feminetik.se feminetik.se

Just nu 1 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Andraes på Tycka, om bilar


Gå till senaste inlägget



#1  Andraes på Tycka, om bilar Kalle
2005-06-10 15:28:02

Shit, jag verkar ha svårt att hålla mig från Tycka idag...
http://www.feminetik.se/diskutera.php?sub=4&a…

Statistik över antal personbilar i trafik efter ägarens kön 1972-2003: http://www.scb.se/statistik/TK/TK1001/2004M06…

Ganska exakt två tredjedelar ägs av männen, men det framgår ju inte hur de körs.

En annan sak är ju statistiken över den tunga trafiken, som ju är inblandade i en oproportionerligt stor del av dödsolyckorna. Där borde ju den manliga övervikten vara ännu större, eller?

En annan sak som någon var inne på. Är det föraren eller ägaren som registreras som vållande vid en olycka?

#2  Sv: Andraes på Tycka, om bilar andreas
2005-06-10 15:54:09

Jaha det är såpass ändå... intressant mönster i statistiken [över andel av bilarna ägda av kvinnor] oxo, 1/4 år 1985 som stadigt vandrat mot 2003 års 1/3... det borde ju vara ett gott tecken om vi ska tolka ägande av bil som en indikator på ekonomisk och social självständighet.

#3  Sv: Andraes på Tycka, om bilar TantMarcus
2005-06-16 12:40:18

Grundartikeln handlar ju om att vi ska se det här med trafikolyckor som män orsakar som en del av männens strukturella våld mot kvinnor och en del av könsmaktsordningen. Frågan jag skulle vilja ställa är om det perspektivet hjälper oss. Får vi en ökad förståelse för hur trafikolyckor går till om vi ser dom som ett strukturellt förtryck? Eller får vi en ökad förståelse för könsmaktsordningen om vi studerar trafikolyckor?

(Kan vi t.ex. minska antalet trafikolyckor om kvinnor får högre lön? Eller om prostitutionen minskar? Är det så att allt hänger ihop i en könsstruktursförtryckarblaffa?)

#4  #3 yoghurt
2005-06-16 13:26:22

Tja, om man antar att risktagande är ett manligt beteende är det väl inte alldeles orimligt att tro att en del trafikolyckor kan undvikas om man lyckas begränsa just detta manliga beteende.

#5  #4 yoghurt MartinK
2005-06-16 14:01:04

Å andra sidan kan man ju då också hävda att det är dumt att lära kvinnor att våga mer och ta för sig mer eftersom det kan leda till fler trafikolyckor (orsakade av kvinnor).
Risktagande är ju faktiskt en positiv egenskap i många sammanhang, kan vi verkligen begränsa risktagandet till bara vissa områden?

#6  #5 yoghurt
2005-06-16 14:06:34

Det är ett dilemma, onekligen. Men för att en benägenhet att ta risker ska vara positiv krävs att den är kopplad till en förmåga att göra riskkalkyler. Riskkalkyl kanske borde vara ett skolämne?

#7  #4 yoghurt Robert
2005-06-16 14:15:01

Tja, man kan ju delvis vända på det också.

Om kvinnors riskvillighet ökade så skulle man kanske också få högre kvinnorlöner.

Men nej, så får man ju inte säga - det är ju blame-the-victim-retorik...

#8  MartinK Mattias
2005-06-16 14:16:53

Risktagande i största allmänhet är väl ingen betjänt av? Postitivt att våga ta risker blir det ju först när det finns något att vinna på risktagandet.

En del människor tar risker i onödan och en del är försiktiga i onödan. Vad som behövs är att folk lär sig göra en mer realistisk bedömning av risker och nyttan av att ta en viss risk.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?