feminetik.se feminetik.se

Just nu 11 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Sexistisk reklam, hur kan detta stämma?


Gå till senaste inlägget



#1  Sexistisk reklam, hur kan detta stämma? Billy
2004-06-21 01:16:02

Sexistiskt, det nya modeordet. Överallt hör man hur man måste bekämpa sexistisk reklam men vad betyder det då att någonting är sexistiskt tro? Så här står det i nationalencyklopedin:

sexism (en bildning till eng. sex 'kön' i analogi med rasism), nedvärdering av kvinnan på grund av hennes kön. Begreppet introducerades på 1960-talet av feministiska forskare som en parallell till begreppet rasism.

Det första man reagerar på är att sexistisk bara gäller kvinnor. Rätt lustigt att folk som påstår sig stå för jämställdhet använder ett uttryck som endast anser att ett kön har rätt att slippa nedväderas enligt NE. Det andra man reagerar på är att ordet i sig införts av samma feminister som använder ordet. Alltså feministerna hittar själva på ett ord och hänvisar sedan till detta ord. Ordet innebär att det är fel att nedvärdera kvinnor pga deras kön (men per definition anser man att det är helt ok att nedvärdera män pga DERAS kön)

Du har alltså ett ord som per sin egen definition är könsrasistiskt och detta ord handlar till på köpet om att påpeka och förhindra könsrasism. Kan dubbelmoral någonsin bli tydligare?

Vilka har då MAKTEN att bestämma NÄR någonting är sexistiskt och vilka premisser använder dessa?

I sverige har vi något som kallas ERK.
http://www.etiskaradet.org/erk.html

Då är frågan, anser etiska rådet att reklam som är sexistisk kan vara kränkande mot män på samma premisser som man anser att den kan vara detta för kvinnor? Svaret vet jag redan och nu skall jag visa hur man bedömer något som sexistiskt i Sverige på högsta nivå.

http://www.etiskaradet.org/fallningar/2002/Mo… 0frianden/vangils.htm

"I annonsen verkar det vara kvinnan som är i kontroll av situationen. Detta förhållande och då varken mannen eller kvinnan kan anses vara i så grad objektifierade att den gräns för vad som kan accepteras överskridits finner rådet att annonsens utformning inte är könsdiskriminerande och den därför inte strider mot ICC:s grundregler för reklam."


Ja, ni läste helt rätt! Detta är vad som står i klartext

Då förhållandet är att det verkar vara kvinnan som är i kontroll av situationen...
... finner rådet att annonsens utformning inte är diskriminerande.

Dvs KVINNOR i kontroll av män är enligt ERK ok och inte sexistiskt men män i kontroll av kvinnor i reklam är det.
Svart på vitt bevisat att de som påtalar sexistisk reklam enbart anser att kvinnor kan nedvärdera män pga deras kön så mycket de vill samtidigt som det är jättehemskt och sexistiskt om männen i jämställdhetens namn gör likadant.

Alltså de som kallar någonting sexistiskt är INTE för jämställdhet. Det är samma idioter som tycker att män som ser på striptease med kvinnor är hemska gubbslem medans kvinnor som är publik på chippendales bara gör en rolig grej.

Det som förvånar mig mest är att ingen reagerar.

Samtidigt som kvinnor glatt klappar män på baken så är det fängelse och slänga iväg nyckeln om någon man skulle göra samma sak eftersom han då upprätthåller ett förtryckarpatriarkat enligt feministerna. Samma personer som påstår sig vilja ha jämställdhet gör allt de kan för att försvara att kvinnor göra saker man fördömer män för att göra med URSÄKTEN att det "inte är samma sak" när kvinnor gör det.

För något mer uppenbart än att titta på avklädda män och titta på avklädda kvinnor är samma sak det torde knappast existera.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?