feminetik.se feminetik.se

Just nu 14 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Osmaklig annons


Gå till senaste inlägget



#1  Osmaklig annons helheim
2014-05-08 17:28:00

http://www.svt.se/nyheter/sverige/taxiannons-…

Är det möjligt? Annonserar ett svenskt taxibolag på det här sättet? Med anspelningar på unga kvinnors oskuld?

Fast mest skrämmande är väl att taxibolaget själva inte verkar fatta varför det är osmakligt.

Det skulle vara intressant att få reda på VAD de egentligen syftar på i annonsen.

1) Att det är fel att förlora oskulden i en taxi?

2) Att det är värre att en oskuld blir våldtagen, än att andra kvinnor blir det?

Man kräks lite i munnen minst sagt.

#2  Sv: Osmaklig annons Rodriguez
2014-05-08 18:21:59

Brukar inte medier skriva när en bild är ett montage. Trodde först att tjejen var en del av annonsen, men det är Ida Östensson som är en av de som kritiserat den.

Att annonsen riktar sig till föräldrar ser jag inte som konstigt eller fel.

Det är visst Bobby Haddad, från TV-programmet "Mammas pojkar", som är den reklamansvarige för företaget.

1) Att det är fel att förlora oskulden i en taxi?


Reklamen syftar på våldtäkter som skett i taxi.
Sex bör man inte ha överhuvudtaget i en taxibil.

#3  Ang: #2 av Rodriguez helheim
2014-05-08 19:28:56

Nej, normalt bör man inte ha sex i en taxibil (så länge man inte har det med taxichaffisen och det är frivilligt och ömsesidigt möjligen). Men jag förstår fortfarande inte var oskulden kommer in i bilden någonstans.

Även flickor och kvinnor som inte är oskulder vill garanterat åka tryggt hem.

Inte heller förstår jag varför man riktar sig till föräldrarna, när de flesta som beställer taxi antagligen är vuxna kvinnor eller män, eller iaf tillräckligt gamla (dvs övre tonåren och uppåt) för att 1) tillåtas vara ute sent, 2) kunna beställa taxi mm själva.

Men jag läser nu att annonsen har fått massiv kritik samt tagits bort, så du verkar vara ganska ensam om att tycka att den är normal.

#4  Sv: Osmaklig annons helheim
2014-05-08 19:29:27

Förlåt, du och Bobby Haddad.

#5  Sv: Osmaklig annons helheim
2014-05-08 19:29:27

Förlåt, du och Bobby Haddad.

#6  Ang: #3 av helheim Rodriguez
2014-05-08 19:44:53

Jag har inte påstått att annonsen är normal. Att ett företag backar efter att ha fått media emot sig är inte heller konstigt. Dock har de ju själva godkänt annonsen så särskilt olämplig kan de inte ha ansett att den var.

Många som är ute på kvällarna är ungdomar eller unga vuxna. De har ofta föräldrar som är (eller kanske bör) vara oroliga för att deras barn tar sig hem på ett tryggt sätt. De flesta i Sverige bor dessutom fortfarande hemma när man är tillräckligt gammal för att gå ut på krogen.

Hade jag varit förälder hade jag givetvis inte varit likgiltig till om mina barn vandrar hem skitfulla mitt i natten, tar en svarttaxi eller får skjuts hem av en kompis förälder.

#7  Sv: Osmaklig annons helheim
2014-05-08 20:09:05

Jag har inte påstått att föräldrar är likgiltiga för vad som händer deras barn (det är de flesta inte när barnen är fyllda 50 heller), utan det är formuleringen och vilka annonsen verkar rikta sig till som är konstig.

#8  Ang: #7 av helheim Rodriguez
2014-05-08 20:17:23

Varför är det konstigt att rikta sig till föräldrar, vilka ofta har ett intresse i hur deras barn tar sig hem sent?

#9  Ang: #8 av Rodriguez helheim
2014-05-08 20:37:25

Du verkar medvetet försöka glida undan kärnproblemet, men om vi vänder på frågan:

Varför tror du att annonsen togs bort?

#10  Ang: #9 av helheim Rodriguez
2014-05-08 21:29:04

För att den fick negativa reaktioner i media.

#11  Ang: #10 av Rodriguez helheim
2014-05-08 22:24:00

Och varför fick den det?

#12  Ang: #11 av helheim Rodriguez
2014-05-11 20:38:32

Dels för att den ansågs som sexualkonservativ (Sverige är sexliberalt vilket gör att sådana annonser upprör). Kulturkrock alltså.

Dels för att annonsen medvetet misstolkades.

#13  Sv: Osmaklig annons TalkingBad
2014-05-14 12:45:46

Det är tva fragor här.

1. Är annonsen osmaklig? Det är den nog.

2. Skall den förbjudas?

Om annonser är osmaklige torde de knappast vara till gagn för det företag som star bakom dem. Vem vill anklagas för misogyni och andra vederstyggelser? Borde inte konsumenter, med stöd av lobbygrupper och andra organisationer, kunna se till att osmaklig reklam kontrolleras utan att vi maste ga in och förbjuda?

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?