feminetik.se feminetik.se

Just nu 19 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Feminismen och religion


Gå till senaste inlägget



#1  Feminismen och religion Rodriguez
2013-01-07 15:31:58

Min erfarenhet är att väldigt många feminister inom (den vita) feminismen är motståndare till religion. I synnerhet kristendom och islam.

Vad beror detta på?

Är acceptansen för religion större bland icke-vita feminister? (vilket jag anser)

#2  Ang: #1 av Rodriguez udd
2013-01-07 17:33:53

Jag tycker det finns ganska goda skäl för religionskritik från feministiskt håll. Bibeln anser jag helt full av sexism. Att kvinnor ska tiga i församlingen är ett klassiskt exempel. Ett annat är att Bibeln (till skillnad från Koranen, ironiskt nog) menar att kvinnor måste täcka sina huvuden för att de inte är värdiga nog ("En man behöver ju inte ha något på huvudet eftersom han är en avbild och avglans av Gud. Men kvinnan är en avglans av mannen, ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen, och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen"). Det där är från Nya Testamentet. Om vi även tittar i Gamla Testamentet så finns det saker som att döda häxor och att kvinnor som har sex utan att vara gifta ska stenas till döds.

Nu blev det kristna exempel här (eftersom jag har bättre koll på Bibeln än andra heliga skrifter), men motsvarande kritik tror jag går att rikta mot alla stora religioner.

Rodriguez sa:
Är acceptansen för religion större bland icke-vita feminister? (vilket jag anser)


Väldigt intressant fråga! Jag vet inte alls, men jag tänker att alla feminister existerar ju någon slags samhällskontext. Sverige är nog mer sekulariserat än många andra länder och då faller det sig kanske naturligt att feministerna här är mer sekulariserade än feministerna i de där andra länderna.

#3  Ang: #1 av Rodriguez JemyM
2013-01-07 19:30:04

Jag klassar värnandet till religion att vara en av de största motståndarna för jämställdhet. Problemet med "religion" är att begreppet är svårt att sätta fingret på varför det inte finns något som sållar moderata eller fanatiska tolkningar och nu råkar det vara så att även de moderata vilar på fundament som skarpt skiljer kvinnor från män och hävdar att detta är eviga sanningar. Moderata grupper befinner sig i en form av gummibandsrelation till fundamentet, ju mer de försöker lämna det, ju rejälare faller vissa medlemmar tillbaka på det.

Vad det rör Abrahamsreligionerna som är populära här så är det en kultur jag går med att använda uttrycket "Patriarkat" för att beskriva eftersom kulturen är ett Patriarkat i sin renaste form. Det är ingen slump att anhängare till auktoritära tolkningar av religionerna också är emot kvinnor och mäns friheter, t.ex. att kvinnor skall underkasta sig och män skall vara stoiska robotar.

#4  Sv: Feminismen och religion PE527
2013-01-08 01:08:51

Feminister förefaller ofta kämpa emot "islamofobi", mao stödja islam.

#5  Ang: #4 av PE527 Henrik
2013-01-08 01:19:07

Vilken svensk feminist stödjer islam?

#6  Ang: #4 av PE527 udd
2013-01-08 01:38:31

PE527 sa:
Feminister förefaller ofta kämpa emot "islamofobi", mao stödja islam.


Lite fler nyanser än så finns det väl ändå. Jag är rätt kritisk till kristendom (se #2) men jag tycker inte att förföljelse av kristna är en bra idé för det. Även den mest hårdnackade ateist kan tycka att religionsfrihet är en bra idé, till exempel.

Dessutom handlar inte islamofobi om saklig kritik av islam utan det är är något helt annat.

Henrik sa:
Vilken svensk feminist stödjer islam?


Det finns ju svenska feminister som bekänner sig till såväl kristendom som islam och andra religioner.

Susanne Namaani (verksamhetsledare på Systerjouren Somaya) är exempel på en svensk muslimsk feminist.

#7  Ang: #4 av PE527 JemyM
2013-01-08 01:47:39

PE527 sa:
Feminister förefaller ofta kämpa emot "islamofobi", mao stödja islam.


Möjligt att det sker en förenklad polarisering där, men jag håller på och läser om högerextremism just nu och forskningen på den klassiska "Authoritarian personality" har över 50 år på nacken. Denna personlighet är könskonservativ, homofobisk, starkt fientlig mot feminism, starkt fientlig mot män som inte beter sig som "äkta män" och föraktar alla religioner utan den egna. Kristna eller Muslimska "Authoritarians" visar få skillnader i detta hänseende. Det finns en tydlig orsak varför feminism ofta hamnar i konflikt med "islamofober" men den konflikten skapas inte av feministerna utan av Authoritarians.

#8  Ang: #6 av udd JemyM
2013-01-08 01:56:31

udd sa:
Även den mest hårdnackade ateist kan tycka att religionsfrihet är en bra idé, till exempel.


Jag kritiserar religionsfrihet. Det är inte det samma som religionsförbud. Snarare ligger kritiken i hur "religionsfrihet" fungerar juridiskt. Vi har idag frihetslagar (åsiktsfrihet, yttrandefrihet etc) som skyddar allt demokratiskt orienterade och moderata religionsutövare ägnar sig åt vilka skyddar även ickereligiösa rörelser och personer. Existensen av "religionsfrihet" är existensen av en luddig "frihet" där "religion" kan tolkas godtyckligt och i ökande utsträckning används som privilegium eller för att gynna antidemokratiska och diskriminerande grupper. Den är inte längre en "frihet" utan ett maktverktyg.

#9  Ang: #6 av udd Henrik
2013-01-08 10:47:13

Feminister förefaller ofta stödja islam, skrev PE527. Vilken svensk feminist stödjer islam, undrade jag. Susanne Namaani är muslim, påpekar du, udd, och det är klart att muslimen Susanne Namaani stödjer islam. Men den stora insats feministen Susanne Namaani gör är ju att reformera islam inifrån, att bekämpa hedersbrott, tvångsgifte osv. Vad jag vet är det ingen som stöder islam av feministisk övertygelse.

#10  Ang: #6 av udd Rodriguez
2013-01-10 00:14:41

udd sa:
Det finns ju svenska feminister som bekänner sig till såväl kristendom som islam och andra religioner.

Susanne Namaani (verksamhetsledare på Systerjouren Somaya) är exempel på en svensk muslimsk feminist.


Bevisar inte detta att den motsättning mellan religion och feminism du argumenterar för i inlägg #2 egentligen inte existerar?

Eller förminskas Susanne Namaanis feministiska gärning av att hon är muslim?

#11  Ang: #10 av Rodriguez Henrik
2013-01-10 10:15:06

Rodriguez sa:
Bevisar inte detta att den motsättning mellan religion och feminism du argumenterar för i inlägg #2 egentligen inte existerar?
Hur tänker du då? Dom punkter som tas upp i #2 är följande.

* Kvinnor ska tiga i församlingen.
* Kvinnor måste täcka sina huvuden för att de inte är värdiga nog.
* Kvinnan är en avglans av mannen.
* Kvinnor som har sex utan att vara gifta ska stenas till döds.

Jag ser en viss motsättning mot feminism. Gör du verkligen inte det?

#12  Rodriguez och Henrik udd
2013-01-10 11:22:31

Rodriguez sa:
Bevisar inte detta att den motsättning mellan religion och feminism du argumenterar för i inlägg #2 egentligen inte existerar?


Bibeln tillåter slaveri (det är tillåtet att köpa invandrares barn som slavar). Jag kan inte se att någon med sunda värderingar kan tycka att slaveri är okej men trots det finns det många kristna som gör bra saker för sina medmänniskor. Det här fungerar lite enligt samma princip.

Jag tror själva kärnan är att kristna (om jag fortsätter att ta det som exempel) helt enkelt struntar i stora delar av Guds ord. Och då hänger det på vilka delar de väljer att ignorera. Jag anser dock att det inte ändrar att kristendomen i botten är sexistisk.

Henrik sa:
Men den stora insats feministen Susanne Namaani gör är ju att reformera islam inifrån, att bekämpa hedersbrott, tvångsgifte osv. Vad jag vet är det ingen som stöder islam av feministisk övertygelse.


Det är nog få som börjat med feminismen som utgångspunkt och sen utifrån det kommit på att de ska bekänna sig till en religion (oavsett vilken). Däremot finns det människor som bekänner sig till religioner och som är övertygade feminister som gör mycket gott.

Angående heder och tvångsgifte är Bibeln också full av sånt (en våldtäktsman ska gifta sig med sitt offer, till exempel).

Jag har inte träffat någon kristen som verkligen följer Bibeln helt och när en väl har börjat välja ut delar är det svårt att säga att någon tolkning är bättre än någon annan. Med andra ord är det nog svårt att dra en gräns mellan att stödja och att reformera inifrån.

#13  Sv: Feminismen och religion PE527
2013-01-10 11:26:42

Feminister stödjer ofta islamistisk invandring och arbetar emot de som vill stoppa den.

#14  Ang: #13 av PE527 JemyM
2013-01-10 11:51:52

Du skrev det samma som i #4 utan att besvara det som står i #7. Jag noterar att du verkar undvika att absorbera, bearbeta och besvara information.

#15  Ang: #14 av JemyM PE527
2013-01-10 12:12:26

Det var så genomsyrat av propaganda att jag hade svårt att se det som ett argument. Testa att skriva samma sak fast ur en neutral synvinkel istället.

#16  Ang: #13 av PE527 Henrik
2013-01-10 14:04:54

PE527 sa:
Feminister stödjer ofta islamistisk invandring och arbetar emot de som vill stoppa den.
Och det är ju den uppfattning som en stor majoritet av svenskarna hyser.

#17  Ang: #12 av udd Henrik
2013-01-10 14:11:39

udd sa:
Med andra ord är det nog svårt att dra en gräns mellan att stödja och att reformera inifrån.
Någon sådan gräns finns inte men i religionshistorien är det lätt att peka ut gestalter som gjort sej kända som reformatorer (och andra som bekämpat reformer). Jag menar att historieböckerna kommer att placera Susanne Namaani i den första kategorin. Vad tror du?

#18  Ang: #16 av Henrik PE527
2013-01-10 14:23:18

Henrik sa:
Och det är ju den uppfattning som en stor majoritet av svenskarna hyser.


Utveckla gärna-

#19  Ang: #18 av PE527 Henrik
2013-01-10 14:34:39

En överväldigande majoritet röstar på partier som vill ha likhet inför lagen oberoende av religion, kön, hudfärg och sexuell läggning.

#20  Ang: #19 av Henrik PE527
2013-01-10 15:00:04

Henrik sa:
En överväldigande majoritet röstar på partier som vill ha likhet inför lagen oberoende av religion, kön, hudfärg och sexuell läggning.


Ja, alla riksdagspartier står för detta så det är ju ingen nyhet.

Däremot vill ju runt 50% av befolkningen se över invandringspolitiken.

#21  Ang: #20 av PE527 Henrik
2013-01-10 15:44:27

En överväldigande majoritet röstar på partier som vill ha likhet inför lagen oberoende av religion, kön, hudfärg och sexuell läggning. Och en överväldigande majoritet sa sej vilja ha likhet inför lagen oberoende av religion, kön, hudfärg och sexuell läggning när den frågan ställdes till tusen svenskar för cirka ett år sen. (Så minns jag det, men minnet kan svika. Kanske var det två år sen och kanske var frågan inte formulerad precis så. Någon som minns detta säkrare?)

Tror du, PE527, att många är motståndare till sådan likhet inför lagen?

#22  Ang: #21 av Henrik PE527
2013-01-10 16:23:48

Finns det någon koppling till det jag skrivit?

#23  Ang: #22 av PE527 Henrik
2013-01-10 16:43:41

Som jag förstod ifrågasatte du i #18 att detta var majoritetens åsikt. Men då får du förklara vilken den islamofila feministiska åsikt är som inte samtidigt är majoritetens åsikt.

#24  Ang: #4 av PE527 RasmusS
2013-01-10 16:55:32

PE527 sa:
Feminister förefaller ofta kämpa emot "islamofobi", mao stödja islam


Tror du begår en hel del tankefel här, fast, det kan ju vara jag som begår dem. Vi får se.

Det finns höger- och vänsterorienterade feminister. Det är ofta rätt så stor skillnad i problembeskriving och problemlösning mellan dessa. För mig förefaller främst liberala feminister och feminister med åsikter åt vänster som vurmar för allas lika värde. Något som syftar till att ge alla lika rättigheter oavsett kön, etnicitet, partitillhörighet, relligionstillhörighet, föreningstillhörighet osv. Detta hör jag betydligt mer sällan från feminister med en mer högerinriktad ideologi. Detta får mig att _anta_ att det handlar mer om att man är vänster eller liberal än att man är feminist.

Det andra jag har att invända emot är det inte råder ett motsatsförhållande mellan att försvara din rätt till att tro även på islam om du vill och att kritisera dig för att om du med din religion som argument vill tvinga på andra en viss klädsel vara förtryckande. Inte heller råder finns det några problem med att försvara din rätt att tro på vad du vill och att till och med förbjuda dig att tvinga på dina religiösa värderingar på andra (vuxna). Barn har ju tyvärr inget skydd mot religiös indoktrinering i lagen, pojkar har det inte ens som skydd mot att könsstympas.

Jag hamnar ofta i situationer där jag tvingas att försvara muslimers rätt att tro samtidigt som jag kritiserar och till och med propagerar för ett förbud mot könsstympning av pojkar, en religiös uråldig och förlegad rit som är central i både judendom och islam.

#25  Ang: #24 av RasmusS Det föll bort några ord RasmusS
2013-01-10 16:56:44

RasmusS sa:
För mig förefaller främst liberala feminister och feminister med åsikter åt vänster som vurmar för allas lika värde


För mig förefaller det som om det främst är liberala feminister och feminister med åsikter åt vänster som vurmar för allas lika värde

#26  Ang: #23 av Henrik PE527
2013-01-10 16:58:21

Vill majoriteten av Svenskar ha hit massa muslimer? Nej. Men det betyder inte att man inte vill ha religionsfrihet eller dylikt.

#27  Ang: #24 av RasmusS PE527
2013-01-10 17:04:36

RasmusS sa:
Detta hör jag betydligt mer sällan från feminister med en mer högerinriktad ideologi


Gissar om du frågar en "höger-feminist" så kommer dom också stödja alla dessa saker.



RasmusS sa:
Det andra jag har att invända emot är det inte råder ett motsatsförhållande mellan att försvara din rätt till att tro även på islam om du vill och att kritisera dig för att om du med din religion som argument vill tvinga på andra en viss klädsel vara förtryckande.


Har aldrig påstått något annat.

Feministers problem är att dom vill importera stora mängder människor som har åsikter som går rakt emot vad feminismen säger sig stå för.

#28  Ang: #15 av PE527 JemyM
2013-01-10 17:05:08

PE527 sa:
Det var så genomsyrat av propaganda att jag hade svårt att se det som ett argument. Testa att skriva samma sak fast ur en neutral synvinkel istället.


"Forskningen på den klassiska "Authoritarian personality" har över 50 år på nacken" = Propaganda? Insamling av empirisk data och att informera om datorinsamling eller resultat är inte propaganda.

Eftersom vetenskap bygger på att absorbera och bearbeta ny information så börjar jag se ett visst mönster.

#29  Ang: #27 av PE527 RasmusS
2013-01-10 17:29:38

PE527 sa:
Gissar om du frågar en "höger-feminist" så kommer dom också stödja alla dessa saker


Kanske. Kanske är det bara en slump att jag inte hör särskillt mycket av detta från högerfeminster med undantag för liberala feminister. Kanske det inte finns så mycket feminister som är uttalat höger som det finns vänsterfeminister vilket medför att det blir fler feminister från vänster som uttalar dessa värderingar. Jag kan bara spekulera och det blir vi nog inte så mycket klokare av *hehe*


PE527 sa:
Har aldrig påstått något annat


Då tolkade jag dig fel när du skrev:
PE527 sa:
Feminister förefaller ofta kämpa emot "islamofobi", mao stödja islam


Om det inte råder ett motsatsförhållande, varför verkar dom i så fall stödja Islam snarare än rätten att få tro vad man vill?

#30  Ang: #28 av JemyM PE527
2013-01-10 17:57:52

JemyM sa:
= Propaganda?


Ja, åtminstone om du lägger all skuld på dessa, vilket du gjorde. Så vilken forskning hänvisar du till exakt?

#31  Ang: #29 av RasmusS PE527
2013-01-10 18:05:10

RasmusS sa:
Kanske. Kanske är det bara en slump att jag inte hör särskillt mycket av detta från högerfeminster med undantag för liberala feminister. Kanske det inte finns så mycket feminister som är uttalat höger som det finns vänsterfeminister vilket medför att det blir fler feminister från vänster som uttalar dessa värderingar. Jag kan bara spekulera och det blir vi nog inte så mycket klokare av *hehe*


Som du säger är högerfeminister en mycket liten grupp, när man pratar om feminism i breda ordalag så menar man i princip alltid vänster-feminism då det utgör huvudströmmen.



RasmusS sa:
Om det inte råder ett motsatsförhållande, varför verkar dom i så fall stödja Islam snarare än rätten att få tro vad man vill?


Dom kallar exempelvis kritiker av islam för islamofober, vilket direkt stödjer islamisterna då dessa får större utrymme att undkomma kritik. Dom importerar stora mängder islamister till Sverige dessutom. Den kombinationen är ett direkt stöd av islam och dess värderingar. Problemet är att deras feminism krockar med deras politiskt korrekta "anti-rasism".

#32  Ang: #31 av PE527 RasmusS
2013-01-10 18:18:03

PE527 sa:
Som du säger är högerfeminister en mycket liten grupp


Det är möjligt, samtidigt är det så många som inbillar sig att feminism handlar om att kvinnor och män ska ha samma vilkor, skyldigheter och rättigheter att det finns många som kallar sig för feminister pga. detta. Tror man att det är feminism så är det lätt att kalla sig för feminist. För vem håller väl inte med om att kvinnor och män ska ha lika skyldigheter?

PE527 sa:
Dom kallar exempelvis kritiker av islam för islamofober, vilket direkt stödjer islamisterna


Dom? Det finns många människor som skriker islamofobi/antsemitism på ren refelx. Dom ropar varg. Det finns även mycket reell islamofobi och antisemitism. Bland dom som ropar varg finns hela repertoaren från höger till vänster, från feminister till antifeminister osv.

Jag har sett och hört feminister (och givetvis många andra) uttala kritik mot så väl judendom och islam utan att för den skull hemfalla till antisemitism, islamofobi eller rasism.

Jag har också sett och hört folk som försöker gömma sin rasism, antisemitism och islamofobi i påstådd "kritik" men som uttalas på ett generaliserande uppenbart rasistiskt, islamofobiskt eller antisemitiskt sätt. Att kritisera dessa är inte att stödja någon religion.

#33  Ang: #32 av RasmusS PE527
2013-01-10 18:26:27

RasmusS sa:
Det är möjligt, samtidigt är det så många som inbillar sig att feminism handlar om att kvinnor och män ska ha samma vilkor, skyldigheter och rättigheter att det finns många som kallar sig för feminister pga. detta. Tror man att det är feminism så är det lätt att kalla sig för feminist. För vem håller väl inte med om att kvinnor och män ska ha lika skyldigheter?


Feminism = åsikten att kvinnor är förtryckta och detta bör ändras.



RasmusS sa:
Bland dom som ropar varg finns hela repertoaren från höger till vänster, från feminister till antifeminister osv.


Det är större i vänstern, och vänsterfeminismen är en del i etablissemanget. Sen kan vi kanske tala om någons kompis syster som utgör ett undantag till detta osv, men det är fortfarande bara undantag.

#34  Ang: #26 av PE527 Henrik
2013-01-10 18:40:42

PE527 sa:
Vill majoriteten av Svenskar ha hit massa muslimer? Nej.
Hm, menar du att feminister vill ha hit en massa muslimer? Förut skrev du, som jag uppfattade det, att feminister är emot att låta religion avgöra vilka som får uppehållstillstånd här. Det är den åsikten jag tror är majoritetens uppfattning. I själva verket tycker dom flesta svenska att det ska vara likhet inför lagen vad gäller religion, hudfärg osv. Vad anser du själv om den principen?

#35  Ang: #30 av PE527 JemyM
2013-01-10 19:09:01

Som jag sa, Authoritarian Personality.

Inom personlighetspsykologi studeras vissa karaktärsdrag. Efter att ett karaktärsdrag observerats försöker man jämföra personer med liknande karaktärsdrag för att hitta beteenden som ofta förekommer tillsammans. Detta innebär t.ex. ett frågeformulär där personligheten i fråga får väldigt högt resultat medan de som inte tillhör personligheten får väldigt lågt resultat.

Denna personlighetstyp har det forskats på i 60 år i flera olika kulturer. Grunden lades redan efter andra världskriget men verktygen har finjusterats och anpassats efter nya rön.

http://en.wikipedia.org/wiki/Authoritarian_pe…

#36  Ang: #34 av Henrik PE527
2013-01-10 19:38:42

[Detta meddelande har blivit raderat på grund av att författaren inte följde feminetik.se:s regler.]

#37  Ang: #35 av JemyM PE527
2013-01-10 19:43:24

Eftersom den enda du källan du ger är wikipedia så får jag utgå ifrån vad som står i den. Och där säger dom ungefär att den är inflytelserik men inte speciellt bra ut vetenskaplig synvinkel.

Men även om den vore sund så följer nästan ingenting av det. Du måste fortfarande titta på argumenten som de olika parterna framför.

#38  Sv: Feminismen och religion PE527
2013-01-10 20:18:58

Haha, feministiska censuren slår till igen!

Det bevisar ju bara min poäng.

#39  Sv: Feminismen och religion PE527
2013-01-10 20:32:56

[Detta meddelande har blivit raderat på grund av att författaren inte följde feminetik.se:s regler.]

#40  Ang: #37 av PE527 JemyM
2013-01-11 02:16:40

Ja, den hade brister. Som jag sa, den har finjusterats efter nya rön, framförallt Bob Altemeyers justering av flera items.

Det släpps några artiklar per år som bygger vidare på Authoritarian Personality, testar den i nya domäner samt jämför den med andra tester. Här är några jag läst; om attityd till fakta;
Mirels, H. L., & Dean, J. B. (2010). Right-Wing Authoritarianism, Attitude Salience, and Beliefs about Matters of Fact. Political Psychology, Vol. 27, No. 6 (Dec., 2006), pp. 839-866. [doi: 10.1111/j.1467-9221.2006.00540.x]

Om attityd till kvinnor;
Peterson, B. E., & Zurbriggen, E. L. (2010). Gender, Sexuality, and the Authoritarian Personality. Journal of Personality 78:6, 1801-1826. [doi: 10.1111/j.1467-6494.2010.00670.x]

... och till politiska kunskaper;
Peterson, B. R., Duncan, L. E., & Joyce, S. P. (2002). Authoritarianism and Political Impoverishment: Deficits in Knowledge and Civic Disinterest. Political Psychology, Vol. 23, No. 1, 2002, 97-112. [doi: 10.1111/0162-895X.00272]

#41  Sv: Feminismen och religion PE527
2013-01-11 08:57:56

Så hur många har en sådan personlighet bland de som är kritiska till Islam och vad har det för relevans? Varför all konflikt mellan sådana och feminister alltid deras fel?

#42  Ang: #4 av PE527 fredriktomte
2013-01-11 10:54:42

PE527 sa:
Feminister förefaller ofta kämpa emot "islamofobi", mao stödja islam.


Att kämpa mot islamofobi är inte att stödja Islam, på samma sätt som att kämpa mot rasism inte heller är att stödja Islam.

PE527 sa:
Dom kallar exempelvis kritiker av islam för islamofober, vilket direkt stödjer islamisterna då dessa får större utrymme att undkomma kritik. Dom importerar stora mängder islamister till Sverige dessutom. Den kombinationen är ett direkt stöd av islam och dess värderingar. Problemet är att deras feminism krockar med deras politiskt korrekta "anti-rasism".


1. All kritik av Islam är inte legitim. Det finns en signifikant dos främlingsfientlighet bakom kritiken riktad mot Islam. Att påtala detta är inte någon form av stöd gentemot Islam.

2. Att bunta ihop alla feminister till "dom" är vilseledande, särskilt när det rör sig om en gränsdragningsfråga som i detta fall. Det går säkert att hitta exempel på feminister som felaktigt benämnt kritik riktad mot Islam för islamafobi, men det betyder inte att alla feminister gör detta eller att detta skulle vara ett särskilt feministiskt kännetecken.

3. Att påstå att "dom", i bemärkelsen feministerna, "importerar stora mängder islamister är direkt löjeveckande. De flesta feminister har ingenting att göra med regeringens invandrings- och flyktingpolitik och de regeringen är inte heller uttalat feministisk (tvärtom är majoriteten ministrar uttalat ickefeministiska).

4. Det finns inget motsägelseförhållande mellan att anse att vissa värderingar är samhällsskadliga och begränsande för individerna och att samtidigt anse att människor som innehar dessa värderingar ska kunna erhålla asyl när de flyr från saker som krig, svält, osv.

#43  Ang: #12 av udd Rodriguez
2013-01-15 15:44:04

Diskussion om invandring hör inte hemma i denna tråd!

udd sa:
Bibeln tillåter slaveri (det är tillåtet att köpa invandrares barn som slavar). Jag kan inte se att någon med sunda värderingar kan tycka att slaveri är okej men trots det finns det många kristna som gör bra saker för sina medmänniskor. Det här fungerar lite enligt samma princip.

Jag tror själva kärnan är att kristna (om jag fortsätter att ta det som exempel) helt enkelt struntar i stora delar av Guds ord. Och då hänger det på vilka delar de väljer att ignorera. Jag anser dock att det inte ändrar att kristendomen i botten är sexistisk.


Om dessa kristna och muslimska kvinnor som också är feminister inte håller med om hur du framställer deras religiösa övertygelse?
Vem bör då ha tolkningsföreträdet? Du eller dessa kvinnor?

#44  Ang: #43 av Rodriguez Henrik
2013-01-15 23:47:55

När det gäller vad udd tror och vad udd anser måste väl udd ha tolkningsföreträde?

#45  Ang: #44 av Henrik Rodriguez
2013-03-17 20:20:30

Självklart har han tolkningsföreträde när det gäller hans egna åsikter.

Vad jag kritiserar är att vita tagit tolkningsföreträdet inom feminismen, vilket gör sekularism till både norm och nödvändighet vilket exkluderar rasifierade feminister som verkar i mer religiösa kontexter.

Exempelvis har religion ofta definierats som något som kvinnan ska frigöra sig från, medan feminister i mer religiöst kristna och muslimska samhällen vill lyfta upp religionens frigörande kraft.

#46  Sv: Feminismen och religion Rodriguez
2013-03-27 02:36:58

Här är ett exempel på hur fientlig inställning till religion riskerar att göra feminismen vit och etnocentrisk:

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/femi…

Mycket i artikeln håller jag inte med om.

Men mycket var också spot on.
Sveland-feminismen är så extremt vit att jag blir bländad. :D

Invandrare med andra kulturella och religiösa värderingar göre sig icke besvär.

#47  Sv: Feminismen och religion vejde
2013-03-27 07:02:22

Problemen är väl att feminismen i sin "renaste" form är en ganska smal företeelse, dvs den förutsätter ett antal värderingar och en livsstil som många kvinnor i världen inte ställer upp på eller är intresserade av. Religion är bara en faktor av detta. I vidare bemärkelse kan feminismen förmodligen innefatta betydligt fler och även religiösa, men då blir begreppet ganska urvattnat med västerländska mått mätt. Då brukar det i praktiken handla mer om att kämpa för jämlikhet mellan könen öht, dvs något som de flesta svenskar redan stödjer och som vi redan har i vår lagstiftning.

Grovt förenklat finns det många länder utanför väst där kvinnor inte ens har samma grundläggande rättigheter som män. Självklart hamnar "kvinnokampen" på en annan nivå där än i t ex Sverige, där det grundläggande arbetet redan är gjort och mer fokus kan läggas på strukturer, könsroller och - kanske t om! - hur män förtrycks eller begränsas.

#48  Ang: #47 av vejde Rodriguez
2013-03-27 08:56:47

Jag tror tvärtom. Att feminismen i sin renast form är en politisk plattform som väldigt många kvinnor till stora delar kan enas om.

Att Sveland försöker göra om feminismen till en livsstil (behändigt nog en livsstil som passar henne själv och andra etniska svenskar/västerlänningar i de högre samhällsklasserna) förstår jag upplevs som provocerande av andra feminister. Jag tror inte denna livsstilsfeminism är feminismens renaste form. Hur många av suffragetterna hade sommarhus i Grekland, reste på charter, knullade runt med massa älskare och propagerade mot kärnfamiljen?

Här är ett exempel på hur en representant för muslimsk feminism i Sverige belyser exkluderande tendenser:
Den grundläggande mänskliga rättigheten att som individ få göra sin egen mening om vad frihet, frigörelse och feminismen är och på vilket sätt den yttras sig för en – utan att andra grupper (oftast vita feminister som också för det mesta är radikala likhetsfeminister) ska komma med råd/åsikter/pekpinnar/ifrågasättande om vad som är den korrekta feministen och den korrekta feminismen. Den korrekta feministiska vägen att gå. Det blir väldigt ofeministiskt när en som feminist minsann anser sig ha rätten (!) att definiera begreppet frihet åt andra som kanske inte har samma bakgrund eller tolkning av kvinnlig självständighet – snacka om att skjuta sig själv i foten som feminist. Väldigt intressant att han även går in på islam och religion då många religiösa feminister oftast blir bemött med en skeptisk attityd i de feministiska sammanhangen och forum i Sverige – jag själv och många muslimska feminister med mig som jag fört dialog med om just detta – har erfarenhet om detta.

http://delshad.se/2013/03/den-dar-forbannade-…

#49  Ang: #48 av Rodriguez vejde
2013-03-27 17:39:03

Tja, hur många av dagens feminister gör allt det där? Det låter mest som en fördom.

Om det bara handlar om "frihet att välja" och "jämlikhet med männen"(dvs det som till stora delar redan gäller i väst) - finns det öht någon relevant plattform att enas kring? Är det någon mening med att ens diskutera strukturer och könsroller om man tycker så olika om vad som är relevant med detta? Är en queerfeminist t ex välkommen i de muslimska leden? Eller en lesbisk feminist? Enligt islam behöver kvinnor och män inte ens på pappret vara jämlika, kvinnan ärver bara hälften så mycket etc. Så vilken "rörelse" är mest begränsande?

Jag ifrågasätter inte andra synsätt, jag ifrågasätter behovet av inkludering, trots att utgångspunkterna är så olika. Jag ifrågasätter också tendensen att göra detta till en etnisk fråga. Det finns vita, västerländska kvinnor som är både religiösa och könskonservativa och det finns icke-vita kvinnor från andra delar av världen som inte alls är det. Öht tycker jag att hela synsättet luktar kulturrelativism.

#50  Ang: #49 av vejde Rodriguez
2013-03-29 20:14:56

Jag tror de allra flesta muslimska feminister förespråkar könens lika värde.

Jag håller med om att många västerländska kvinnor också utesluts ur "lyxfeminismen".

Men det etniska (och klassmarkörerna) är väldigt tydligt i Svelands feminism.
Anser du att lyxfeminismen riktar sig lika mycket till kvinnor i typ Egypten som till kvinnor som är ungefär likadana som henne själv?

I Happy Happy framgår det tydligt att lyxfeminismen handlar om kvinnor med samma hudfärg och klass som henne själv.

Att utgångspunkterna är olika är ett argument för att en viss kulturs normer inte bör kapa feminismen. Att religion är något stolligt som folk sysslade med på 1800-talet är en attityd som säkert går hem i Sverige bättre än i många andra länder.

#51  Ang: #50 av Rodriguez vejde
2013-03-30 09:11:57

Könens lika värde är inte samma sak som lika rättigheter och skyldigheter. Islam gör skillnad på kön, accepterar inte homosexualitet och en massa annat som även gällde för kristendomen för 100 år sedan (och vissa kristna än idag), men som knappast är förenligt med modern feminism. Sen får man gärna kalla sig feminist även om man är en Saudiarabisk kvinna som inte ens får köra bil men tycker att det är helt i sin ordning och är glad så länge mannen inte slår henne. Men då blir begreppet ganska urvattnat. Det är inte samma sak som att man måste vara ateist, bo på Söder och klä sig i unisexkläder för att ses som "riktig" feminist. Det finns både kristna och muslimska feminister som har mycket vettigt att säga. Men har man helt olika utgångspunkter kring vad som egentligen är problemet med kön, genus och förtryck, blir det svårt att enas, oavsett klass eller etnisk tillhörighet.

Sen pratar du som sagt om klass eller socialgrupp, vilket är något annat. Är arbetarklassen mer religiös än medelklassen? Det har jag svårt att tro, så vida vi inte tar med den etniska aspekten eller olika kulturer.

Det här med religion är ju öht ett känsligt ämne. Det är en demokratisk rättighet att tro vad man vill och även att utöva sin tro inom lagens råmärken och så länge man inte skadar någon annan. Därom är de flesta överens. Men idag behandlas ju religiösa ibland som om de har någon slags särställning, inte får "kränkas" etc. SVT-panelen som nu diskuterar serien "Girls" och förra året diskuterade Game of Thrones, fick kritik för att de hade kallat Bibeln för en fantasybok. Detta trots att de i programmet kom fram till att varken GT eller NT är fantasy i egentlig mening, men har sådana drag. Den hyllade dramaserien The Bible som går nu, kan även den jämföras med vilken fantasyserie som helst, som bygger på gamla mytologier etc. Det må sedan vara grekisk eller nordisk eller biblisk mytologi eller något annat. I The Bible är det Gud som ibland får marken att skälva och det är änglar som dyker upp som budbärare, istället för trollkarlar eller alver eller drakar etc.

#52  Sv: Feminismen och religion Rodriguez
2013-04-09 15:04:15

vejde sa:
Könens lika värde är inte samma sak som lika rättigheter och skyldigheter. Islam gör skillnad på kön, accepterar inte homosexualitet och en massa annat som även gällde för kristendomen för 100 år sedan (och vissa kristna än idag), men som knappast är förenligt med modern feminism. Sen får man gärna kalla sig feminist även om man är en Saudiarabisk kvinna som inte ens får köra bil men tycker att det är helt i sin ordning och är glad så länge mannen inte slår henne. Men då blir begreppet ganska urvattnat. Det är inte samma sak som att man måste vara ateist, bo på Söder och klä sig i unisexkläder för att ses som "riktig" feminist. Det finns både kristna och muslimska feminister som har mycket vettigt att säga. Men har man helt olika utgångspunkter kring vad som egentligen är problemet med kön, genus och förtryck, blir det svårt att enas, oavsett klass eller etnisk tillhörighet.


Ja, men nu tror jag inte det är särskilt troligt att feminister oavsett religion är för ett körförbud för kvinnor.

vejde sa:
Sen pratar du som sagt om klass eller socialgrupp, vilket är något annat. Är arbetarklassen mer religiös än medelklassen? Det har jag svårt att tro, så vida vi inte tar med den etniska aspekten eller olika kulturer.


Många invandrare i lägre samhällsklasser är mer religiösa. Bland etniska svenskar är nog skillnaderna inte så stora. Större i andra länder. Men klassperspektivet finns i andra delar av champagnefeminismen.

vejde sa:
Det här med religion är ju öht ett känsligt ämne. Det är en demokratisk rättighet att tro vad man vill och även att utöva sin tro inom lagens råmärken och så länge man inte skadar någon annan. Därom är de flesta överens. Men idag behandlas ju religiösa ibland som om de har någon slags särställning, inte får "kränkas" etc. SVT-panelen som nu diskuterar serien "Girls" och förra året diskuterade Game of Thrones, fick kritik för att de hade kallat Bibeln för en fantasybok. Detta trots att de i programmet kom fram till att varken GT eller NT är fantasy i egentlig mening, men har sådana drag. Den hyllade dramaserien The Bible som går nu, kan även den jämföras med vilken fantasyserie som helst, som bygger på gamla mytologier etc. Det må sedan vara grekisk eller nordisk eller biblisk mytologi eller något annat. I The Bible är det Gud som ibland får marken att skälva och det är änglar som dyker upp som budbärare, istället för trollkarlar eller alver eller drakar etc.


Det är en myt att religionen är okränkbar. Att Girls-panelen fick kritik är inget konstigt, i en demokrati kan man kritisera andras åsikter.
Påstår jag att socialdemokratin är totalitär så kan jag få kritik för det, men det är inte samma sak som att socialdemokratin inte får kränkas.

#53  Sv: Feminismen och religion Rodriguez
2013-04-09 15:07:25

Här är en intressant artikel.

Feministgruppen FEMEN har gjort sig kända för sina anti-religiösa aktioner (och att de visar tuttarna). Nu får de kritik från muslimska kvinnor:

http://stream.aljazeera.com/story/20130405003…

Ett exempel på hur sådan feminism fungerar exkluderande.

#54  Sv: Feminismen och religion TalkingBad
2013-04-09 15:19:30

Rent antropologiskt sett sa fyller religion funktionen att institutionalisera och motivera regler, roller, och processer i samhället. Eftersom kristendomen uppstod under en tid där strikta könsroller var nödvändiga för att säkerställa stammens fortlevnad (kvinnor i egenskap av barnafödande maste till varje pris beskyddas), är det en rätt naturlig följd att den religionen skulle ha en retarderande effekt pa uppluckrandet av könsroller.

Av den anledningen är det rätt naturligt att feminister, jämställdister, och mansrättsaktivister är emot religion; deras gemensamma interesse är uppluckring av könsroller och befrielse av individen fran könsnormer.

#55  Ang: #54 av TalkingBad Rodriguez
2013-04-09 15:37:30

Jag menar att du har fel då det finns religiösa feminister, och en sådan attityd alienerar dessa feminister.

Kristendom är inte en etno-religion och bryr sig därför inte så mycket om den egna stammens fortlevnad.
De flesta kristna lever inte efter de strikta könsroller som gällde för 2000 år sedan. Inte heller levde alla de tidiga kristna efter samma könsroller.

#56  Rodriguez TalkingBad
2013-04-09 18:37:56

Jag försökte inte hävda nagon personlig asikt, utan snarare resonera rätt allmänt. Vilken attityd "alienerar" feminister menar du?

Att kristendomen inte är en "etno-religion" tycker jag inte är relevant - religionen uppstod i ett samhälle där livet var slitsamt och riskfyllt. För att folk skulle överleva var starka könsroller där kvinnor var betydligt mer värda att beskydda och mäns status är en funktion av deras bidrag till samhället och till skyddet främst av kvinnor och barn, betydligt mer nödvändiga än det är idag. Religionens dogmer reflekterar detta.

Lyckades jag förklara mig bättre nu?

#57  Sv: Feminismen och religion vejde
2013-04-09 19:12:48

TalkingBad, jag håller med dig i stora drag och förstår inte heller varför feminismen till varje pris måste vara "inkluderande". Men religion har även fyllt en annan viktig funktion och gör i viss mån så än idag: Att förklara livet efter detta och vad som händer efter döden. Den betydelsen ska inte underskattas och många finner även tröst och stöd i sin tro. Detta tror jag heller inte att de flesta feminister eller jämställdhetskämpar är emot, utan bara religiösa regler och normer. (Samt föreställningar om kön baserat på religion eller vad någon gud påstås ha sagt för 1000-2000-5000 år sen, etc...)

#58  Sv: Feminismen och religion vejde
2013-04-09 19:29:21

Rodriguez, jämför med några som ska flytta in i ett nytt hus. En vill måla huset vitt, en annan rött och en tredje blått. Ska de till varje pris inkludera allas önskemål om vilken färg som är snyggast eller viktigast, får de antingen måla en vägg var (och då blir det samexistens snarare än sammanhållning, plus att huset lär se lite konstigt ut). Eller blanda färgerna och måla, men då lär det bli någon smutsgrå röra som inte tilltalar någon.

Alternativet är att enas om en färg eller dela på sig och köpa varsitt hus :-)

Världen funkar likadant. Alla kan inte enas om allt, samtidigt som det finns vissa värderingar som jag tycker är viktiga att slå vakt om. Jag samsas gärna i samma hus, men inte på bekostnad av dessa värderingar.

#59  Sv: Feminismen och religion Rodriguez
2013-04-09 19:38:12

TalkingBad sa:
Jag försökte inte hävda nagon personlig asikt, utan snarare resonera rätt allmänt. Vilken attityd "alienerar" feminister menar du?

Att kristendomen inte är en "etno-religion" tycker jag inte är relevant - religionen uppstod i ett samhälle där livet var slitsamt och riskfyllt. För att folk skulle överleva var starka könsroller där kvinnor var betydligt mer värda att beskydda och mäns status är en funktion av deras bidrag till samhället och till skyddet främst av kvinnor och barn, betydligt mer nödvändiga än det är idag. Religionens dogmer reflekterar detta.

Lyckades jag förklara mig bättre nu?


Den anti-religiösa attityden.

Livet var slitsamt och riskfyllt ända in på 1900-talet och är det fortfarande i många länder. Jag håller inte med om att mäns status var resultatet av deras bidrag till samhället. Dagens samhälle är mycket mer meritokratiskt än samhället för 2000 år sedan.

Varför existerar könsroller i Sverige där religionen är svag?

vejde sa:
TalkingBad, jag håller med dig i stora drag och förstår inte heller varför feminismen till varje pris måste vara "inkluderande". Men religion har även fyllt en annan viktig funktion och gör i viss mån så än idag: Att förklara livet efter detta och vad som händer efter döden. Den betydelsen ska inte underskattas och många finner även tröst och stöd i sin tro. Detta tror jag heller inte att de flesta feminister eller jämställdhetskämpar är emot, utan bara religiösa regler och normer. (Samt föreställningar om kön baserat på religion eller vad någon gud påstås ha sagt för 1000-2000-5000 år sen, etc...)


Fast vem är det som har påstått att man ska eftersträva inkludering till varje pris?
Att för inkluderandets skull inkludera kvinnor som anser att kvinnor inte får köra bil var det du själv som tog upp.

#60  Sv: Feminismen och religion Rodriguez
2013-04-12 01:07:02

Diskussionen som blossat upp om att Omar Mustafa valts in i den socialdemokratiska partistyrelsen visar med all önskvärd tydlighet att feminismen inte är ensam i Sverige om att ha problem med att inkludera "de andra".

#61  Ang: #60 av Rodriguez Henrik
2013-04-12 13:47:42

Problem med att inkludera homofober och antisemister bör man ha.

#62  Sv: Feminismen och religion vejde
2013-04-12 20:02:29

Dessutom är det höjden av hyckleri att inkludera en sådan som Omar Mustafa, samtidigt som man inte vill ta i t ex Sverigedemokraterna med tång. Därav kritiken.

Jag gillar inte SD, men ärligt...

#63  Sv: Feminismen och religion Rodriguez
2013-04-13 14:19:27

Anklagelserna om homofobi och antisemitism har ju inte varit riktade mot Omars egna åsikter.

#64  Ang: #63 av Rodriguez vejde
2013-04-13 19:00:23

Fast om Omar Mustafa inte hade bjudit in antisemiter och homofober, samt inte varit ordförande i en organisation (Islamska förbundet) som gör skillnad på kön, hade han ju sluppit kritiken. Det har alltså inte med ursprung eller religion att göra, som vissa hävdar.

Han kritiseras inte heller för sina åsikter i sig. Det finns åtminstone några som sitter i riksdagen, som kan sägas ha betydligt värre åsikter än han. Men det är ett fritt land, som det så fint heter.

Det som kritiseras är att han sitter i Socialdemokraternas partistyrelse och alltså är en av dem som företräder partiet. Sedan kan jag tycka att det är upp till sossarna att avgöra vilka de tycker är lämpliga att företräda dem.

#65  Ang: #59 av Rodriguez MyLibido
2013-04-14 15:40:32

Rodriguez sa:
Den anti-religiösa attityden.

Livet var slitsamt och riskfyllt ända in på 1900-talet och är det fortfarande i många länder. Jag håller inte med om att mäns status var resultatet av deras bidrag till samhället. Dagens samhälle är mycket mer meritokratiskt än samhället för 2000 år sedan.

Varför existerar könsroller i Sverige där religionen är svag?


Hej Rodriguez,

Men oj vad du missförstar. Uttrycker jag mig sa otydligt? Ok - fran början. Vad jag menade med mäns status var att män, till skillnad fran kvinnor, uppskattas för det de gör, inte för det de är. Som män har de inget värde, men om de styr ett företag eller hoppas 3 meter, vinner de värde. Kvinnor däremot uppskattas i egenskap av kvinnor, och har mindre status att vinna pa att hoppa 3 meter högt än män. Pa grund av denna logiken är naturligtvis arbetslösa och hemlösa män längst, längst ned pa statusstegen.

Sedan sade jag att religionen hjälper att institutionalisera könsrollerna, men könsrollerna i sig sitter djupare än sa. Religionen har ocksa sällskap av kultur, lagar, och normer för att inpränta dessa könsroller. Pa sin höjd kanske man kan säga att stark religion ofta korrelerar med starka könsroller (typ: Saudiarabien), men det har jag inga större belägg för...

#66  Ang: #64 av vejde Rodriguez
2013-04-14 16:15:19

Förbundet förnekar påståendet att de förespråkar olika juridisk status för män och kvinnor.

Dessa kontroversiella talare har ju även bjudits in av många andra i Sverige (bland annat UD och Riksdagen), men som slipper kritiken.

Dock kanske detta är ett sidospår då Omar dels inte är kvinna, dels inte söker bli inkluderad i feminismen vad jag vet.

#67  Ang: #65 av MyLibido Rodriguez
2013-04-14 16:17:32

Jag tror nog att kvinnors värde i exempelvis Saudiarabien starkt hänger samman med vad hon väljer att göra och inte göra.

#68  Ang: #53 av Rodriguez Rodriguez
2013-04-19 04:20:46

Toplessprotester splittrar feminister

Feminister i huvudduk rasar mot feministkollektivet Femens barbröstade protester i muslimska kvinnors namn. Femen hävdar att de vill "befria sina medsystrar" – men många känner sig kränkta.


www.svd.se/nyheter/inrikes/toplessprotester-s…

#69  Ang: #65 av MyLibido vejde
2013-04-20 10:24:16

Snarare är det väl så att religionen har använts för att RÄTTFÄRDIGA könsrollerna. ("Gud skapade män och kvinnor olika" osv osv). Istället för att bara konstatera att det - åtminstone historiskt - har funnits biologiska orsaker och överlevnadsaspekter till att kvinnor och män har getts olika roller, status och makt, men att detta knappast är relevant i ett modernt samhälle, iaf inte på samma sätt.

Många skyller könsrollerna på religionen (främst de tre patriarkala religionerna judendomen, kristendomen och islam), men detta är helt riktigt fel. Könsroller har alltid funnits och kvinnoförtyck har varit vanligt om inte överallt så i många andra kulturer än de tre ovan nämnda. Det är först i det moderna, liberala, västerländska samhället som krocken mellan detta samhälle och de flesta religioner blir tydlig. Här kan de sägas bidra till att _förstärka_ traditionella könsroller som inte längre passar in i ett modernt, västerländskt samhälle. Men nej, de har inte skapat dem.
Inlägget uppskattas av Henrik

#70  Ang: #68 av Rodriguez vejde
2013-04-20 10:29:59

De flesta feminister går varken omkring topless eller i huvudduk. Därför är det så uppenbart att kritiken mot Femen har missförstått. Tyler propagerade inte för att alla kvinnor ska gå nakna. Hon och de andra gjorde vad de gjorde för att illustrera en poäng, för att poängtera att kvinnors kroppar tillhör kvinnor och inte män. För det hotades hon med stening och lever nu gömd. DET säger mer om hur det är ställt i vissa länder, än om man väljer att ta på sig sjal eller inte...

#71  Sv: Feminismen och religion vejde
2013-04-20 10:31:54

Personligen skulle jag hellre gå omkring i slöja än topless. Jag känner mig knappast bekväm i något av det, men hellre slöja.

Man måste kunna se principen eller symboliken bakom och inte bara hänga upp sig på vad man själv skulle föredra eller att det ena eller det andra skulle vara "fel"...

#72  #1 bizc
2013-04-21 15:16:35

[Detta meddelande har blivit raderat på grund av att författaren inte följde feminetik.se:s regler.]

#73  Sv: Feminismen och religion bizc
2013-04-23 22:01:28

[Detta meddelande har blivit raderat på grund av att författaren inte följde feminetik.se:s regler.]

#74  Ang: #70 av vejde Rodriguez
2013-04-24 01:53:09

Fast kritiken har väl riktats mot europeiska FEMEN? Snarare än mot den nordafrikanska tjejen.

#75  Ang: #71 av vejde Rodriguez
2013-04-24 01:55:59

Det är väl just symboliken många muslimska kvinnor kritiserar i FEMENs agerande?

Det finns en idé om att muslimska kvinnor ska kasta av sig slöjan för att bli fria som FEMEN spär på. Muslim women lets get naked. Med mera.

#76  Sv: Feminismen och religion Rodriguez
2013-07-27 00:25:41

Läste följande artikel på Feministiskt Perspektiv och tyckte den tydligt visade på (svenska/västerländska) feminismens fientliga och fördomsfulla inställning mot religion:

http://feministisktperspektiv.se/2013/07/19/h…

I en artikel med rubriken ”Ramaskri mot stjärnan – efter nakenbilderna” i Aftonbladet den 11 juni 2013 skriver Zbigniew Kuczynski och Andreas Käck att den katolska kyrkan i Polen har tagit officiellt avstånd från världens fjärde bästa tennisspelare på damsidan, Agnieszka Radwanska, för att hon har ”vikt ut sig naken” i ESPN:s Body Issue Magazine.

Den grundläggande likheten består i kravet på mäns kontroll över kvinnors sexualitet. I Iran förbjuder den islamiska staten kvinnor att se herrfotboll för att manliga tittare använder ett sexuellt aggressivt språk. I Polen tar den katolska kyrkan och andra stora ansikten officiellt avstånd från kvinnliga tennisspelare för att de blottar sig inför mäns blickar. I Sverige brännmärks kvinnor för att de spelar fotboll istället för att underkasta sig skönhetsidealen.

Det finns emellertid också olikheter mellan fallen. En fundamental olikhet är att i de två första fallen (Iran och Polen) gör män i maktpositioner anspråk på att förhindra kvinnor från att väcka lust hos män, medan i det sista fallet (Sverige) gör manliga medborgare anspråk på att förhindra kvinnor i maktpositioner från att inte väcka lust hos män.

Varför? Därför att i mer religiösa stater och samhällen uppmanas kvinnor att vara kyska inför män (alltså ”madonnor”), medan kvinnor i mer sekulära stater och samhällen tvärtom uppmanas att vara sexuellt stimulerande för män (alltså ”horor”).



Artikeln blundar medvetet för att utvik eller framställningar av kvinnor i syfte att väcka sexuell lust hos män väcker kontrovers även i Sverige och skapar kritik från personer i maktposition (Tone Bekkestad någon?). Skribenterna ljuger och hävdar istället att det är ett exklusivt problem för religiösa samhällen som inte existerar i sekulära Sverige.

#77  Sv: Feminismen och religion Christer
2014-02-19 09:48:02

Jag ser, att "udd" i den här tråden redan i inlägg #2 hänvisade till misogyna ord av Paulus.

Det brevet i NT är redigerat efter Paulus död, av efterföljare till de hatiska fiender han varnar för i Galaterbrevet. "Röda trådar" i hans resonemang har klippts av och bitarna har spritts ut i texten.

En röd tråd är att missionen inte får saboteras, genom att man väcker anstöt bland judar och greker (grek = bildad hedning, ingen etnisk beteckning på den tiden).

De kristna bör därför undvika tungomålstal. Annars springer grekerna! Kvinnorna skall inte bryta mot Mose Lag. Om de t.ex. talar i församlingen, springer renläriga judar sin väg.

Över dem som tror sig bli rättfärdiga genom att lyda Mose Lag vilar annars en förbannelse. Läs Galaterbrevet om den saken! Och alla är skyldiga att bruka de gåvor vi fått (1 Kor). Paulus frågar dock kvinnorna, om det bara är de som fått ordets gåva.

Budskapet blir: Visa hänsyn gentemot de icke-kristna och tig till dess att vi män undervisat dem, och de vet bättre!

Det finns en annan röd tråd, som berör just de ord "udd" nämner: "avglans av mannen". Det tycks vara änglarna, som säger det. Då skriver bibelexegeterna i sina noter, att Paulus menar Herrens änglar. Men han brukar inte tala om sådana. När han skriver om änglar, är hans ord ofta kritiska och varnande. Han skriver inte, att de har svans, men ...

Jag har på min blogg sammanfattat inlägg om sådant under rubriken "Feminism i Bibeln del 3". http://christerbroden.wordpress.com

#78  Ang: #77 av Christer Henrik
2014-02-19 21:55:51

Vad Paulus egentligen skrev är mindre viktigt. Det som står i kristenhetens heliga skrift anses vara guds ord och det är det som gäller.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?