feminetik.se feminetik.se

Just nu 21 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Kvotering inom tecknade serier och musik


Gå till senaste inlägget



#1  Kvotering inom tecknade serier och musik puff
2010-09-26 01:19:22

På bokmässan i Göteborg i går skulle serietecknaren Liv Strömquist och Galagoredaktören Johannes Klenell diskutera Galagos kvoteringspolicy och vad den gjort för förlagets utveckling.

Hade varit intressant att se och höra(kanske dyker upp något på nätet sen?), men det finns iaf de här två texterna att läsa på nätet "Könskvotering ger framgång för serieförlag" http://www.dn.se/dnbok/kvotering-utmarkt-reds… och "Jämställdhet + rock’n’roll = sant" http://www.aftonbladet.se/kultur/musik/articl… som kom i samband med att Arvikafestivalen talade om att de skulle ha hälften kvinnor på scen nästa år.



– Jag vill inte diskutera kön och kvalitet säger han direkt till DN.se.

Han menar i stället att det är den manliga grabbighetskulturen som gör att kvinnor inte kommer fram. Att det visst finns tillräckligt många kvinnor som gör kvalitetskultur – det är bara männen som inte ser dem.

– Vi har i hemlighet arbetat med frågan i mer än fem år. I hemlighet för att vi inte ville att det skulle värderas innan vi kom fram. Att slippa just diskussionen om kvalitet, att man skulle kunna hävda att vi gav ut sämre serie bara för att vara korrekta…

Bland det första Galagoredaktionen gjorde var att konstatera att män ringer män när de vill ha hjälp.

– Vi införde en regel att man ringer två kvinnor innan en man får frågan.

På så sätt blev man tvungen att ta kontakt med människor utanför de traditionella (läs manliga) nätverken och nå andra aktörer (läs kvinnor).

Förlaget införde också en 50%-regel för tidningen, satt så att kvinnorna i alla fall inte skulle stå för mindre än en tredjedel av innehållet.

Det räcker ju att läsa de arga och ifrågasättande kommentarerna på DN's artikel för att förstå varför de gjort det hela i hemlighet.

Även om Klenell inte vill diskutera kvalitet tycker jag det är intressant med det begreppet. När det gäller höga tjänster inom bolag eller i den akademiska världen så låter det ofta på motståndare till kvotering som att de som sitter på de höga positionerna i dag gör det helt och hållet baserat på någon objektivt mätbar kvalitet och kvotering skulle sänka den kvaliteten. I Norge ledde ju kvotering till att utbildningsnivån bland styrelsemedlemmarna höjdes, men då började det genast talas om att utbildning inte betyder allt, så vad den där objektiva kvalitén består av beror lite på. Det viktiga verkar mest vara att försvara det nuvarande tillståndet med de argument som går att dra till med.

Med tecknade serier och musik (och andra konstuttryck) så blir det ännu mer subjektivt vad kvaliteten faktiskt består i. En serieskapare eller artist kan vara väldigt framgångsrik kommersiellt men av kritiker och andra ses som kvalitetsmässigt usel, en konstnär eller musiker kan vara väldigt tekniskt skicklig men samtidigt upplevas göra slätstrukna och meningslösa verk.

Sen vill ju ändå en del hävda att krav på att släppa fram kvinnor bara kommer leda till fördärv. När Arvikafestivalen gick i konkurs läste jag kommentarer på nätet om att det inte var så konstigt att det gick som det gick när de tänkte kvotera in kvinnor, trots att förslaget inte ens hade hunnit genomföras var det alltså en så dålig idé att festivalen gick i konkurs.
Nu verkar det som att kommunen ändå vill rädda festivalen och då är det ju verkligen frågan ifall skattepengar ska gå till att stötta en festival om de fortsätter att bara ha 20% kvinnor på scen.

Exemplet med Galago visar ju också på att en kvoteringspolicy inte leder till att vem som helst av det mindre representerade könet får vara med oavsett kvalitet eller meriter, utan att det istället tvingar fram en bredare syn på att se vad som är kvalitativt och skapande av nya kontaktnät. Och att breddandet kan leda till större intresse och publik.
Och ändå är så många negativa till idén om kvotering.

#2  Sv: Kvotering inom tecknade serier och musik targash
2010-09-26 10:03:23

Det största problemet med kvotering är ju att man väljer bort majoriteten till fördel för minoriteten. Om det bara finns 10% kvinnliga rockmusiker och tecknare och man vill ha 50% så diskriminerar man mot män för att de är män.

Och nätverksgrejen blir ju rätt löjlig nu när det är högsäsong för kvinnliga lobbying nätverk. Finns det en 100% manlig serietecknarförning? Ska män straffas för att de lär känna andra män och inte kvinnor?
Hur många kvinnor finns det på galagosredaktionen? Måste de också ringa två kvinnor först?

#3  Sv: Kvotering inom tecknade serier och musik Escapist
2010-09-26 11:29:24

Galago gör helt rätt. De tar ett eget beslut om att ta in fler kvinnor för att de anser att degynnar dem, inte för att en lag tvingar dem till det. Det skiljer sig inte i princip från att redaktionen beslutar om att de måste ha mer av något annat, t.ex. politiskt innehåll eller mer än bara etniskt svenska serieskapare. De tar eget ansvar på eget initiativ och får själva ta konsekvenserna av det. Inte ens den hårdaste kvoteringsmotståndaren kan ha något att säga om det.

Det är förstås tråkigt att bli utkvoterad som manlig seriekonstnär, men idag är det så lätt att publicera sig själv och nå ut att det knappast drabbar någon som skapar något folk faktiskt vill läsa. Om det handlar att bli utstängd från den finkulturella kanalen Galago mer än att skapa och bli läst är det nog en bra erfarenhet.

#4  Sv: Escapist RasmusS
2010-09-26 12:18:10

Escapist sa:
Inte ens den hårdaste kvoteringsmotståndaren kan ha något att säga om det


Kanske inte. Men vad tror motståndare till diskriminering tycker?

#5  Sv: Kvotering inom tecknade serier och musik Farrell
2010-09-26 14:33:12

Puff,

"I Norge ledde ju kvotering till att utbildningsnivån bland styrelsemedlemmarna höjdes, men då började det genast talas om att utbildning inte betyder allt, så vad den där objektiva kvalitén består av beror lite på. Det viktiga verkar mest vara att försvara det nuvarande tillståndet med de argument som går att dra till med."


Här är en som har en annan syn på saken:
http://genusnytt.wordpress.com/2010/09/26/kvi…


Visst ska privata företag få anamma vilka regler de vill och anställa fritt men då ska de heller inte dra fördel av våra diskrimineringslagar.
Kvotering innebär ju i sig diskriminering. Ogillar skarpt inkonsekvensen som vissa far med då man tycks använda verktygen godtyckligt, menar antingen kvoterar vi allt eller inget annars får vi anställa 17 000 byråkrater till för att få detta så rättvist som möjligt. Denna utopiska, ja nästan dystopiska modell ter sig ju antipragmatisk i sin arketyp.

För att vi ska få reda på hur vilken procentuell kvoteringsgrad som är lämplig så måste vi först räkna könen på samtliga inom gebitet vilket ju är ett mestodont arbete. Sedan måste vi ta hänsyn till lämplighet, utbildning, erfarenhet mm. Den kan vi anställa "rätt" antal män och kvinnor. Är det ingen som reagerar på hur idiotiskt kvoteringsförespråkare resonerar eller hur svårt det är att få rätt? Snacka om att anställningsproceduren eller snarare tillsättningarna blir ohanterbara och öpnna för diskussioner, vi får väl öppna fler antal diskrimineringsombudsmän och verk som i sin tur ska betalas av, ja just det Oss, människor som lever i ett paradis.

Finns ingenting positivt med kvotering även om tillåten sådan i privat regi är möjlig, det skapar bara mer kränkta människor än vad som fanns från början.

#6  Escapist heffaklumpen
2010-09-26 19:17:06

Det är förstås tråkigt att bli utkvoterad som manlig seriekonstnär, men idag är det så lätt att publicera sig själv och nå ut att det knappast drabbar någon som skapar något folk faktiskt vill läsa.

Det borde väl i all rimlighet gälla även kvinnor i så fall, men kanske är det just där problemet ligger.

#7  Sv: Kvotering inom tecknade serier och musik FagelFenix
2010-09-26 19:35:10

"Då vi strävar efter en jämnare könsfördelning ser vi gärna manliga/kvinnliga sökande"

Ovanstående är inte ovanligt alls i platsannonser, är detta också kvotering då? Som jag förstod det på startinlägget är det i princip samma sak Galago gjort?

Heffaklumpen, det gäller nog inte kvinnor i samma grad i just serietidningsbranschen. Vilket ju är anledningen till att förlaget gjort som de gjort. Däremot finns det massa andra ställen där kvinnor har guldläge, och män möts med misstänksamhet. Att använda samma åtgärder för män är då en självklarhet, tycker jag.

#8  FagelFenix heffaklumpen
2010-09-26 19:44:27

Apropå platsannonserna så ska de fortfarande välja den sökande som har bäst kvalifikationer, så det är inte ens i närheten av vad Galago håller på med.

Om det sen är så att kvinnor inte kan publicera sig själva och nå ut, till skillnad från män, förutsatt att någon vill läsa vad de publicerar, så bör man väl ha lite på fötterna med det innan man använder det för att ursäkta diskriminering/kvotering. Dessutom, om man publicerar själv så finns ju möjligheten att göra detta utan att avslöja sitt kön, vilket huvudsakligen borde jämställa förutsättningarna.
Självklart borde man använda samma metoder oavsett vilket kön man anser diskrimineras, men där har man så att säga slagit sista spiken i kistan redan med kvoteringen till högskolorna.

#9  Sv: Kvotering inom tecknade serier och musik Escapist
2010-09-26 19:45:56

heffaklumpen sa:
Det borde väl i all rimlighet gälla även kvinnor i så fall, men kanske är det just där problemet ligger.

Det gäller förstås även kvinnor, men i fallet med internet gör frånvaron av ett sexistiskt filter att du lätt kan se att kvinnor kan prestera på samma nivå som män. Alltså är internet ett argument för att Galago gör rätt när de försöker bryta ner det som står ivägen för kvinnor i etablerade kanaler.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?