När jag tittade igenom gamla bäcker på vinden hittade jag "Empirisk semantik" av Arne Naess. Jag tyckte det var mycket roande att läsa den boken och överföra hans studier om definitioner och debatter på de debatter jag har deltagit i här på feminetik.
En särskilt viktig ska är begreppet "falsk enighet". Jag hittar inte någon bra länk som handlar om detta begrepp i Naess bok, men här är en wikipedia-referens om begreppet "false consensus".
http://en.wikipedia.org/wiki/False_consensus_…
Jag tycker att feminister, och särskilt feminister som inte kallar sig radikalfeminister, ofta formulerar slagord och och plattityder som bygger på sådan falsk enighet:
"Kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp"
"Hela lönen och halva makten"
"Det ena utesluter inte det andra"
"Strukturerna upprätthålls både av män och kvinnor"
Det är slagord som jag instämmer i, under förutsättning att jag får bestämma vad de innebär.
När jäifare försöker få reda på vad feministerna menar mer exakt, så upprepar feministerna ofta slagorden. Om jäifare gissar vad feminister menar, får de till svar "var har jag sagt det?". Om jäifare formulerar sin syn, får de ofta svaret "har jag sagt något annat?", men jäifaren kan ändå inte vara säker på att feminister håller med, och feministen kan rätt snart komma med ett inlägg som enligt jåifaren visar att feministen visst inte håller med.
En annan sak är vad som underförstås om i vilken kontext ett uttalande hör hemma.
Jag kan hålla med om att "det är förfärligt vad afrikanska kvinnor utsätts för av religiösa eller vidskepliga skäl", men min betoning är på "afrikanska" och "religiösa eller vidskepliga skäl", medan kontexten för feminister är "kvinnor". Att tala om Afrika, religion eller vidskepelse är inte syftet, utan att tala om kvinnor. Att tala om Afrika eller vidskepelse i allmänhet är att byta ämne. Att prata om kvinnor i allmänhet, utan att det samtidigt handlar om Afrika och vidskepelse är inte att byta ämne.
Detta leder till en väldigt steril debatt.
Det är lättare att diskutera med radikalfeminister. Där vet jag att vi har skilda meningar. Andra feminister håller fast vid den falska enigheten och menar att icke-feminister inte har rätt att leta efter mönster hos dem som tyder på att det är fråga om falsk enighet.
Jag hoppas att fler feminister är bereddda att göra sig besväret att verkligen svara på frågor vad de menar med olika begrepp och beskrivningar och slutar gömma sig bakom uppmaningar att "läsa på" eller avfärdanden av typen "detta är Feminism 101 och jag ids inte förklara vad detta betyder" eller "jag har redan berättat vad jag menar massor med gånger, du får göra dig besväret att lsäa vad jag redan har skrivit".
Tack för ordet!