feminetik.se feminetik.se

Just nu 31 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

mera könsroller och motorcyklar


Gå till senaste inlägget



#1  mera könsroller och motorcyklar mansgrisen
2005-06-09 19:46:29

Hej igen,

varför kör så få tjejer motorcykel? Har de blivit uppfostrade att låta bli? Egentligen är jag inte intresserad av svaret (jag tror mig ha det redan). Jag är mer intresserad av hur förklaringsmodellerna ser ut ifall frågan kommer upp i ett feministsällskap.
Kan tänka mig att just denna fråga inte kommit upp men den torde vara lätt att generalisera till att gälla liknande frågeställning. Alltså hur ser förklaringsmodellerna ut då det gäller frågor som är så uppenbart snedfördelade mellan könen (säg 90-10 eller så)?

#2  #1 mansgrisen feather
2005-06-09 21:04:23

Jag kör motorcykel.
Men jag är ju också helt ouppfostrad.

#3  Hmm Foretagarsvinet
2005-06-09 21:30:43

Biologi, kanske? *duckar för askfaten från feminister*

#4  Sv: mera könsroller och motorcyklar Karra
2005-06-09 21:52:04

Foretagarsvinet, kan du utveckla?

#5  Sv: mera könsroller och motorcyklar olaberg
2005-06-09 21:57:18

Javisst. Den beryktade MC-genen. Jo, den är ju väldigt väl belagd i internationella studier * duckar för ölglaset från JÄIFs bordshalva *

#6  Sv: mera könsroller och motorcyklar olaberg
2005-06-09 21:59:21

mansgrisen: Det feministiska svaret är väl typ: "Därför att det inte är en tjejgrej".

Könsrollsförklaringen.

#7  mansgrisen kezo
2005-06-09 23:46:40

Varför är det så få män som rider, när fler män än kvinnor red tills för ca 100 år sedan? Har mäns häst- och rid-gen helt enkelt dött ut?

#8  Sv: mera könsroller och motorcyklar Zeppe
2005-06-09 23:49:06

Mäns biologiska behov att undervisa lågstadiet verkar också ha försvunnit =/. Tjernobyl kanske?

#9  Sv: mera könsroller och motorcyklar olaberg
2005-06-09 23:52:59

Ridgenen MUTERADE och BLEV MC-genen ju!

#10  Sv: mera könsroller och motorcyklar Tamara
2005-06-10 00:00:27

Hästkraftsgenen är det såklart som utvecklats. Hästkraftsgenen utvecklas så att den hela tiden kräver fler hästkrafter.

#11  Sv: mera könsroller och motorcyklar Zeppe
2005-06-10 00:02:08

Aha, SdBs resonemang om transcendens kanske kan förklara det här?

#12  Sv: mera könsroller och motorcyklar calle555
2005-06-10 00:59:20

Jag vet inte, men jag ber att få hänvisa till något jag skrev på ett annat forum: http://www.alltomtv.se/showthread.php?s=&…

#13  #5 olaberg feather
2005-06-10 01:13:15

*storskrattar*

Den beryktade MC-genen... som ärvts ner genom generationerna när apmänniskorna tvingades försöka balansera sittande grensle över trädgrenarna... öhh... eller nåt... Aphonornas grenslesittande blev dressyr-ridningsgenen när den muterade p.g.a. ökad koldioxid i atmosfären under industrialiseringen... ööööhm, medan aphannarnas grenslesittande muterade till MC-genen och western-sadel-genen, som frodas mestadels västerut... In the wild wild west och någonstans runt goa Götet...
Har jag hört...

#14  Sv: mera könsroller och motorcyklar grax
2005-06-10 05:32:15

Kan det kanske komma från något avlägset "vara bäst och snabbast"-tänk?

Att vara starkast eller snabbast ses, eller, sågs kanske, som väldigt attraktivt?

Kvinnor har piffat upp sig för att kunna "bli valda" av så framgångsrika män som möjligt.

Även om detta onekligen inte är den fulla sanningen idag kan jag tro att det är därifrån mentaliteten att snabba, tuffa, hårda och "top of the line"-prylar blivigt grabbiga med tiden. Därav rider inte män i lika stor utsträckning längre, det är inte längre det snabbaste eller tuffaste sättet att transportera sig.

Inte genetiskt, utan att det traditionellt varit så att männen imponerat på kvinnorna genom att prestera och vara värst.

Poäng eller tror ni jag är fel ute?

#15  Sv: mera könsroller och motorcyklar mansgrisen
2005-06-10 11:31:41

Kul att se hur ni förlöjligar mig i en alldeles allvarligt menad fråga. Jag frågade efter förklaringsmodeller inom feministsällskap för företeelser som är uppenbart snedfördelade mellan könen.

Av svaren att döma drar jag en del slutsatser:

1) Antingen ser man inte detta och har således aldrig diskuterat det eller så är frågan för känslig för att diskuteras varför man skojar och förlöjligar istället


2) Konstaterar beklagande att förlöjligande av icke-feminnist inte föranleder ingripande från moderator.

#16  Sv: mera könsroller och motorcyklar olaberg
2005-06-10 11:54:56

Sorry, mansgrisen. Det gick överstyr. I mycket mitt fel, och jag ber om tillgift härtill.

Men jag tror att skälet är att det seriösa svaret redan är givet. Vissa saker hamnar i olika könsfack helt enkelt. MC verkar ha hamnat i "killgrej"-facket. Ridning har hamnat i "tjejgrej"-facket. Saker hamnar i olika fack, tillsynes genom tillfälligheternas spel.

Det är liksom inte så mycket mer att orda om.

Och du, ironiserandet över generna var inte riktade att trasha tråden, mer ett sätt att säga att av allt att döma så är förklaringen till MC-preferenser _inte_ biologiska.

#17  Sv: mera könsroller och motorcyklar olaberg
2005-06-10 12:00:16

mera svar: en vanlig feministisk observation är att det i manlig könsroll verkar finnas en strävan efter kraft, medan det i kvinnlig könsroll verkar finnas en kluven hållning till detsamma.

Så länge som hästen var det mest potenta fortskaffningsmedel (flest hästkrafter per ryttare) var det onekligen en killgrej.

När MCn uppfanns, hade ju den så småningom flest hästkrafter per ryttare, och då blev det naturligtvis så att MCn blev killgrejen medan hästen blev tjejgrejen.

Så MCn är liksom "laddad med manlighet" i vår kultur.

#18  Karra Foretagarsvinet
2005-06-10 15:35:44

Jag har svarat på det där i många andra trådar. Om man ska göra ett avkok på manliga preferenser, oavsett uppväxtmiljö, så finner man ofta dessa drag:

Ensamvarg
Storts personligt frihetsbehov
Tävlan mot sig själv
Ovilja att tillhöra grupper
Excessiva beteenden eller förmåga att "snöa" in på vissa saker.

Återigen - majoriteten av alla ensamseglare, Everestbestigare, kufar som bor i kåtor i skogen utan el, jorden-runt cyklare osv är män. Detta beror ju givetvis på nåt. Och jag köper inte att det är socialisering - i sånt fall skulle vi ha sett en förändring för länge sedan.

#19  Olaberg Kalle
2005-06-10 15:41:31

OK, jag kan köpa din förklaring varför mannen drog från hästen till MC'n eller bilen.



Men hur kommer det sig att hästen transformerades från kill- till tjej-grej? Borde den inte bara ha fallit i historiens glömska?

#20  Sv: mera könsroller och motorcyklar Zeppe
2005-06-10 15:53:44

Hästen är rätt intressant ur det här perspektivet. Läste en gång en text som jämförde småtjejers fascination av hästar med småkillars fascination av datorer (det här var innan internet blev så vanligt, när det i högre grad var nördpaket som höll på med datorer). Att det i bägge fallen handlade om en vilja att bemästra något som var så pass mycket kraftfullare än en själv.

Sen är hästen gullig (tycker vissa) och kanske därför mer legitim för tjejer.

#21  Sv: mera könsroller och motorcyklar olaberg
2005-06-14 11:55:50

Sen behöver det inte finnas någon anledning till att en grej blir tjejgrej och en annan blir killgrej. Så snart det blir kraftig könsövervikt åt det ena eller andra hållet måste plötsligt den som intresserar sig ta sig över en konstlad könsbarriär, om könet avviker från majoritetens.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?