feminetik.se feminetik.se

Just nu 23 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj


Gå till senaste inlägget



#1  Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Lonny
2006-05-30 21:39:37

http://feminetik.se/diskutera/index.php?fid=4…

Feministerna verkar eniga om att det är kvinnokroppar som det associeras till:

http://www.coop.se/upload/modul/coopse/reklam… (pdf)

Håller ni med?

#2  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Faktum
2006-05-30 22:00:57

Håller ni med? Hmm. Går det att se bilderna på åt annat sätt. Ok, första och andra bilden skulle kunna vara mansben och en mansmun men hallå. De efterföljande bilderna ger tydliga associationer på kvinna. Jag anser ju att alla fyra bilderna associerar till kvinna men jag är ju feminist med, så jag ser och tolkar väl konstigt. Det är ju bara grönsaker, eller?

#3   Lonny
2006-05-30 22:22:08

Det är lite märkligt att man från feministhåll tycker att det är så uppenbart att grönsakerna ska föreställa kvinnor - jag trodde feminister var emot att könsbestämma saker.

"Varför får inte en palsternacka se ut som en kraftig muskulös arm?"

För att de inte gör det? http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/ve…

"En potatis som en bred ryggtavla?"

För att de inte gör det? http://members.chello.se/katriina/bilder/pota…

#4  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj meandro
2006-05-30 22:24:57

hur kan man Inte se att bilderna ska associera till kvinnokroppar?

#5  meandro UppåtEmma
2006-05-30 22:30:14

[Detta meddelande har blivit raderat på grund av att författaren inte följde feminetik.se:s regler.]

#6  Lonny Faktum
2006-05-30 22:31:58


Det är lite märkligt att man från feministhåll tycker att det är så uppenbart att grönsakerna ska föreställa kvinnor


Tror du det är specifikt från feministhåll? Du tror inte att de flesta JÄIFare tycker det är uppenbart med, att det associeras till kvinnokroppar?

#7  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj TheCarolinch
2006-05-30 22:51:34

UE

*asg*

om någon manlig jäifare här påstår att deras kroppar rent utseendemässigt har mycket gemensamt med grönsaksbilderna från coop, då vill jag ha bildbevis. pronto.

#8  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Mattias
2006-05-30 22:58:24

Jag tycker det är uppenbart att grönsakerna föreställer kvinnliga kroppsdelar. Men lyckas (som vanligt) inte bli så upprörd för det. Sen förstår jag inte riktigt logiken i följande:
android sa:
Dessutom borde de väl rikta in sig mer på den manliga målgruppen eftersom kvinnor redan äter mer grönsaker än vad män gör.

Ska man alltså inrikta reklam på de grupper som _inte_ är speciellt intresserade? Skulle nog vara självmord för vilket reklambolag som helst.

#9   Mattias
2006-05-30 23:01:37

Om man nu vill ha manliga grönsaker: en gurka eller morot kanske?

#10   Lonny
2006-05-30 23:15:26

Kan någon länka till en bild på en "manlig" grönsak som hade passat i kampanjen - alltså exkluderat fallossymboler?

#11  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Mattias
2006-05-30 23:20:32

Va, inga fallosar? Då får det va.

#12  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Vasadu
2006-05-30 23:27:21

Hur ser den manliga kroppen ut igentligen... inte har den så svepande former i alla fall. Jag har svårt att komma på någon grönsakt som på något sätt påminner om en man... förutom en gurka och 2 tommater då alltså...

Och jag trycker löken ser ut som en lök ; ). Men vill bara kommentera den något förargade feministposterna i tråden... han frågade bara vad vi tyckte. Ingen värdering om de verkade stämma eller inte att de efterliknar kvinnokroppen.

Ska vi inte ha en liten tävling vem som kan hitta en bild på en grönsak som påmminner om en manskropp först. Med undantag för de redan nämnda delen.

#13  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Faktum
2006-05-31 00:03:50

Här är några ilder som är associerade till mannen.
http://www.sodamnfunny.com/Picture/Fruit/carr…
http://www.sodamnfunny.com/Picture/Fruit/man.jpg
http://www.sodamnfunny.com/Picture/Fruit/carr…
http://moblog.co.uk/blogs/21/thumbs/moblog_75…

#14  Sv: Mattias JohanS
2006-05-31 00:11:01

I vissa reklamkampanjer kan det ju vara vettigt att rikta sig till de som inte är intresserade. Varför? Just för att få de ointresserade att bli intresserade och därmed värva nya kunder.

#15  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj JohanS
2006-05-31 00:13:30

Om Coop släpper en motsvarande manlig grönsaksreklam inom låt oss säga det närmaste halvåret. Är det jämställt då?

#16   Lonny
2006-05-31 00:23:33

Intressant att flertalet av "Faktums" bilder hämtats från en sajt som heter "So Damn Funny". Vi har ju sett i flertalet reklamkampanjer hur män är något man ska skratta rått åt.

#17  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj JohanS
2006-05-31 00:27:13

Är grönsaksbilderna ett problem för att de spär på bilden av kvinnan som ett objekt?

Hade det varit ett problem om det istället varit manliga grönsaksbilder?

Anta att grönsaksbilderna hade varit manliga. Då kan vi tänka oss två typer av bilder.

1. Enbart bilder på kroppsdelar
2. Bilder på kroppsdelar som utstrålar styrka, makt eller något likande.

Fall ett skulle enligt mig så att säga öka på bilden av mannen som ett objekt. Från typ noll på objektskalan till något mer på obektskalan.
Fall två skulle öka på bilden av mannen som ett subjekt.

De som vill krossa könsrollerna vill väl att både killar och tjejer ska få tillgång till hela skalan. Människor ska få tillåtelse att vara både subjekt och ojekt. Mycket görs i dagsläget för att kvinnor ska blir mer subjekt (särskilt inom näringslivet) och en del gör för att männen ska bli mer objekt (visa känslor, problem, offer osv)

Alltså resonemanget utmynnar i frågorna.
Är fall 1 positivt ur en jämställdhetssynpunkt då det bidrar till att frigöra mannen från sin könsroll?
Är fall 2 negativt ur jämställdhetssynpunkt då det bidrar till att befästa mannens könsroll?

"kraftig muskuliös arm" "bred ryggtavla", späder ett sådant språkbruk förresten inte på de könsroller vi har och som så många vill bekämpa?

Ja, hade det varit ett problem om Coop visat manliga grönsaker istället för kvinnliga? Det är frågan.

#18  Sv: lite off topic JohanS
2006-05-31 00:39:52

Ja, det är märkligt att vi skrattar så mycket åt män. Om det är någon som gör bort sig och skrattas åt i reklamen känns det som att det oftare är en man.

En annan märklig sak som jag tycker det borde forskas seriöst på är detta:

Så fort en kvinnokropp visas i samband med produkten så köper män denna produkt. Detta verkar inte alls fungera i lika stor utsträckning på kvinnor. Hade det varit så så hade vi ju sett lika mycket halvnakna män som försäljningsknep för att sälja produkter som riktar sig till kvinnor. Varför är det så?

Alltså ovanstående resonemang syntes kanske tydligare förr i tiden. Exempel:
* Motorrelaterade produkter marknadsfördes med bikinibrudar
* Hushållsrelaterade produkter marknadsfördes med ? . Inte var det män i badbrallor direkt.

En teori är att det är ett sätt för patriarkatet att objektifiera kvinnor och därmed hålla dem förtryckta.
En annan teroi är den biologiska, att killar tänder mer på nakna kroppar och därför handlar.

Finns det forskning inom detta område?

#19  Johans Mattias
2006-05-31 00:42:11

Det är säkert sant. Men androids kommentar får det att låta som att det skulle vara något konstigt med att rikta sig till dom som köper grönsaker mest. Och det är det naturligtvis inte, det är det man normalt gör. Reklam för slitz riktar sig i första hand till män, reklam för smink till kvinnor, osv.

#20  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Faktum
2006-05-31 00:47:38

Jag tycker det verkar som att det i stor majoritet är kvinnor som används i reklam oavsett målgruppen produkten riktas till.

#21  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj BoyNamedSue
2006-05-31 00:47:38

Ja, hade det varit ett problem om Coop visat manliga grönsaker istället för kvinnliga? Det är frågan.
Eftersom det inte existerar någon neutral mark, så Nej det hade inte varit ett problem. Det hade kunnat uppfattats som ett ställningstagande, säkert gjort en och annan man upprörd över att behöva utstå denna objektifiering, och väckt lite uppmärksamhet eftersom det vore motvals.

JAG tycker att det hade varit mer intressant, då jag tror att vi behöver föra diskussionen på fler sätt än vad som görs nu och jag tror att vi män skulle behöva få oss en släng av sleven för att begripa vad det handlar om (egen erfarenhet är långt mer värdefullt än teoretiska resonemang). Hade Coop också tänkt till och kommit på fler saker än fallossymboler så kanske vi hade utökat uttrycken för den manliga kroppen med några hundra procent också.

I ett samhälle där mäns och kvinnors kroppar objektifierades i lika hög grad hade jag ju resonerat annorlunda.

#22  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Gullegubben
2006-05-31 00:47:50

Jordgubbsmunnen var en kvinnlig mun for mig, sparrisbenen var mer manliga an kvinnliga medan de tva sista gronsakerna faktiskt kandes mest som gronsaker, det behovs en ordvits eller nagot sadant for att jag skall associera till kroppsdelar for dem.

#23  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Faktum
2006-05-31 00:50:50

Hur objektifierar man en man? Objektifieringen ligger ju så mycket i betraktarens ögon och eftersom vi inte är vana att män objektifieras varför skulle vi tolka nåt som manlig objektifiering. Väljer vi inte att tolka det på et tannat sätt?

#24  GG Faktum
2006-05-31 00:51:55

Frågan är hur vi hade sett på bilderna utan att veta om kontexten.

#25  Sv: Faktum JohanS
2006-05-31 01:13:41

Okej, det verkar vara kvinnor lite överallt. Mina frågor kvarstår och en fråga till uppstår: Kan marknadförare locka även kvinnor till att köpa produkter genom att visa halvnakna kvinnor?

* Hushållsrelaterade produkter marknadsförs med bikinibrudar?? Funkar det?

#26  Faktum jonash
2006-05-31 01:14:50

På samma sätt som man objektifierar kvinnor? Självklart gör varje person sin egen tolkning av olika bilder, men köper man inte resonemanget att en bild på en man kan vara objektifierande så blir det väldigt svårt att argumentera mot någon objektifiering av kvinnor.

Utmärkta exempel på objektifierade män är filmerna Troja (dålig) eller Un chant d'amour (bra).

För övrigt håller jag med om att det känns lite trist att de exempel på grönsaker som liknar manliga kroppar direkt måste vara roliga. Jag är sjukt trött på att den manliga kroppen ständigt ska se som rolig! Allt eller inget är fan världens sämsta film.

#27  Sv: Boynamendsue JohanS
2006-05-31 01:18:09

BoyNamedSue sa:
I ett samhälle där mäns och kvinnors kroppar objektifierades i lika hög grad hade jag ju resonerat annorlunda.

Jag antar nu att detta är ett jämställt samhälle och att vi strävar efter detta.

Ok, i dagens icke-neutrala samhälle är det alltså inget problem med manliga grönsaksbilder.

Frågan är ju nu om det är bra med obektifierande manliga grönsaksbilder? Detta för att vi ska gå mer mot det jämställda samhället där män och kvinnors kroppar objektifieras i lika hög grad.

#28  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj JohanS
2006-05-31 01:22:56

Faktum sa:
Hur objektifierar man en man? Objektifieringen ligger ju så mycket i betraktarens ögon och eftersom vi inte är vana att män objektifieras varför skulle vi tolka nåt som manlig objektifiering. Väljer vi inte att tolka det på et tannat sätt?


En spontan tanke är ju att mannen kan obektifieras på samma sätt som kvinnan obektifierats. Män har i åratal betraktat kvinnan som ett objekt. Män har genom marknadsföring och liknande fått även kvinnorna att betrakta sig själva som objekt. (rätt förenklat)

Att objektifiera mannen:
Kvinnorna börjar betrakta mannen som objekt.
Kvinnorna börjar övertyga männen om att mannen är ett objekt.

Jag tycker ju att vi ska stanna då både kvinnan och mannen är lika mycket objekt/subjekt. Alltså att de kan växla roller eller att de i samhället är mer neutrala. Det betyder att en nakenbild på en kvinna inte anses avbilda kvinnan (som grupp) mer som objekt än om det hade varit en nakenbild på en man.

#29  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Faktum
2006-05-31 01:24:34


På samma sätt som man objektifierar kvinnor? Självklart gör varje person sin egen tolkning av olika bilder, men köper man inte resonemanget att en bild på en man kan vara objektifierande så blir det väldigt svårt att argumentera mot någon objektifiering av kvinnor.


Visst kan bilder på män vara objektifierande. Jag är nog så skadad att jag inte ser manlig objektifiering kring mig. Kan inte komma på en endaste gång jag tänkt "Oj, det var en objektifierande bild av mannen."

#30  JohanS #25 Mattias
2006-05-31 01:26:43

Ja, det gör man väl. Damtidningar/veckotidningar brukar vara prydda med lättklädda kvinnor, likadant i tv-reklam riktad mot kvinnor.

#31  Sv: jonash JohanS
2006-05-31 01:29:03

ja, fram för att den manliga kroppen ska ses som mer sexig, åtråvärd, värdefull, vacker, som ett objekt osv.

Det är väl jämställt när lika mycket kvinnor som män köper tidningar med nakna kroppar av det andra könet enbart för njutningen av att betrakta en naken kropp av det andra könet?

Det här är ju en förlängning av utfallsjämställdhetskonceptet. Om utfallet av kvinnor och män bör vara lika i arbetslivet så kan det väl utsträckas till andra områden i livet som till exempel att betala pengar för att se halvnakna kroppar?

#32  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Faktum
2006-05-31 01:31:12


En spontan tanke är ju att mannen kan obektifieras på samma sätt som kvinnan obektifierats.


Jag menar på att det inte funkar idag. Att en man i underkläder inte ses som ett objekt i samma grad som en kvinna i underkläder. Det ligger så mycket i vad bilden utstrålar. Jag tycker inte de två bilderna utstrålar samma sak trots att det objetivt visar underkläder, den ena bilden tolkar jag mycket mer som objektifiering än den andre. (tänker nu klassiska reklambilder)

Som du säger, kvinnor måste se på männen som objekt för att de ska tolka bilden som objektifierande. De flesta ser väl fortfarande mannen som subjekt.

#33  Faktum jonash
2006-05-31 01:33:11

Oj, jag tänker på sånt hela tiden! Jag känner att det finns något väldigt befriande i sådana bilder. Objektifiering är ju inget enbart dåligt i sig liksom, vilket det ibland verkar som i feministiska diskussioner. Jag känner verkligen att jag skulle vilja se mer bilder på män som erotiska objekt, det finns något underbart i det. Att kunna känna att även min manliga kropp kan vara värd åtrå och en begärande blick.

#34  Sv: Mattias JohanS
2006-05-31 01:33:39

Ja, ni har ju rätt. Men jag menar lite mer så som det var förr i tiden. Bikinibrud kombinerat med en produkt som inte har något med bikinibrudar att göra.

Damtidningar och veckotidningar gör ju reklam för smink, kläder osv vilket är någotsånär relaterat till bikinibrudar.

Jag inser att mitt resonemang haltar lite.. Jag filosferar ju mest fram och tillbaka. Konstigt är det i alla fall att det är halvnakna kvinnor överallt. Fast lite trevligt också, hahaha, då jag ju gillar vackra kvinnor. Återigen märkligt att kvinnor inte verkar gilla vackra män i samma utsträckning, för i så fall skulle det ju vara en mer jämn fördelning av halvnakna kvinnor och män i reklam och liknande.

#35  JohanS Mattias
2006-05-31 01:39:01

Ja, det riktigt konstiga är väl att man tydligen inte kan sälja prylar till kvinnor med halvnakna män.

#36  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj BoyNamedSue
2006-05-31 01:41:37

Frågan är ju nu om det är bra med obektifierande manliga grönsaksbilder? Detta för att vi ska gå mer mot det jämställda samhället där män och kvinnors kroppar objektifieras i lika hög grad.
Bra fråga. Jag är för dåligt insatt för att kunna ge något bra svar. Min känsla är att det är det, just för att få en annan vinkel på diskussionen, eller i alla fall göra de olika skyttegravarna mer porösa. Det handlar inte om någon sorts rättvise-resonemang i alla fall.

En personlig reflektion som inte är helt kopplad till detta men ändå... Jag ser väl ut som de flesta och får då och då uppvaktande eller uppskattande blickar från kvinnor, väldigt sällan något mer än så. För en massa år sen gick jag en promenad med min lillasyster som då var 16 och eftersom det var sommar var hon ganska lättklädd. Under vår ganska korta promenad i city hade flera män ropat uppskattande efter henne och två hade kommit fram bara för att säga att hon var vacker, den ene friade också på skoj. Att få _uppleva_ den enorma skillnaden mellan att gå runt på stan som tjej jämfört med hur det är som kille, var inget jag hade kunnat resonera mig fram till eller förstå på något annat sätt.

Jag tror det är samma sak med reklam. Inte förrän vi ser mäns kroppar uppfläkta på samma sätt som kvinnors, kan vi känna vad det innebär. Innan det har hänt måste vi män istället antingen göra ett solidariskt ställningstagande eller avvisa debatten kring sexualisering som feministiskt pladder.

Förutom att göra det av solidariska skäl, gör jag det också för min egen skull. Jag vill inte behöva jobba för att min bild av den ideala kvinnokroppen inte ska bli (än mer) förvriden, jag vill inte att H&M:s krav på den ska bli mina.

#37  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Vasadu
2006-05-31 01:44:01

Faktum: Jag anser inte riktigt du har lyckats med att vinna fototävlingen tyvärr, bättre lycka nästa gång. Så fototävlingen är fortfarande öppen!
- De var 3 penisar som diskvalificeras. De är för lätt, som vi redan kommit på en mängd varjanter på. Skulle kanske inte bli någon bra reklamkanpanj med massa grönsaker/rotfrukter som ser ut som penisar eller?
- Och uppgiften var att hitta EN grönsak/frukt som var manlig och därför ogillas 2 svampar. Hittade skälv några ansikten byggt av frukt och rotsaker.

Jo... kan tillägga att något "uthackat" ur en tex en rotfrukt inte heller inte heller godkänns. Dataskapat är okej, så länge formen är någolunda lik grönsaken/fruktens naturliga utsende. Jag försöker inte förlöjliga tråden, absolut inte. Tycker bara att skulle vara skoj med en sådan bild. För de andra vill jag belysa den manliga kroppens avsaknad av "former".

#38  tips på kul sida BoyNamedSue
2006-05-31 01:44:42

Den har säkerligen tagits upp här miljoner gånger men ändå: http://www.mangrant.se/

#39  jonash Faktum
2006-05-31 01:45:06

Objektifieringen blir dålig först när betraktaren får en föreställning om att bilden represenerar en sann bild av verkligheten snarare än en fantasibild.

#40  Sv: Jonash JohanS
2006-05-31 01:47:57

=)

Du är inte ensam om att vilja vara objekt. Jag skulle vilja vara objekt i ungefär 50% av fallen, är skönt med omväxling.

att se - bli sedd
förföra - bli förförd
förtrycka - bli förtryckt (ja, eh???)
busvissla - bli visslad åt
bjuda - bli bjuden
vara aktiv i sängen - vara passiv i sängen
ta initiativ - följa initiativ
föra dansen - följa med
ta befälet - lyda order
chefa - lyda
allmänt aktiv - allmänt passiv
hjälpa någon - få hjälp
aldrig visa sig svag - visa sig svag
betrakta - betraktas
osv

Att kvinnnor och män är objekt i 50% av fallen skulle också ta bort problemet med att kvinnor är objekt. Om männen också är lika mycket objekt så är förmodlingen könsrollerna åtminstonde halvkrossade, eller?

#41  Vasadu #37 Faktum
2006-05-31 01:48:18

Jag försökte i alla fall :-)
Men visst är det svårt att se manliga former i "naturen".

#42  Sv: faktum JohanS
2006-05-31 01:54:10

Jag hänger inte alls med när du snackar objek, betraktare, sann bild, fantasibild. Vi har säkerligen olika sätt att tolka ordet objekt.

#43  JohanS Faktum
2006-05-31 01:58:02

Stämmer säkerligen.

#44  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj JohanS
2006-05-31 01:58:03

Jag tror inte alls att det är svårt att se manliga former i naturen för den som vill och är lite händig med Photoshop eller liknande program.

Det knepiga med tävlingen är ju den inbyggda orättvisan. Kvinnliga, manipulerade och seriösa grönsaksbilder finns det nog flera av. Manliga motsvarigheten är ofta humorbilder som ingen lagt ner tusentals kronor på att leta fram och manipulera.

En rättvisare och roligare tävling vore att folk får fota och manipular fram sina egna bilder och sedan presentera resultatet.

#45  Sv: Faktum JohanS
2006-05-31 01:59:08

Förresten gjorde du en bra insats när du tog fram de manliga grönsakerna även om själva bilderna är lite av en besvikelse i jämförelse med reklambilderna.

#46  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Jman
2006-05-31 02:35:45

En tanke kan ju också vara: Om grönsakerna hade sett ut som manliga kroppsdelar, hade då någon reagerat över huvud taget? Hade män blivit förbannade över att de blev "objektiviserade"? Jag tror inte det...

Min poäng är:
Ja, sparrisarna ser ut som vältränade kvinnoben. Ja, löken ser ut som en tutte. Ja, jordgubben ser ut som en kvinlig pussmun. Ja, purjolöken ser ut som en kvinnobak.

Men... Och?

Om jag hade blivit upprörd över varje reklam som avbildar oss män som antingen hunkar med tvättbrädemagar eller lönnfeta idioter hade jag inte gjort så mycket annat än tuggat fradga dagarna i ända.

#47  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj puff
2006-05-31 08:33:35

Jag är lite besviken, när jag först såg den där löken som tydligen ska vara en kvinnobak så trodde jag spontant att den skulle föreställa en pung, jag kände mig glad över att den ständigt osynliggjorda delen av manskroppen lyftes fram på en reklambild, visserligen var ju resten av organet avkapat vilket gav mig lite dåliga vibbar, men likväl, en rejäl pung i fokus. Det tog mig faktiskt en stund att komma på vad för kvinnligt andra hade sett i den bilden.
"Kvinnobenen" associerade jag till mina egna spinkiga ben, och ett grönsaksmonster i tv-spelet cotton.
Men jag skulle säkert få underkänt på ett rorschach-test också.

#48  Men arligt talat... Fabian
2006-05-31 09:14:20

...visst ar det kvinnokroppar.

Kampanjen tycker jag anda ar harlig och originell. Slappna av.

#49  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj FemAspirant
2006-05-31 09:44:28

Den nedre bilden skulle väl kunna vara en nutida kung päron (alltså manlig)?

Coop:
http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/…

Kung päron (”les Poires”, mitten av sidan):
http://www.grafikenshus.se/00011/00036/00150/…

Annars håller jag med feministerna. Det är kvinnokroppar som avbildas och det är kvinnliga stereotyper som det spelas på (_skönhet_ kommer inifrån: kvinnors kroppar ska ses på och skönheten är viktig).

Coop i Italien hade typ samma reklamide i slutet av nittiotalet men där var det lite mer humor, har för mig att den manliga bilden var en purjolök och två kokosnötter i ett vackert stileben, fast den hittar jag inte på nätet nu. (Vilket iofs är en konstig skillnad eftersom det vanligen är svensk reklam som jobbar med humor och italiensk som braskar på med tits and asses.)

#50   Lonny
2006-05-31 10:28:48

Både tidningen Café (riktar sig till män) och kvällstidningarnas fredagsbilagor (riktar sig till kvinnor) har provat med manliga omslagsmodeller - helt utan framgång. Dessa nummer har helt enkelt inte sålt. Så det handlar knappast om nåt ondskefullt patriarkat som vägrar att ens försöka "objektifiera" män...

#51  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Vasadu
2006-05-31 14:28:22

FemAspirant: Tycker du har hittat ett manligt päron... en tjock gubbe men ändå. : )
puff: Skön tolkning av löken där = )

#52  puff BoyNamedSue
2006-05-31 14:56:13

Jag är lite besviken, när jag först såg den där löken som tydligen ska vara en kvinnobak så trodde jag spontant att den skulle föreställa en pung, jag kände mig glad över att den ständigt osynliggjorda delen av manskroppen lyftes fram på en reklambild, visserligen var ju resten av organet avkapat vilket gav mig lite dåliga vibbar, men likväl, en rejäl pung i fokus.
Fan vad skönt, du har fått mig att insse en saknad jag inte kände till att jag hade. FLER PUNGAR I OFFENTLIGHETEN! Pungen är ju en så smart kroppsdel också.

#53  BoyNamedSue Mattias
2006-05-31 15:20:39

Men stephan mendel-enk dissade den i en krönika i metro, http://www.metro.se/se/article/2006/05/26/07/…. Dumma stephan.

#54  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj UppåtEmma
2006-05-31 15:25:05

Pungar är som persikor! Eller plommon ibland! En vill bara bita lite i dem ^-^

#55  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj fjallyoghurt
2006-05-31 16:20:14

I originaltråden står att läsa:
coop sa:

När vi valde bilderna utgick från primörerna och vi hittade ingen primör som funkade riktigt bra som manlig kroppsdel. Det var aldrig tanken eller syftet att vi bara skulle ha kvinnliga kroppsdelar, det var primörerna som styrde vad vi tog med.


Så! Det är inte alls sexism, det är nån jämrans grönsakspedofili.

#56  Mattias BoyNamedSue
2006-05-31 17:23:48

Även solen har sina fläckar :|

#57  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj KjellAke
2006-06-01 18:36:52

Tråden på diskussion är ett praktexempel på hur fel det blir när folk med avvikande åsikter inte har möjlighet att balansera diskussionen. Man drar här iväg på en lång hålla-med-varandra-kampanj som mest liknar den när Led Zeppelin's Stairway to heaven antogs innehålla satanistiska budskap baklänges.

eravylkråh rä retsinimef alla

#58  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj targash
2006-06-01 20:33:08

Personligen anser jag att män redan är objektifierade. Vem dör först och oftast i all "underhållning"?


Både kvinnor och män föredrar kvinnor i annonser. Varför kvinnor föredrar kvinnor kanske någon kan svara på.

#59  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj JohanS
2006-06-01 23:26:06

Ja, varför? Vad säger forskningen? Någon som vet?

Finns det ingen som forskar om manligt och kvinnligt som också hänger här på feminetik?

#60  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj android
2006-06-02 10:35:08

Jo det finns forskning på detta, bl.a. Anja Hirdmans avhandling som jag inte kommer på vad den heter just nu... *googlar*

#61  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj android
2006-06-02 10:36:43

"Tilltalande bilder" heter den:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9173…

#62  Sv: Andoid JohanS
2006-06-02 18:45:37

Tack så mycket!

#63   Lonny
2006-06-22 12:25:34

En mer jämställd (?) sammanställning bilder på frukter och växter:

http://www.break.com/index/bb8716.html

#64  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Blindalina
2006-07-02 23:33:04

BoynamedSue sa: "Jag tror det är samma sak med reklam. Inte förrän vi ser mäns kroppar uppfläkta på samma sätt som kvinnors, kan vi känna vad det innebär. Innan det har hänt måste vi män istället antingen göra ett solidariskt ställningstagande eller avvisa debatten kring sexualisering som feministiskt pladder.

Förutom att göra det av solidariska skäl, gör jag det också för min egen skull. Jag vill inte behöva jobba för att min bild av den ideala kvinnokroppen inte ska bli (än mer) förvriden, jag vill inte att H&M:s krav på den ska bli mina.
"

Jag håller verkligen med. Jag tror på att för att alla män (och kvinnor) verkligen skall förstå hur tjejobjektifierad världen ser ut för oss tjejer så måste ni uppleva detsamma.
Inte så att alla män är puckon som inte kan sätta in sig hos andra, för så menar jag inte. Det finns många som har insikt.
Men om vi på _kultur & _samhällsnivå_ skall inse detta , och inte bara leva av de negativa konsekvenserna detta bringar, så kräver en likamässig objektifieringprocess av män.
Inte för att jag vill fläka upp manliga kroppar på stan, det blir ju nämligen samma som med kvinnor nu; en ytlig reklamgrej.
Men för att uppmärksamma saken.

#65  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Blindalina
2006-07-02 23:34:01

rättning: " håller verkligen med. Jag tror på att för att alla män (och kvinnor) verkligen skall förstå hur tjejobjektifierad världen ser ut för oss tjejer så måste ni uppleva detsamma."

naturligtvis menade jag för oss tjejer, och ÄVEN för killar, förlåt.

#66  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj Blindalina
2006-07-02 23:39:59

däremot borde den manliga positiva sexualiteten uppmärksammas mer, det är dock en annan sak än vad reklambudskapen vill objektifiera och sälja som sexualitet, och det gäller båda könen.

#67  Faktum #13 Kalle
2006-07-04 09:35:40

Av länkarna i #13 så associerar i alla fall jag nummer 2 och 3 snarare till kvinnor än till män.

"Men di har la mätt fel på mig..." ;-)

#68  Fundering Kalle
2006-07-04 09:53:05

Jag tänkte på en sak...
De feminister som hävdar att det helt enkelt inte går att associera till något annat än kvinna. Är det samma feminister som för ett tag sedan hävdade att det inte finns några signifikanta (biologiska?) skillnader mellan män och kvinnor?

Jag hittar tyvärr inte tråden just nu, annars kunde jag naturligtvis kolla detta själv...

#69  Kalle android
2006-07-04 10:22:42

Klart det finns biologiska skillnader, könsorganen är ju ett exempel, men jag hävdar att övriga skillnader faktiskt inte är så stora. Dock är det en enorm skillnad mellan den idealiserade bilden av manskroppen och kvinnokroppen vilket ju beror på - tadaaa - könsrollerna.

Att associera t.ex. jordgubben till en kvinnomun är inte så konstigt med tanke på hur kvinnors läppar målas röda och nuförtiden även plumpas till med Restylane eller vad det nu heter. Det finns även vanligt läppglans som retar huden så när man applicerar det på munnen så pirrar det i läpparna, som svullnar upp. Detta lägger sig efter några timmar. Hur många män använder detta?

Skillnaden mellan kvinnors utseende och mäns utseende är till en väldigt stor del en maskerad som framför allt kvinnor håller på med. När män ägnar sig åt samma maskerad är det svårt att se skillnaden. Se bara på Richard Engfors: http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=789

#70  Sv: Från Disk: Konsums nya grönsaks-kropps-kampanj android
2006-07-04 10:28:31

Den röda fylliga munnen är för övrigt Marilyn Monroes signum:
www.marilynmonroe.com

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?