsroller säljer.”

Vid en närmare titt på vad det är som visas och när det visas så ser vi med TV3 som exempel att reklamen på förmiddagen är ganska neutral när det gäller stereotypa bilder av män och kvinnor, vad som här istället ges plats för är barnreklamen och denna reklam är otroligt stereotyp. Det är flickor klädda i rosa klänningar som ska leka med dockor och hästar och det är pojkar i mörka kläder som ska leka med bilar, skateboards osv. Redan i barndomen ska vi alltså formas och placeras in i de socialt konstruerade facken: manligt och kvinnligt. Framåt kvällen, då TV-programmen har flest tittare, kommer den vuxna reklamen igång på allvar. Då handlar det mycket om kvinnor som använder hudprodukter på sin, oftast nakna, kropp medan en man berättar om de vetenskapligt bevisade effekterna med produkten. Eller så är det kvinnor som berättar om njutningen med att äta en viss sorts glass. Och då liknar ätandet mest en sexuell handling som leder till njutning och detta anspelar i allra högsta grad på sex.

Det finns många traditionella könsroller som visas upp i reklamen men tänk inte bara på dessa, gå ett steg längre: tänk på vems röst som berättar vad det är man ska köpa och i vilka sammanhang. Ofta är det mannen som är den tänkande varelsen medan kvinnan är den kroppsliga varelsen. Det hjälper inte att vända på rollerna i reklamfilmen och låta männen använda hudprodukter medan kvinnor dricker öl. Nej, de enskilda individerna måste komma fram i reklamfilmerna. Reklamen måste visa att vi alla är olika. Det måste vara möjligt att både män och kvinnor kan tvåla in sig, att både män och kvinnor kan ta en öl och framför allt: utan att dessa handlingar anspelar på sex.

En viktig del i detta är att få en ökad jämställdhet i reklambranschen. Det måste finnas både kvinnor och män som tar de yttersta besluten och som arbetar fram idéerna till reklamfilmerna. Som det ser ut idag så är tyvärr reklambranschen en dålig representation av Sverige om man tänker på att Sverige ligger i toppen av listan över de mest jämställda länderna. För mig är det klart att denna ojämställdhet inom reklambranschen får följder. Särskilt då reklamen, främst i TV, når så många människor. Man får dock inte glömma bort att det har hänt mycket när det gäller vad som får visas i media och inte, direkt diskriminerande reklam är ett minne blott MEN reklamen är ännu inte jämställd!

Det jag skulle vilja be om nu är några minuter av Din tid: Zappa inte förbi reklampausen utan titta på vad det egentligen är som framställs och diskutera sedan vidare utifrån detta iakttagande. Utan diskussion kommer vi ingenstans. Utan diskussion kan vi inte förändra de socialt skapade genus som finns och då kommer vi inte få en ökad jämställdhet.

Heléne Jonsson

#2  Sv: Är reklamen jämställd? jenslandberg
2006-04-27 17:28:02

Nu äger jag inte ens en TV. Men innan jag slängde den så ägnade jag fyra år åt tv-reklam och musikvideor med analysglasögonen på. Det är så endimensionellt att en blir uttråkad. På den kommersiella arenan finns bara genus som en marknadsstrategi för branding och/eller ökad försäljning.
I mitt tycke krävs tyvärr ingen djupare analys, för "wysiwyg" :P

Men en diskussion är dock alltid intressant. Har vi månne några AD:s och producenter här på forumet som vill bidra?

#3  Sv: Är reklamen jämställd? Blindalina
2006-04-27 17:45:10

reklamen är övh en av de disinfo-kulturkällor jag valt att negligera. ingen skall behöva tvinga mig att kolla på den skiten.

#4  Sv: Är reklamen jämställd? Blindalina
2006-04-27 17:47:38

och särskilt inte AD:s eller producenter..

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?