feminetik.se feminetik.se

Just nu 19 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Längdkrav könsdiskriminerande?


Gå till senaste inlägget



#1  Längdkrav könsdiskriminerande? TantMarcus
2005-09-21 17:10:57

Volvo fälldes idag för könsdiskriminering. Dom har ett krav på att man ska överstiga en viss längd för att arbeta på deras fabriker, och eftersom kvinnor är kortare så är det fler kvinnor än män som sållas bort av längdkravet. Därför är det könsdiskriminerande.

Jag är själv kluven till det här. Volvo hävdar att man inte får vara kort för då kan man inte sköta maskinerna utan att få skador. Det är diskriminerande mot kvinnor, men det är också en skyddsregel. Såklart kan man ändra maskinerna så att även korta människor kan använda dom, men hur mycket ska man ändra? Och det finns ju också arbeten med längdbegränsning, som t.ex. flygvärdinna. Det diskriminerar ju indirekt män. Ska man ringa Boeing och Airbus och be att dom bygger om flygplanen, eller ska man tumma på säkerheten och låta långa människor arbeta ombord?

Jag är som sagt kluven, men jag tycker ändå att det är rimligt att man får ställa längdkrav eller krav på t.ex. muskelstyrka. Det som absolut inte får ske är att man konstaterar att kvinnor är kortare än män i genomsnitt, och att man sedan utesluter kvinnor eftersom dom statistiskt sett är kortare än män. En kvinna som uppfyller längdkraven ska naturligtvis vara lika välkommen som en man som uppfyller längdkraven.

Vad säger ni om den här svåra frågan?

#2  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Jinx
2005-09-21 17:15:53

Många kvinnor är väl för korta för att vara flygvärdinnor också, så det är ju isf diskriminerande i båda riktningarna...
Tycker att företag borde anpassa maskiner och liknande så gott det går till ett större längdintervall, så färre personer utesluts. Men finns det en viss gräns som behövs pga arbetets natur så är det ju så.

#3  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Jpn
2005-09-21 17:16:38

Jag tycker att minimumkrav som finns för att förhindra skador självklart borde få finnas.

#4  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? kezo
2005-09-21 17:25:47

Diskriminering är särbehandling som inte har saklig grund. Handlar det om säkerhet, har det saklig grund. Handlar det om att flygvärdinnor ska ha "snygga ben" (som när de anställdes på 60-talet), har det inte saklig grund.

Sedan borde man givetvis anpassa maskiner och dylikt för fler användare än personer runt 1.80. Och hur många yrken idag kräver egentligen riktig råstyrka? En hel del praktiska yrken är tunga, t ex inom vården, men där jobbar ju mest kvinnor.

#5  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Jpn
2005-09-21 18:35:21

Volvos längdkrav är 1,63 ca 85% av sveriges vuxna befolkning uppfyller det.

#6  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? SophieG
2005-09-21 19:15:38

Jag har för mig att man inte får vara för lång för att bli pilot. Stämmer det så är det också diskriminering, antar jag...

#7  #6 SophieG PerSiflage
2005-09-21 19:25:23

Det stämmer i alla fall när det gäller flygvapnet, hur det är i civila flygbolag vet jag inte. Det är i första hand överbenet som inte får vara för långt, eftersom man då slår knäna i instrumentpanelen om man blir tvungen att skjuta ut sig. Det är inga dåliga krafter som kroppen utsätts för, ryggraden pressas samman så att man blir ca 3 cm kortare vid en utskjutning. Det går visserligen tillbaka, åtminstone en del, men som jag fått höra är det orsaken till att flygvapnet bara tillåter piloterna att skjuta ut sig tre ggr innan de får permanent flygförbud.

Å andra sidan så kan man kanske spekulera i om en pilot som kraschat tre plan är värd att behålla med tanke på vad de kostar ;-)

Tyvärr minns jag inte vilken längd som gällde, det var 20 år sedan jag hörde detta.

#8  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? mansgrisen2
2005-09-21 20:54:58

[Detta meddelande har blivit raderat på grund av att författaren inte följde feminetik.se:s regler.]

#9  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? TantMarcus
2005-09-21 22:14:29

Man skulle ju med den här logiken kunna säga att feminetik är etniskt diskriminerande. Så här: på feminetik pratas svenska. Dom flesta som pratar svenska är etniskt svenska. Dom som inte är etniskt svenska har sämre möjligheter att göra sig förstådda på feminetik. Alltså är feminetik etniskt diskriminerande. (observera att jag inte tycker det här utan det var som ett exempel)

PerSiflage: krascha tre plan är ju ingen höjdare. JAS-piloten som kraschade över Sthlm city 1993 är uppe i två.

#10  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Kristin
2005-09-21 22:22:05

Att ha längdkrav för vissa jobb (säkerhet) är inte mer diskriminerande än att ha utseendekrav för andra jobb (fotomodell). Jag har inte läst in mig på exemplet ovan, men jag tycker att det verkar knasigt att Volvo ska betala skadestånd till någon som inte uppfyller längdkraven för att sköta en maskin säkert. Att systematiskt neka kvinnor för att de ANTAS vara för korta är en helt annan sak...

#11  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Snorkeln
2005-09-21 22:43:35

Volvo hade kravet 1.63cm-1.95cm, alltså skulle inte jag heller kunna få ett jobb där eftersom jag är 1.96cm över havet, det är inget som jag tycker är diskriminerande alls, är säkerhetskraven dom, ja då är det så.

Det konstiga är att det bara talades om att det var diskriminerande för kvinnor, varför är det inte det för män som är över den längden? Mycket mysko.

#12  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? TheCarolinch
2005-09-21 22:45:51

men man undrar ju varför maskinen ser ut så att en hel del kvinnor inte kan använda den. vem har tillverkat den? vem har ritat den?

jag tycker inte att volvo diskriminerar, däremot är hela exemplet en bra illustration av manssamhället som sätter mannen som norm.

#13  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Sveggo
2005-09-21 23:11:23

Håller med TheCarolinch...

Har svårt att se att det är just könsdiskriminerande, om de anställer kvinnor som håller längdkravet...

Men apropå det...

En kvinnlig kompis till mig började montera motorsågar i en Husqvarnafabrik. Hon är 1.50 (och en halv, brukar hon själv påpeka), och de hade också nåt minimikrav för att undvika belastningsskador. De var tveksamma till att anställa henne, men efter att hon fått testa lite kom ergonomen fram till att hon arbetade *bättre* med kroppen än längre personer (typ istället för att vrida på ryggen för att nå var hon tvungen att gå ett par steg)...

Så de där längdkraven kan i stort vara bullshit, ett teoretiskt antagande för att man inte orkat/haft råd att anpassa maskiner till människor istället för tvärtom...

#14  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Golem21
2005-09-22 08:38:38

Det här landet håller på att bli alldeles hopplöst. Det fullkomligt svämmar över av människor som känner sig kränkta och motarbetade på alla sätt!

Är det så att Volvo ställer upp ett längdkrav och har ett fullgott motiv för detta, vilket vi inte har någon anledning att tro att de inte har, så vad är problemet?
¨
Jag hade själv svårt att klara det kritieriet eftersom jag är kortvuxen. Men vadå? Vem har sagt att livet är rättvist?
Säkerheten är viktigare att respektera än gnälliga kränkta personers gapande om att de ska minsann bli behandlade som alla andra.
Människor som är kortvuxna, extremt långa, fula, tjocka etc borde sluta tycka synd om sig själva. Självömkan leder bara till att omgivningen visar dig mindre respekt!

#15  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Fabian
2005-09-22 09:43:42

Jag tycker det hela verkar mycket markligt.

163 ar ingen sarskilt hög grans.

Man kan inte förvanta sig att ett företag bygger maskiner som ar anpassade till ett större spektrum om detta medför vasentligt höjda kostnader, tycker jag. Skall ett transportband kunna köras i olika höjder kan jag tanka mig att det ar mycket dyrt, om inte tekniskt omöjligt.

Vidare tycker jag det ar markligt att detta klassas som könsdiskriminering.

Det ar ju langddiskriminering det handlar om. Bade man och kvinnor drabbas.

Ni som har last fallet kanske kan hjalpa till med detaljer?

#16  Stäm alla skohandlare! Robert
2005-09-22 10:42:13

Haha... jag undrar om min sambo kan stämma alla skohandlarna i vår hemstad. Ingen av dem har skor i hennes storlek. Damskor börjar vanligtvis från storlek 36 (i vassa enstaka fall från storlek 35). Men min sambo har bara 34,5 - så hon är hänvisad till att handla skor i specielbutiker eller när hon är utomlands.

Jag undrar just om hon kan stämma stans alla skohandlare, på grund av diskriminering, och få några hundratusen i ersättning?

#17  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? LostTranslation
2005-09-22 11:23:01

Suck...

Den sista gnuttan sunt förnuft är på väg att försvinna från vårt avlånga land för alltid (det tycks börja längst ner i landet och gå uppåt)... Snart kan man stämma McDonalds på någon miljard för att man bränt sig på kaffet (observera att jag inte har mycket till övers för McD)...

#18  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Simone
2005-09-22 17:52:39

Riskerar en person på 1.63 att få arbetsskador vid arbete med maskinerna är detta även en risk för längre personer. Låter som Volvo är för lata för att ta itu med problemet och iställer väljer att sätta en längdgräns. Dåligt arbetsmiljöarbete, ja, könsdiskriminering, njae. Nu vet jag ju inte hela historien heller.

#19  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? targash
2005-09-22 19:35:51

Det finns förmodligen en ideal höjd kring bandet går ju inte precis att höja och sänka det för att ha det individanpassat. Är ganska löjligt att kalla det könsdiskriminering.
I så fall är kvinnor positivt särbehandlade på de nya skånetrafiken bussarna. Jag får inte plats att sitta annat än på 4 sätena och knappt där heller om det sitter någon framför mig. Skor ska vi inte snacka om de är nästan alltid slut. Sängar är oftast för korta. Ja samhället är inte särskilt väl anpassat för "långa" personer. Jag är ju bara 195

#20  targash lgr
2005-09-22 19:37:58

då får inte du heller jobba på Volvo.....

#21  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Zeppe
2005-09-23 00:56:07

Jag håller med Carolinch. Nånstans nångång har nån ritat detta band. Personen har tänkt sig långa personer snarare än korta som användare. 195 är rätt långt. Om Volvo hade föreställt sig sin typiska arbetare som kvinna hade bandet kanske varit anpassat för längderna 158-190.

En design kan självklart aldrig anpassas efter alla, men det går att göra en könsneutral anpassning. I det här fallet var spannet 163-195 cm enligt någon högre upp i tråden. Om vi förutsätter normalfördelning blir medellängden 179 cm. Alltså, bandet är anpassat för dem som är 179+-16 cm långa.

Medellängden för yrkesverksamma män i Sverige är 180 cm enligt SCB. För kvinnor är den 166 cm. Med samma spridning (ja, jag räknar lite grovt) hade ett kvinnoband då funkat för folk i längdintervallet 150-182 cm. Väldigt många män hade inte kunnat arbeta vid ett sådant band.

Det ideala hade naturligtvis varit att utgå ifrån ett könsneutralt medelvärde, vilket kan antas vara 173 cm (genomsnittet av kvinnliga och manliga). Då skulle alla inom intervallet 157-189 cm kunna arbeta där. Jag gissar att fler passar in i 157-189 än i 163-195, eller åtminstone att det tidigare spannet inte gynnar ena könet.



Observera att jag inte vet så mycket om ergonomi. Jag gissar bara på att det går att använda siffrorna på det här sättet. Förhoppningsvis har jag i vart fall illustrerat principen.

#22  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? SophieG
2005-09-23 05:41:20

Zeppe:

Någon har också ritat dessa stridsflygplan som inte är anpassade för folk som är längre än en viss längd. (Gränsen går/gick långt under 1.90 om jag minns rätt)

Är det ett exempel på att vi kvinnor ses som en norm?

Eller är det möjligt att det finns andra skäl?

#23  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? TantMarcus2
2005-09-23 06:23:25

Varför kan inte Volvo göra som Polisen gjort? Dvs. ha olika fysiska krav på män och kvinnor. Män måste vara mellan 163 och 195 centimeter och kvinnor måste vara mellan 150 och 185 centimeter. Eller något i den stilen. Det är väl jämställt? Eller?

#24  Om Volvo's löpande band Robert
2005-09-23 08:08:36

Som jag har förstått så uppstod problemet den dagen som Volvo började tillverka stadsjeapen XC90. Den tillverkas på samma löpande band som övriga bilar i Torsland (S60, V70 och S80).

Så länge man bara tillverkade S60, V70 och S80 så fungerade det bra även med kortade personer. Tillverkningslinan var ju ursprungligen anpassad främst fär dessa modellerna (och långt innan dess för alla tidigare Volvo-modeller, som också har varit vanliga personbilar).

Men när sedan XC90 skulle börja tillverkas på samma lina blev det problem, XC90 är ju mycket högre än de andra modellerna. Så det krävdes därmed längre personer för att nå upp och montera vissa delar i bilen.

Det Volvo naturligtvis borde ha gjort var att lägga produktionen av XC90 i ett annat land!

#25  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Golem21
2005-09-23 08:24:28

Jag tycker att den här debatten har spårat ur! Ibland måste man lära sig att leva med att det finns förnuftiga skäl till varför saker fungerar som de gör.

Den som har glasögon kan inte bli pilot. Det beror på säkerhetsskäl. Jag nöjer mig med det och leker i stället med flygsimulatorn i min dator.
Men kanske vi kan konstruera om planen så att de fungerar bra även för oss med glasögon?
Äh, vilket i-landsproblem....

#26  #25 PerSiflage
2005-09-23 08:31:12

Jag håller helt med dig. Jag har själv defekt färgseende och kan därför inte bli pilot, men inte ser jag det som ett fall av diskriminering mot "handikappade" för det.

#27  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? TantMarcus2
2005-09-23 08:38:12

Man kan bli pilot även om man har glasögon (men det finns vissa krav på seende).

#28  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? TheCarolinch
2005-09-23 09:22:40

krav på viss synskärpa torde rensa bort ungefär lika många män som kvinnor, alltså träffa könsneutralt. krav på minimilängd rensar bort fler män än kvinnor och träffar alltså inte könsneutralt.

#29  #28 PerSiflage
2005-09-23 09:44:10

Eftersom Volvo också har en övre acceptabel maxgräns som rensar bort i huvudsak män så kanske det jämnar ut sig?

Och i fallet färgseende så rensas i huvudsak män bort, betyder det att kravet är könsdiskriminerande? Personer som har denna defekt får inte köra båtar eller flyplan yrkesmässigt, så ca 10 % av den manliga befolkningen är uteslutna från sådan jobb.

Är det könsdiskriminering eller vettigt säkerhetstänkande?

#30  #28 del två PerSiflage
2005-09-23 09:55:06

Defekt färseende kan föresten också stoppa dig från att få bli polis. Enligt ditt resonemang skulle alltså polisen könsdiskriminera män trots att 65% av de antagna till polisutbildningen är män?

#31  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? LostTranslation
2005-09-23 09:56:52

Jag tycker att det är diskriminerande att män inte kan jobba som tampongprovare...

#32  SophieG Zeppe
2005-09-23 11:31:21

Vore lättare om du hade siffror på vilka längder som är okej där. Men rent allmänt är det oerhört många fler som jobbar på fabrik än som någonsin är stridspiloter, och ett löpande band är gissningsvis inte heller så svårt att rita så att det inte finns anledning att fundera lite på målgruppens behov.

#33  Persiflage Zeppe
2005-09-23 11:33:01

Alltså, det är inte så många män som är över 195. Se #21

#34  Zeppe PerSiflage
2005-09-23 12:22:13

Det kanske det inte är, men av dem som är det är jag övertygad om att en förkrossande majoritet är män. Poängen är väl ändå att män också drabbas, fast i den andra ändan? De rensar som jag ser det inte bort kvinnor, utan för korta (och för långa) människor. Jag har svårt att se könsdiskrimineringen i det. Om du tycker att det är könsdiskriminerande så får du gärna svara på om polisen också könsdiskriminerar map defekt färgseende som nästan enbart finns hos män?

#35  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? PerSiflage
2005-09-23 12:29:53

Här är flygvapnets krav för flygförare, som det tydligen heter nu för tiden:

Max ålder: 23 år det år officersutbildningen (Militärhögskolan) börjar.
Synskärpa: lägst 1,0 på vardera ögat utan korrektion. Normalt färgseende. Operation mot närsynhet godtas ej.
Max längd och vikt: ca 190 cm och 88 kg (vissa delmått är avgörande).
Min längd och vikt: ca 161 cm och 56 kg (vissa delmått är avgörande).
Fullt frisk och mycket god kondition.

Klart mansdiskriminerande om man anser att Volvo är kvinnodiskriminerande.

#36  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? PerEdman
2005-09-23 14:33:16

Jag tycker att man bör göra skillnad på sakliga och osakliga krav. Ett sakligt krav på styrka till exempel - dvs ett krav som kommer att avspeglas i förmågan att utföra tunga lyft i arbetet - kan inte vara könsdiskriminerande även om många otränade män kommer att prestera bättre än många otränade kvinnor, men även då anser jag givetvis att man måste utgå ifrån individuell prestation och inte generalisering. (Osakliga urval är alltid fel.)

Alltså, om längdkravet faktiskt går ut på att man mäter personen och och så får reda på om personen är lång / kort nog att nå upp i / få plats i sin arbetsplats, så kan jag inte heller se att det är diskriminerande.

Inte heller anser jag att alla yrken skall ha två olika krav beroende på kön - exv vissa amerikanska delstater där styrkekraven för brandsoldater är lägre för kvinnor än för män - det anser jag vara helt åt helvete fel. OK om det handlar om olika uppgifter, men aldrig när det handlar om samma uppgift.

Man måste förstå att en "ojämn könsfördelning" (dvs annan än 50-50) inte i sig utgör könsdiskriminering, ej heller kan målet alltid vara en 50-50-fördelning.

/ Per

#37  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? PerEdman
2005-09-23 14:35:57

Carolinch,

Finns det fler kvinnor i sverige som är under 1.63 eller över 1.95, än vad det finns män som är över 1.95 eller under 1.63?

Jag vet faktiskt inte.

/ Per

#38  #37 (PerEdman) Robert
2005-09-23 15:52:31

Det intressanta är väl egentligen om det finns fler kvinnor I ARBETSFÖR ÅLDER i Sverige som är under 1.63 eller över 1.95, än vad det finns män I ARBETSFÖR ÅLDER som är över 1.95 eller under 1.63?

Jag tror det finns gott om äldre damer som är kortare än 1.63, men de är knappast aktuella för ett jobb på golvet på Volvo. De är ju redan pensionerade.

#39  Persiflage Zeppe
2005-09-23 18:07:14

Frågan är hur många som under- respektive överstiger gränserna. Som jag sa i #21 så tror jag att en större del av befolkningen, och ffa lika många av vardera kön, passar in på 157-189.

Om gränsen är 187-250 cm sållar det också bort folk åt bägge håll, men åt ena hållet är problemet mycket mindre.

#40  Robert Zeppe
2005-09-23 18:07:59

Mina siffror från #21 handlar om människor i arbetsför ålder.

#41  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? PerEdman
2005-09-23 18:26:17

Ja, men dina siffror från #21 bygger på ett antal antaganden som vi inte ännu har sett styrkta. Jag håller med om att du har resonerat helt korrekt utifrån antaganden om normalfördelning, exempelvis, men jag skulle ändå vilja se din teori styrkas av observation (detaljerad statistik) innan jag accepterar den som faktum.

Som den logiker du uppenbarligen är hoppas jag att du förstår varför jag resonerar så.

/ Per

#42  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? PerEdman
2005-09-23 18:31:51

Vid en "normal" eller opåverkad population ser vi säkert en normalfördelningskurva, men den i sin tur påverkas av att människor vars tillväxtkurva under uppväxten ser ut att hamna under 1.50 (eller är det 1.53?) kan få tillväxthormon och på så vis hamna på en högre vuxenlängd än den vars kurva verkade sikta på 1.51 (eller om det var 1.54) som inte får tillväxthormon. Detta skapar alltså en förändring i nederkant. I överkant ser vi också vad vi misstänker vara följden av en ökad halt tillväxthormon i kosten eller möjligen dricksvattnet.

Jag vore helt enkelt mer bekväm med ursprungsdatat innan det snittades, än att dra slutsatser utifrån ett normalfördelningsantagande utifrån den snittsiffran, då det vore i färre led avlägset från den fullständiga populationen.

(Lätt är det inte)

/ Per

#43  #39 Zeppe PerSiflage
2005-09-23 20:19:28

Jag håller med om ditt resonemang i princip. Troligen utesluter Volvos krav fler kvinnor än män, men jag anser som sagt inte att det är könsdiskriminering trots det. Vad säger du själv om polisen eller flygvapnets piloter? Jag är fortfarande intresserad av ditt svar på det. Ffa som båda yrkesgrupperna innehåller en majoritet män men ändå har fysiska krav som i första hand utesluter män. Är det könsdiskriminering mot män?

#44  PerEdman Zeppe
2005-09-23 21:30:34

Antar att du syftar på antagandena att längd är normalfördelat och att ett band av den här typen inte är skadligt för individer som faller inom +-16 cm från den medellängd som bandet är konstruerat för.

Jag har aldrig påstått att det jag skrev i #21 är fakta. Tvärtom påpekade jag att resonemanget förutsätter att ovanstående två antaganden stämmer.

Jag tycker det finns skäl att anta att längden på folk är någorlunda normalfördelad, främst eftersom jag tror att vi skulle veta om det var så att det är vanligare att vara lite längre än lite kortare eller tvärtom.

Det där med 16 cm har jag ingen aning om. Jag fortsatte med det som antagande eftersom det var det som råkade gälla med Volvos nuvarande regler. Men, det spelar egentligen ingen roll. Det viktiga att notera är att medianen av de längder som är godkända på Volvo sammanfaller med mäns medellängd. Inte med svenskars medellängd, utan med svenska mäns medellängd. Att svenska män inte är representativa för svenska människor hoppas jag att alla här vet.

Mitt exempel visar hur siffrorna blir helt annorlunda när de utgår ifrån svenska kvinnors eller alla svenskars medellängd. Och det verkar som folk som vet mer än jag om ergonomi också får fram liknande siffror, annars hade Volvo nog inte tagit kritiken så som de gjort.

#45  Persiflage Zeppe
2005-09-23 21:41:08

Volvo:
Det är, skulle jag tro, LIKA LÄTT och LIKA BILLIGT för Volvo att bygga ett band som funkar för kortare människor. De har valt att anpassa sina band efter MÄNS medellängd. Slutsats: diskriminering.

Flygvapnet:
Lite annorlunda. För det första är det öht svårare att utforma en cockpit än att utforma ett löpande band i en fabrik. Eller svårt och svårt, det vet jag inte, men jag tror vi är överens om att det är mer som måste klaffa på pricken i en cockpit.
Är det troligt att flygvapnet utvecklar sina produkter med kvinnor som målgrupp? Är det troligt att kvinnor pga detta tränger ut männen från flygvapnet? Är det troligt att fler än typ fem pers om året blir berörda av detta? Jämfört med alla arbetslösa som mer än gärna skulle ta jobb i Volvos fabriker. Jag tippar att Volvo skulle kunna ändra läget för väldigt många jobbsökande genom en relativt liten åtgärd. Inte för att det nödvändigtvis är intressant för Volvo själva, de får nog arbetskraft ändå, men för populationen arbetstagare skulle det ändra en del.

Polisen:
De har allvarliga problem med att majoriteten poliser är svenska killar med taskig kvinnosyn. Om de vill underlätta för kvinnor att ta sig in, eftersom de eftersträvar en jämnare könsfördelning, så är det helt okej för mig.
Polisens regler är snarast jämförbara med en fabrik som har två band: ett i kvinnohöjd och ett i manshöjd.

#46  Zeppe Snorkeln
2005-09-23 22:06:02

"Volvo:
Det är, skulle jag tro, LIKA LÄTT och LIKA BILLIGT för Volvo att bygga ett band som funkar för kortare människor. De har valt att anpassa sina band efter MÄNS medellängd. Slutsats: diskriminering."

Det är väl så att dom redan sen tidigare har byggt ett band och inte är det minsta intresserade att lägga ut mångmiljonbelopp på ett nytt. Alltså är det mycket enklare och billigare att anställa folk som passar till det redan existerade bandet.

Tror jag.

#47  Snorkeln Zeppe
2005-09-23 22:09:44

Ja, jag skrev samma sak i mitt inlägg. Men det ändrar inte på att det är diskriminerande.

#48  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Snorkeln
2005-09-23 22:12:23

Här är domen för den som är intresserad:http://www.jamombud.se/docs/ad_dom8705.pdf det är en pdf fil.

#49  Zeppe PerSiflage
2005-09-23 22:12:54

Volvo: Oavsett om du har rätt i att det är lika lätt och lika billigt att bygga ett lägre band eller ej, eller om det är Volvo själva som konstruerar banden vilket jag inte tror: Som Jpn skriver täcker deras längdkrav 85% av befolkningen. Det är förmodligen lika skadligt för en lång person att tvingas jobba i för låg arbetsställning som för en kort att jobba i en för hög. Jag tror inte att höjden över havet är den egentliga orsaken, i så fall skulle en plattform eller ett par platåskor lösa problemet. Det kanske har med räckvidd att göra? Dessutom, sk Volvo anpassa sina band efter några presumtiva framtida anställda, eller göra arbetsmiljön så bra som möjligt för de som redan jobbar där?

Flygvapnet: Om du hade läst min redogörelse för deras krav så hade du sett att spannet mellan min- och max-längd är detsamma så när som på två cm. Kan man anpassa planet så att en person på 161 cm OCH en person på 190 cm kan flyga det så kan man säkert få till ett par cm till, eller vad tror du?

Polisen: Återigen så måste jag fråga mig om du läst mina inlägg. Varför är polisens krav jämförbara med en fabrik med två band? Kravet på perfekt färgseende diskriminerar i stort sett enbart män, det är ca 10% av Sveriges män som har defekt färgseende. Varför är Volvo diskriminerande när de utesluter 15% av befolkningen men inte polisen som utesluter 10%? I synnerhet som polisen är en långt större arbetsgivare än Volvo. Kommentaren om ett underlättande av kvinnors inträde förstår jag inte alls, tror du verkligen att kravet på färgseende finns för att positivt särbehandla kvinnor? Att du sedan påstår att majoriteten av poliserna har taskig kvinnosyn är ju så dåligt att man skäms. Å dina vägnar. Det har dessutom ingenting med sakfrågan att göra.

#50  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Snorkeln
2005-09-23 22:15:26

Hoppsan fel länk, här kommer rätt:http://www.arbetsdomstolen.se/pdf/87-05.pdf

#51  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Snorkeln
2005-09-23 22:20:32

Enligt domen är det ca:25% av kvinnorna och 2% av männen som är under 163 cm, därför kan det enligt AD ses som diskriminerande av kvinnor, eftersom skillnaden är så stor i antal.

#52  Persiflage Zeppe
2005-09-23 22:39:52

Naturligtvis är det skadligt för en längre person att jobba i fel ställning, annars skulle knappast någon övre gräns finnas. Nej, det handlar knappast om de som redan jobbar där (om jag inte missat nåt) eftersom de knappast anställt nån som faller utanför ramen. Jag tycker fortfarande att det intressanta är att medianen av det tillåtna sammanfaller med mäns medellängd.

Jag missade ditt inlägg med flygvapnets siffror. Varför är du säker på att de är mansdiskriminerande? Antalet centimeter mellan min och kvinnomedel är mindre än mellan mansmedel och max. Vi har ju fortfarande inget spridningsmått, men jag har svårt att se varför det skulle vara uppenbart mansdiskriminerande. Bygger du det enbart på kravet på färgseende?

Polisens krav är jämförbara med tvåbandsfabrik eftersom de har olika krav för män och kvinnor. Jämförelsen är inte perfekt eftersom det inte handlar om olika kvoter, men det är ändå inte så att kvinnor har direkt fördel pga de något lägre antagningskraven - detta anser jag motsvaras av kvinnors mindre muskelmassa. Kraven är alltså någorlunda anpassade till fysiologiska förutsättningar.
Jag antar att Volvo inte anser att arbetet i sig utförs bättre av en längre person, det handlar bara om hur de utformat sina verktyg. I polisens fall anser de att perfekt färgseende krävs för att kunna klara jobbet. Viss skillnad.
Om 15% är mycket eller lite är omöjligt att säga utan att jämföra med hur många som skulle sållas bort om banden justerades några centimeter neråt.
Underlättande av kvinnors inträde handlar självklart inte om färgseende utan om skillnaden i de tester som utförs, jag trodde du syftade på det också.
Det sista var felaktigt formulerat, jag menade självklart att majoriteten är etniskt svenska män och att det finns problem med taskig kvinnosyn. Inte att majoriteten har dålig kvinnosyn.

#53  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? Vasadu
2005-09-24 01:41:18

Måste hålla med om att de på sätt och vis är diskriminering mot kvinnor detta med volvos löpande band. De verkar på något vis som de fått för sig att montörerna ska vara män när de byggdes eller när höjden valdes.

Men de är troligen så att medellängden på de med rätt kompetens för jobbet och även de anstälda de redan har ligger omkring medel 179 cm. Och då är de helt plötslig bara en anpassning till nuvarande anställda eller mot de mot rätt kompetens.

Ett begränsat skadestånd kan vara rimligt, bara för att markera att man inte får ta för skälvklart att en anstälda längd ska vara fördelade kring mäns medellängd.

#54  Överflödsinformation TantMarcus2
2005-09-24 01:56:10

Det har snackats om pilotkrav i den här tråden. Jag var inne på pilotbanan tidigare. Som jag minns det var det krav på att man med glasögon skulle ha 1,0 i syn (dvs. perfekt syn). Utan glasögon skulle man ha 0,5 för att få flyga privatflygplan. För att få ta D-certifikat (som man måste ha för att få flyga tunga flermotorplan i kommersiell trafik) måste man ha 0,7 utan glasögon.

Kuriosa: jag flög en gång inrikes i Zimbabwe. Vi fick höra i högtalarna att kapten på planet var kvinna. Dom sa det med stolthet, ungefär som att det var någon kunglighet som flög oss. Landningen var en av dom läskigaste jag varit med om. Jag har flygit mycket. Mycket i Afrika och det har varit många konstiga grejor. Zebror på landningsbanan, typ. Men hennes landning var really läskig. En BAE 146. Jag älskar att flyga och älskar flygplan, men det var scary. Dom sa i högtalarna att hon som styrde hade jobbat i det Zimbabwiska flygvapnet tidigare. Kanske en "stridsflygplanslandning"?

#55  #52 Zeppe PerSiflage
2005-09-24 07:53:41

"Jag missade ditt inlägg med flygvapnets siffror. Varför är du säker på att de är mansdiskriminerande? Antalet centimeter mellan min och kvinnomedel är mindre än mellan mansmedel och max. Vi har ju fortfarande inget spridningsmått, men jag har svårt att se varför det skulle vara uppenbart mansdiskriminerande. Bygger du det enbart på kravet på färgseende?"

Ja,jag bygger det huvudsakligen på färgseendet, eftersom jag inte har siffror på hur många som utesluts av deras längdkrav. Det känns dock rimligt att anta att de jämfört med VOlvo utesluter färre kvinnor och fler män eftersom de har lägre min- och maxgräns. Kravet på färgseende utesluter enbart män, i stort sett.

Det samma gäller polisen, färgseendekravet utesluter enbart män. Eftersom du anser att Volvo bör bygga om sin fabrik förstår jag inte varför inte Polisen eller Flygvapnet isf skulle förändra sin för att inte indirekt diskriminera män på samma sätt som Volvo?

"I polisens fall anser de att perfekt färgseende krävs för att kunna klara jobbet. Viss skillnad."
Jag ser inte skillnaden, Volvo anser att arbetaren inte bör vara under 163 cm för att klara jobbet (utan belastningsskador). Varför polisen har detta färgseendekrav har jag ingen aning om. Vi kan gissningsvis utesluta belastningsskador som orsak ;-)

Kontentan är att Volvo, Flygvapnet och Polisen alla har fysiska krav på sina anställda. I Volvos fall är det främst kvinnor som utesluts, i Flygvapnet och hos Polisen är det män. Om det ena är diskriminering så har jag oerhört svårt att se varför inte det andra eller tredje är det.

AD ansåg att Volvo inte hade kunnat visa ett direkt samband mellan kroppslängd och belastningsskador tillräckligt tydligt. Jag ser fram emot att de andra nämnda ska visa att färgseende eller brist på detta leder till konsekvenser.

"Det sista var felaktigt formulerat, jag menade självklart att majoriteten är etniskt svenska män och att det finns problem med taskig kvinnosyn. Inte att majoriteten har dålig kvinnosyn."

Det blev bättre med den omformuleringen. Att det är fler etniskt svenska män än andra män är väl en direkt spegling av sveriges befolkning? 15% med invandrarbakgrund är väl direkt jämförbart med hur fördelningen ser ut i samhället, I synnerhet som du måste vara svensk medborgare. Fördelningen 35% - 65% mellan könen vid rekryteteringen de senaste åren är kanske inte jämställt, men inte så himla långt från JämOs siffror för vad som anses jämställt (40%-60%).

#56  #51 Snorkeln PerSiflage
2005-09-24 07:55:06

Det är synd att de inte har med siffror för hur många som utesluts av den övre gränsen. Det är troligen inte lika många, men definitivt främst män.

#57  PerSiflage #56 Snorkeln
2005-09-24 08:40:59

Nej, inte enligt deras sätt att räkna, då finns det ju i princip inte en kvinna kvar att anställa, hur många kvinnor är över 195 cm?

Nu lär ju knappast Volvo anställa den här kvinnan om dom nu anser att längdkravet inte är uppfyllt, och därmed skaderisken är förhöjd.

Volvo har sedan år 2000 investerat 500 milj kronor i belastningsergonomisk utrustning och då handlar det om bla lyftverktyg, höj och sänkbara plattformar.

Om Volvo skulle bli tvingade att bygga om linan oxå(som är1,3 km lång) då kan man ju undra hur mycket det skulle kosta företaget?
1 miljard, 2 miljarder, eller mer???

Om så skulle bli fallet hur reagerar då ägaren Ford? Börjar dom dra öronen åt sig? Kan det vara så illa att dom börjar fundera på att lägga ner i Sverige och flytta tillverkningen?

Risken kan ju helt klart finnas att Ford tröttnar på Sverige, och vad har då JÄMO lyckats med? Jo att stänga landets största arbetsplats, det måste ju vara en fjäder i hatten för Borgström.

#58  Persiflage Zeppe
2005-09-24 12:59:27

Men grejen med Volvo är ju inte att en människa under 163 med nödvändighet inte kan montera bilar, utan att de inte kan montera _i den arbetsmiljö som finns på Volvo_. Hindret är alltså konstruerat av Volvo själva.

Jag vet inte varför poliser måste ha perfekt färgseende, men här pratar vi om ett handikapp som polisen menar leder till att en person inte kan utföra jobbet. Det är inte samma sak. Visst, det kan ju ligga något oskäligt beslut bakom, men förutsatt att det inte gör det så är det inte som att polisen genom att justera sin utrustning kan låta färgblinda bli poliser.

Inom handikappvetenskap skiljer de på funktionshinder och handikapp. Funktionshinder är den fysiska begränsningen - att inte kunna gå, att vara kort, att vara lång, att vara döv, att vara färgblind. Men inget av detta blir ett handikapp förrän det uppstår en situation där individen pga funktionshindret inte kan utföra en handling. En rullstolsbunden person är ibland handikappad och ibland inte. Ska personen ta ut pengar från en bankomat som sitter för högt upp blir det genast ett handikapp. Om bankomaten är byggd så att det är lätt att rulla fram till den och ta ut pengarna är det inte ett handikapp. Det är miljön som avgör vem som är handikappad.

Volvo har utformat miljön så att handikappet drabbar fler män än kvinnor. Det är ignorant av dem, speciellt om vi som jag gör antar att befolkningens längd följer en normalfördelad kurva. Att inte anpassa sig efter dess genomsnitt är bara dumt eftersom det finns mycket färre människor på ytterkanterna.

I polisens fall finns det inte så mycket de kan göra - det är inte de som utformat miljön poliser arbetar i så de kan inte påverka behovet av färgseende. Tror jag då, det kan ju som sagt röra sig om att kunna delta i polisens plockepinnturnering, men då tror jag naivt att regeln skulle ha uppmärksammats och försvunnit tidigare.

Visst är det naturligt att det är flest svenskar inom polisen, men jag har uppfattat att de anser det vara ett problem att de har för få med invandrarbakgrund.

#59  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? PerSiflage
2005-09-24 15:43:44

Snorkeln: Jag håller med dig. Stort tack för länken med själva domen! I domen står det:
"Produktionsbetingelserna är inte utformade utifrån en manlig norm utan från ett snitt av kroppslängden för män och kvinnor sammanviktade."
samt att:
"Bilindustrin strävar efter att kunna bygga så många bilmodeller som möjligt på samma tekniska plattform som då också är gemensam inom en koncern. Volvo ingår i Fordkoncernen tillsammans med Jaguar, Landrover och Lincoln. Utvecklingen med samma plattform innebär ett krav på ökad utbytbarhet mellan produktionsenheterna inom koncernen. Den sätter också gränser för en fabriks möjligheter att på egen hand t.ex. robotisera ett visst arbetsmoment. Varje investering som genomförs måste vara kostnadseffektiv och produktivitetshöjande.
Annars riskerar man att bli utkonkurrerad av en annan produktionsenhet inom koncernen."

Det verkar logiskt, även om det så klart ligger i Volvos intresse att framställa detta så positivt som möjligt för sig själva. Som Robert skrivit en bit upp itråden så verkar problemet dessutom ha förvärrats med de nya större modellerna.

#60  Zeppe PerSiflage
2005-09-24 15:53:10

"Men grejen med Volvo är ju inte att en människa under 163 med nödvändighet inte kan montera bilar, utan att de inte kan montera _i den arbetsmiljö som finns på Volvo_. Hindret är alltså konstruerat av Volvo själva."

Det är inte alls den uppfattning jag fått efter att ha läst domen. Koncernen där Volvo ongår vill standardisera runt en specifik plattform, vilket är fullt nomalt och vanligt. Volvos möjligheter att modifiera på egen hand torde vara rätt små.

"Volvo har utformat miljön så att handikappet drabbar fler män än kvinnor. Det är ignorant av dem, speciellt om vi som jag gör antar att befolkningens längd följer en normalfördelad kurva. Att inte anpassa sig efter dess genomsnitt är bara dumt eftersom det finns mycket färre människor på ytterkanterna."

Jag byter kön i första meningen, för så tror jag du menade. Men det är ju inte så att Volvo utgått från mannen, se citatet i mitt inlägg ovan. Jämställt värre. Sedan anser de att korta och långa personer får fler skadliga belastningsmoment, och det låter inte heller orimligt i mina ögon. Volvos problem var väl att de inte kunde visa detta med siffror.

"I polisens fall finns det inte så mycket de kan göra - det är inte de som utformat miljön poliser arbetar i så de kan inte påverka behovet av färgseende. Tror jag då, det kan ju som sagt röra sig om att kunna delta i polisens plockepinnturnering, men då tror jag naivt att regeln skulle ha uppmärksammats och försvunnit tidigare."
Det här blev rätt intressant. Det är miljön de verkar i som diskriminerar män, alltså. Miljön är väl samhället? Jag återkommer när jag lyckats pressa in den här pusselbiten i könsmaktsteorin, men det kan ta ett tag.

#61  PerSiflage Simone
2005-09-24 20:54:53

Kan man hitta domen på nätet? *nyfiken* Jag vill veta mer om platformen de vill standardisera kring. Om det är en byggplattform så brukar de gå att tilta och vrida åt alla möjliga håll och kanter.

#62  Simone PerSiflage
2005-09-24 22:20:11

Snorkeln hade länken i inlägg #50. Den innehåller inte själva plattformen, den omnämns bara där. Fast om du hittar den så dela gärna med dig, jag har blivit lite nyfiken själv.

#63  Simone, PerSiflage Snorkeln
2005-09-24 23:05:58

Jag tror dom menar att så många bilmodeller som möjligt inom den egna koncernen ska ha en gemensam standard, alltså, exempelvis samma bottenplatta till olika bilmodeller.

Jag är inte säker på att jag har fattat det rätt, om det finns någon annan som har bättre info, tala gärna om det.

#64  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? memma
2005-09-24 23:27:51

Läs sid 15, andra stycket i domskälen där det ganska väl framgår att 163 cm är en godtyckligt bestämd minimilängd. Länk i #50.

#65  PerSiflage, Snorkeln Simone
2005-09-24 23:42:55

Persiflage
Tackar! Ouppmärksamt av mig att inte se den innan. Kan tänka mig att XC90 skapar lite påfrestningar i monteringslinjerna, men jag har sett båda monteringslinjerna för både Scanias och Volvos lastbilar, och där (vad jag minns) sprang en hel del korta människor omkring. Nu mätte jag ju inte dem direkt :) Scania nämns ju oxå att de har en annorlunda bedömning som utgår mer från hela kroppskonstitutionen, vilket jag själv tycker är mer riktigt. Enligt vad som nämns i domen är den korrekt, eftersom Volvos krav stänger ute många kvinnor från att jobba i deras fabriker. Dåligt arbetsmiljöarbete tycker inte jag är en skälig grund för diskriminering, det finns ju sätt de kan lösa detta på som inte konsekvent missgynnar kvinnor, tex införa Scanias bedömningsmodell.

Snorkeln
De flesta tillverkare börjar ju att använda samma bottenplatta i flera modeller (vilket är tråkigt, alla bilar ser likadana ut jue). Jag tror den "tekniska plattformen" som nämns innehåller mer än bara bilens bottenplatta utan även många andra komponenter.

#66  Simone Snorkeln
2005-09-25 00:09:43

Jo, det var ju det ja sa, exempelvis bottenplattan;-)

#67  Persiflage Zeppe
2005-09-25 12:24:46

Alltight, byt ut "av Volvo själv" mot "några snubbar". Det är inte väsentligt. Väsentligt är att någon med berått mod konstruerat plattformen med män i åtanke. Europeiska män that is, de brukar kunna bygga bilar i Asien också och där är de rätt korta.

Ditt citat ovan i all ära, men kan du förklara hur det går ihop med en median på 179 cm?



"Det här blev rätt intressant. Det är miljön de verkar i som diskriminerar män, alltså. Miljön är väl samhället? Jag återkommer när jag lyckats pressa in den här pusselbiten i könsmaktsteorin, men det kan ta ett tag."

Miljön är miljön, inte samhället. Det går att anta att polisers jobb vid något tillfälle går ut på att vara ute i trafiken och hålla ordning på bilisterna. I det läget är det ett handikapp att inte kunna se skillnad på en röd och en grön bil. Om det varit svenskt polisväsende som låg bakom att bilar ofta har dessa färger hade vi kanske kunnat prata diskriminering från polisens sida. Även om polisen hade tillgång till färgglasögon som de vägrade dela ut. Men som det är nu anpassar polisen sina krav till arbetsmiljön.

För övrigt ska du nog ta och läsa på lite om könsmaktsteorin. Du hittar kanske nåt intressant i Utblick.

#68  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? PerSiflage
2005-09-25 13:37:05

Den miljö polisen verkar i är väl i högsta grad samhället? Fler människor > mer skapad artificiell miljö > mer poliser? I vår mest opåverkade miljö bor det inga mäniskor och där finns inte heller poliser. I våra storstäder, som är vår mest skapade miljö, bor flest människor och där finns också flest poliser. Människan skapar sin egen miljö och om man anser att Volvo diskriminerar känns det för mig som att man också måste gå med på att vi isf diskriminerar män map färgseende som vi diskuterar.

Jag ska läsa på lite om könsmaktsteorin. Medan jag gör det kanske du ska läsa på lite om defekt färgseende om du tror att det betyder att man inte kan skilja på en röd och en grön bil.

#69  Zeppe #67 Snorkeln
2005-09-25 17:51:26

"Väsentligt är att någon med berått mod konstruerat plattformen med män i åtanke. "

Nej så är det inte, plattformen är konstruerad för att användas till bilarna som kom innan XC 90 som kom år 2000, då kom även längdkravet pga att den bilen är betydligt högre än deras andra bilar.(sid 6 i domen).

#70  PerSiflage Zeppe
2005-09-25 19:50:16

Om du menar samhälle i betydelsen "ort" så visst. Om du menar det i betydelsen "grupp människor med viss dynamik och vissa värderingar" så funkar det också, men mitt exempel handlade inte om det.

Jag hade inte tyckt att Volvo diskriminerade om de krävde att folk skulle ha armar och ben för att jobba där. Fungerande färgseende hör till samma kategori. Att vara av en viss längd har inget att göra med att vara en fullt fungerande människa (eventuellt undantag för dvärgväxt, det vet jag inte).

Det är ganska så känt att färgblinda har som störst svårigheter med röd/grön... Däremot påstår jag inte att just bilar är anledningen till polisens regler, men det antar jag att du förstod.

#71  Snorkeln Zeppe
2005-09-25 19:51:06

Om det absolut inte går att ordna saken på annat sätt är det underligt att de blev fällda.

#72  Zeppe PerSiflage
2005-09-25 20:48:31

Vad handlade ditt exempel om isf? Du säger att det i polisfallet är miljön som gör att defekt färgseende inte kan komma ifråga, och i så fall är det ju samhället som diskriminerar män. Jag får det till en motsägelse av könsmaktsteorin, det verkar konstigt att männen som haft makt skulle skapa en "miljö" där 10% av männen diskrimineras.

"Det går att anta att polisers jobb vid något tillfälle går ut på att vara ute i trafiken och hålla ordning på bilisterna. I det läget är det ett handikapp att inte kunna se skillnad på en röd och en grön bil. Om det varit svenskt polisväsende som låg bakom att bilar ofta har dessa färger hade vi kanske kunnat prata diskriminering från polisens sida. "
"Däremot påstår jag inte att just bilar är anledningen till polisens regler, men det antar jag att du förstod."
Alltså. jag läser bara vad du skriver. I exemplet tar du ju upp att inte kunna se skillnad på en röd och en grön bil, menar du att jag ska tolka det som något annat? Jag har ingen möjlighet att avgöra vad du vet om färgseende, så det är svårt att förutsätta något annat än vad du faktiskt skriver. Men här skriver du i alla fall att polisen hade gjort sig skyldiga till diskriminering av män om de skapat "miljön", så det känns rimligt att anta att du isf anser att den som skapat miljön är skyldig till diskriminering. Samhället, alltså.

Nu kommer ett litet exempel som riskerar att bli som om en döv skulle förklara hur en hörande uppfattar musik, men ...
http://www.digitalcenter.se/f%F6rgseende.htm
Jag ser alla dessa siffror. Det tar ca 10-15 sekunder av koncentrerat stirrande på vissa, men jag ser dem alla. När jag pratar med människor med fullgott färgseende så verkar det vara oerhört lätt för dem att se siffrorna, närmast lika lätt som att se svarta siffror på vitt. Skulle någon av dem säga att det stod en åtta i exempel 4 skulle jag förutsätta att de hade rätt och att jag såg fel.

Jag är övertygad om att du inte kan hitta på ett enda exempel där ett defekt färgseende skulle vara ett så stort handikapp för en person att denne inte kunde jobba som polis.

Man får jobba som polis om man har 0,1 i syn okorrigerat på vardera ögat. Vilket vittnesmål tror du blir viktigast, den som på 40 meters håll kan se att personen är man, har skägg, hornbågade glasögon,skjorta, slips och utanpå det en grön overall
eller den som ser som en kratta men har perfekt färgseende och ser att det var en suddig, BRUN fläck som utförde rånet?

Jag tror inte vi kommer särskilt mycket längre eftersom jag inte förstår dina förklaringar till varför brist på längd kan vara föremål för diskriminering men inte brist på färgseende. Jag hoppas fortfarande att förklaringen inte är att det är kvinnor i det första fallet och män i det andra.

#73  Zeppe Snorkeln
2005-09-25 20:49:39

Nja, det går säkert att lösa på något sätt, det tror jag nog. Det är väl i grunden en ekonomisk fråga skulle jag tro. Det är helt enkelt mycket billigare att inte anställa någon gentemot att bygga om hela linen så att den passar fler längder.

Då tar dom hellre en ekonomisk(i deras ögon troligtvis, mycket liten) smäll, totalt för Volvo 135000:-. Vad ombyggnaden skulle kosta vet jag inte, men det lär vara om man så säger betydligt högre än skadeståndet dom nu har betalat, säkert någon miljard.

Om nu Volvos längdkrav ska betyda något så måste dom ju agera på det här sättet, annars är dom inte trovärdiga.

#74  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? elu
2005-09-25 21:35:07

Man kan ju faktiskt undra vad dessa siffertest (färgseende) ska ha för praktisk relevans. Även fast man inte ser alla sifror där innebär ju inte att man inte kan se skillnad på en röd och en grön bil eller trafiklysen. De är ju gjorda för att detektera så små defekter som möjligt, även fast man inte kan påvisa praktisk relevans. I och med detta kan det faktiskt vara fråga om könsdiskriminering, så länge det inte är visat att perfekt färgseende verkligen krävs. Alternativt bör siffertesten ersättas med mer relevanta test, typ trafiksignalstest (som faktiskt kan vara relevant).

säger jag iaf som brukar se något under hälften av siffrorna.

#75  elu Snorkeln
2005-09-25 22:12:10

Man kan klart undra varför det är olika krav för män resp. kvinnor i antagningskraven till polishögskolan:

Koordinationstest
Harres test: Kullerbytta, acceleration, riktningsförändringar, hopp och snabba nedhukningar i ett visst mönster. Höjden på hindren är 76 cm för kvinnor och 84 cm för män. Maxtid 16 sekunder för kvinnor och 15 sekunder för män.

Styrkeprov
Lyfta och förflytta en docka 15 meter. Dockans vikt är 77 kg.

Konditionstest
Coopers test: Löpning 2 000 meter. Maxtid 9.30 minuter för män och 10 minuter för kvinnor.

Det känns könsdiskriminerande måste jag säga.

#76   PerSiflage
2005-09-25 22:17:35

Snorkeln #73:

Min cyniska inställning är att Volvo antagligen kommer att göra sina krav mer lika de som SAAB verkar ha. Det kommer inte att anställas någon som är under en viss längd alldeles oavsett domen. Skulle Volvo vara tvugna att satsa pengarna på att göra om sin produktion så skulle vi få en jämställd fabrik som stod och dammade igen, eftersom deras ägare skulle flytta tillverkningen någon annanstans istället. Delvis är det ju omtanke om de anställda, men det faktum att arbetsgivaren står för 15% av ersättningen till långtidssjuksrivna numera har säkert stor betydelse.

elu #74:

Med andra ord så är du man ;-)

Jag är förvånad över att jag såg alla siffrorna i testet eftersom jag tidigare misslyckats med att klara sådant här. Å andra sidan är säkert den långa tid jag behöver en indikation på att allt inte står rätt till. I det praktiska livet har jag hittills inte sett så stora problem med min defekt.

#77  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? elu
2005-09-25 22:52:51

Ja visst är det konstiga krav. Att det inte är olika krav i styrketestet har väl med att göra att det faktiskt är en relevant egenskap i detta fall ( för yrkesutövningen). Varför det är olika krav på kondition och koordination är konstigt, det tyder ju på att det inte är relevanta egenskaper, men ändå bara finns där.

Jepp Persiflage, det är jag. Inte ger det speciellt stora praktiska problem med lätt defekt i färgseende, men det är ju dumt att sålla till yrken bara på basis av detta, när det vanligtvis bara krävs "hyfsat" färgseende.

#78  Snorkeln #75 PerSiflage
2005-09-25 22:55:30

Jag håller med dig. När ett av våra hockey-gymnasium införde samma krav för killar och tjejer för att få gå på skolan så fick de massor med kritik.

Tyvärr är det många, likt Zeppe, som tycker att polisens olika krav är ok eftersom det gynnar kvinnor.

#79  PerSiflage #76 Snorkeln
2005-09-25 23:03:42

Jo det är nog sant är jag rädd, jag sa ju det samma i inlägg #57.

När det gäller sjukskrivningar så läste jag att nu vill fler och fler arbetsgivare avskeda dom som har hög sjukfrånvaro, jag förstår dom helt och fullt.

#80  #79 Snorkeln PerSiflage
2005-09-25 23:19:52

Ja, det var en väldigt kontraproduktiv lag de införde vid årsskiftet. Den kommer bara att göra det ännu svårare för de som varit sjukskrivna att komma tillbaka till arbetslivet. Det börjar bli en lång tråd det här, ledsen att jag upprepade vad du sa utan att hänvisa till dig.

#81  Persiflage Zeppe
2005-09-26 00:06:23

Till att börja med vill jag poängera att du drog in poliser i det här. Jag har inte gått in i nån tråd för att prata poliser. Därför får du ursäkta mig om jag inte har perfekta formuleringar klara från start.


Vissa jobb innebär vissa fysiska egenskaper. Servitriser måste kunna gå. Kirurger måste ha fingrar. Av något skäl måste poliser kunna se färg. Nej, jag kan inte hitta på exempel för det, jag är för i helvete inte ansvarig för rekryteringen på polishögskolan. Jag utgår ifrån att det finns ett bra skäl, och att det inte är att polisen råkade tänka från början att de flesta poliser ändå är kvinnor.

På Volvo måste man nå upp till bandet. Poliser måste se bra. Men i dessa fall är banden justerbara och det finns glasögon. Med små medel kan alla/de flesta få jobba.

Volvos band är inte av gud givna. Defekt färgseende är det. Det är hela skillnaden.

#82  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? PerSiflage
2005-09-26 06:10:36

Ja det gjorde jag, och jag har full förståelse om du inte har all kunskap om dem. Det har inte jag heller. Du utgår från att polisen har ett bra skäl, men Volvo ansåg sig också ha det och det ville du ifrågasätta. Ditt exempel är lite märligt, eftersom du jämför Volvoarbetarens miljö med polisens fysiska person. Att vara kort eller ha defekt färgseende är båda av gud givna.

Men som sagt, jag tror inte vi kommer vidare, du har din bestämda uppfattning och jag har min. Vi får nog nöja oss med det.

#83  Sv: Längdkrav könsdiskriminerande? BonzoBill
2005-09-26 08:06:06

Konstigt att volvo blivit dömda då bandet vad jag kan förstå byggdes innan lagen kom till.

#84  Dörrhöjd Robert
2005-09-26 13:33:34

I nästan alla nybyggda hus och kontor är innerdörrarna ungefär 2 meter höga. Detta innebär att den fria höjden i dörren också är ungefär 2 meter.

Alla personer som är längre än ungefär 2 meter måste alltså böja sig och huka sig när de går genom en dörröppning. Detta frestar på nacken, knän och ryggen.

Eftersom det är fler män än kvinnor som är mer än 2 meter lång så diskriminerar alltså alla husbyggare och fastighetsägare män!

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?