feminetik.se feminetik.se

Just nu 17 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar.


Gå till senaste inlägget



#1  Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. TantMarcus
2005-08-30 15:58:20

Jag har funderat idag.

Idag när jag var på stan så såg jag en ung man ett utséende som inte var typiskt svenskt. Så ringde hans mobil och han började prata på något språk som inte var svenska.

Jag försöker vara en fördomsfri människa. Försöker döma alla utifrån vad dom gör och inte utifrån hur dom ser ut. Därför är jag antifeminist och antirasist. Kollektiva bedömningar av människor har ställt till med så mycket olycka under 1900-talet att jag inte vet var jag ska börja om jag ska beskriva det.

Nåväl. När jag såg den här telefonerande mannen idag så skulle jag såklart ha kunnat gå fram till honom och sagt "men gu' vad duktig du är som har lärt dig ett helt främmande språk!". Skulle han sedan inte svara på perfekt svenska så skulle jag tänka "knepig kille! Kan ett annat språk och så kan han inte svenska!". Att han var svart och att han kanske därför inte var svensk var ju bara fördomar från min sida... Man måste utgå från att alla är svenskar... Eller?

Eller för att ta ett påhittat exempel: om sitter på T-centralen i Stockholm och så kommer det en man med långt skägg och trasiga kläder och frågar om en femma, ska man då tänka "han är uteliggare och behöver pengar för han är så fattig" eller ska man tänka att han är precis som andra och iofs har han råkat klä sig i trasiga kläder men varför skulle jag ge honom pengar? Han får väl göra som jag och sälja några aktier eller hushålla med lönen. Undrar vart han ska åka förresten (eftersom han är på T-centralen).

Det här är svårt för mig. Man ska inte och får inte ha fördomar om folk, men samtidigt så leder fördomslöshet till att man ställer samma krav på alla människor och det leder i sin tur till en massa konstigheter. Hur ska man göra? Ska man ha "lagomt" mycket fördomar??

#2  Sv: Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. Gullegubben
2005-08-30 16:12:27

Mycket fyndigt och tänkvärt.

Det är givetvis svårt att veta när någon vill bli likabehandlad eller inte. Vi är nog alla hycklare på den punkten. Ungefär som när man var tonåring och ville behandlas som vuxen ibland och som barn ibland.

I umgänget mellan könen kan tjejer välja på att behandla killar som de skulle behandla tjejer i samma läge eller själv uppföra sig som en av grabbarna. Samma sak gäller för killarna. Ibland funkar det ibland funkar det inte alls, beroende på hur hycklande motparten (och ibland man själv) är, vad gäller hur mycket likabehandling man egentligen vill ha.

#3  Sv: Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. billie
2005-08-30 16:30:13

Fördomar är inte alltid fördomar utan kan vara helt riktiga iaktagelser.

Fördom 1. Man kan inte se på någon om den är bög eller straight.

Fel. Massor av bögar har övat upp förmågan att tolka sådant som signalerar att någon kanske är bög. Hur träffsäkra är de då?

Har ingen aning men de bögar jag talat med ansåg då mellan 1963 till 1973 ungefär att de var mycket duktiga på detta. De få gånger de tog fel så ansåg de att det var en bisexuell som inte ville erkänna sitt biskap. Nu överdrev de nog men jag förökte också öva upp förmågan och det var påfallande ofta att det blev rätt.

fördom 2. ...

#4  Sv: Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. Fabian
2005-08-31 09:46:10

Hela diskussionen om fördomar ar snarare politiskt och ideologiskt motiverad; den uppvisar ingen ontologist konsistens.

Att ha fördomar ar inte bara naturligt, det ar en förutsattning för mental halsa.

Lat mig ge ett snabbt exempel:

Ta en .raw bild av Sergels torg i Stockholm. Du far kanske runt 30 MB av information.

Om du sjalv, nar du sag torget, skulle medvetet ta upp all den information som dina ögon kan ta upp, skulle du inte ha tid att processera den. Alltsa maste ditt medvetande fokussera sig pa en mycket, mycket begransad del av det du ser. Detta görs, omedvetet, baserat pa tidigare erfarenheter. Ser du nagon kladd i rosa, kanske medvetandet fokuserar sig pa honom. Ser du nagon du kanner eller en hund du tycker om, kanske fokus hamnar dar.

Denna process skiljer sig, ontologist sett, inte fran de fördomar vi normalt menar nar vi anvader det begreppet. Du ser nagonting, undiviker att se komplexiteten och alla möjligheter, utan dömer objektet baserat pa dina tidigare erfarenheter.

Ras, kön, och (uppenbar) sexualitet ar bara nagra i en lang, lang rad av kriterier vi anvander för att i förhand döma manniskor. Men det kan lika garna vara harlangd, min, farg pa skjortan, hur nagon gar, eller handikapp. Vi gör det varje dag, hela tiden.

Tanker man pa det sattet ar det rent absurt att pasta att man ar fördomsfri. Sager man det, menar man det pa ett ytterst begransat satt.

Att vi identifierar vissa kategorier (som ras och kön) och försöker betrakta medlemmar i dessa med ökad differentiering, hjalper inte sa mycket. Jag brukar alltid ge exemplet med nagon som ar ful. Ful som stryk. Osymmetriska drag i ansiktet. Denne lider otroligt mycket mer under fördomar an en genomsnittlig svart person, kvinna, eller man. Men man talar inte ofta om det.

#5  Sv: Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. Lornom
2005-08-31 10:38:00

Det finns inga fördomsfria människor. Däremot kan det bli fel, tokigt, lustigt eller farligt när vi försöker låtsas det.

Den där killen som just klev in på bensinstationen med en mössa neddragen för ansiktet och hål för ögonen med en k-pist i handen är nog bara på väg till en maskerad... DET var fördomsfullt! Han gillar väl helt enkelt att klä sig på det viset. Menar du att det bara skulle höra hemma på en maskerad!?

Fabian har för övrigt rätt om fula personer. Tror jag. Och pga ovan han skriver om att vi registrerar kön, ålder, utseende, ras, på någon sekund, reagerar vi också med förbryllan när någon inte går att könsbestämma. Sen vad man gör åt det är en annan sak.

#6  Sv: Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. Clajo
2005-08-31 11:04:30

Jag rekomenderar varmt Olssons artikel i senaste nummret av Science (29 juli, 2005), The role of social groups in the persistence of learned fear

eller, för en lättare sammanfattning, Öhmans kommentar i samma tidskrift, Conditioned fear of a face: a prelude to ethnic Enmity

#7  Sv: Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. Clajo
2005-08-31 11:10:32

här är länkar, till abstract på originalartikeln: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi…

och till kommentaren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi…

tyvär går det inte att ladda ner artikeln om man inte sitter vid ett universitet (prenumerationstjafs)

#8  Sv: Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. Fabian
2005-08-31 11:18:06

Jag har hört om en hel del liknande undersökningar.

Biologismen spökar igen. Men hur skall vi annars förklara att, trots artionden av god vilja och integrering i USA, den övervaldigande majoriteten av alle amerikaner (och europeer för den delen) gifter sig med nagon av samma ras?

#9  fabian Clajo
2005-08-31 11:33:15

"Biologismen spökar igen"

nja, nu tror jag du beskyller forskarna för något de aldrig sagt. De har visat på ett fenomen, inte påstått hur det uppstått.

citat: "indeed , the data reported by Olsson et al cannot distinguish between an evolutionary and a social learning origin of intergroup conflict. As the authors point out, their results may as easily be seen as effects, rather than causes, of a cultural climate that promotes interracial fears."

#10  Sv: Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. kezo
2005-08-31 15:00:21

Jag är också övertygad om att alla har fördomar. Men de kan vara mer eller mindre allvarliga - och få mer eller mindre allvarliga konsekvenser.

CITAT: "Men hur skall vi annars förklara att, trots artionden av god vilja och integrering i USA, den övervaldigande majoriteten av alle amerikaner (och europeer för den delen) gifter sig med nagon av samma ras?" SLUT CITAT

Egentligen handlar det väl om att många människor fortfarande inte umgås så mycket över rasgränsera och de etniska gränserna, i alla fall inte på ett djupare plan. Och då är chansen också mindre att man träffar en partner med annan hudfärg, etnicitet mm. Men det håller på att förändras. Många av de SOM umgås väldigt "blandat", träffar också en partner från ett annat land/kultur. Det är i alla fall min erfarenhet.

#11  Kezo Clajo
2005-08-31 15:07:57

Och din erfarenhet stödjs av forskningsexemplet jag tog upp ovan!

#12  TantMarcus gusse
2005-08-31 15:52:45

Jag tycker du blandar ihop fördomar och slutledningar.
I de exempel du ger är det helt naturliga att dra slutsatsen att den mörka kille är invandrare eller inte svensk medborgare, kanske en turist på besök.
Den trasigt klädda killen är nästan alltid fattig.
Det är inte fördomar utan helt naturliga slutledningar i det samhälle vi lever i. Inget fel elelr konstigt i det.
En fördom är när du drar slusatser som inte påverkas av det du ser, tex som att den mörka killen måste vara kriminell eftersom invandrare är överepresenterade i brottsstatistiken.
Så tycker jag:-).

#13  Svar till en del Fabian
2005-08-31 16:34:20

Clujo: biologismen spökar var naturligtvis inte fullt sa allvarligt menat.

Kezo: Jag tror inte pa det. Jag gick pa ett amerikanskt elituniversitet som faste en nastan löjevackande tonvikt pa mangald (diversity). Diversity picnics. Ethnic studies. Awareness seminars. Det paminde mig nastan om historier jag hört om Freie Deutsche Jugend, Östtysklands kommunistiska ungdomsförbund.

Vi umgicks ocksa en hel del över etnicitetsgranserna. Och visst fanns det en hel del interetniska par (fast, interessant nog, enligt vissa fasta regler: bara vita kvinnor med svarta man och aldrig omvant; bara vita man med asiatiska kvinnor och nastan aldrig omvant).

Men aven i denna selektiva grupp av socialt medvetna studenter fran de övre samhallskikten i hela varlden förblev dessa par undantag. Jag har inte ork at rakna ut det statistiskt, men jag skulle tippa att aven det var runt tio ganger sa sannolikt att dessa studenter blev ihop med nagon av den egna etniciteten.

#14  Fabian Gullegubben
2005-08-31 16:50:21

Det här får mig att tänka på en av mina favoritlåtar från Public Enemy: Pollywannacracka

Meet Mr. Succesful
I guess he's blessed yeah
But he happens to be a brother
Who only wants blue eyes and blonde hair
Now this young mister
He don't like sisters
He couldn't find that special one
He know why he missed her
He says sisters wasn't good enuff
They only wanted his green stuff
That's why everytime he turned
Around all the people
In the neighborhood
Looked and got mad
And sang

CHORUS

#15  Sv: Om att ha fördomar. Och att inte ha fördomar. kezo
2005-08-31 18:52:20

Clajo #11
OK, där ser man!

Fabian #13
CITAT: "(fast, interessant nog, enligt vissa fasta regler: bara vita kvinnor med svarta man och aldrig omvant; bara vita man med asiatiska kvinnor och nastan aldrig omvant)." SLUT CITAT

Detta finner jag nästan mer intressant än det relativt begränsade antalet blandade par... Bland de svenskar jag känner/ vet som har en utländsk partner, är de flesta kvinnor. Detta nästan oberoende varifrån i världen partnern kommer.

Hur kommer detta sig?

#16  Kezo Clajo
2005-08-31 19:34:59

om man ser till världsbefolkningen så är det nog så att exakt lika många hetrokvinnor som hetromän har en utländsk partner...

#17  Clajo #9 billie
2005-08-31 20:01:09

clajo stort tack för länkar. Tror du att Kungliga biblio är med i den där databasen som har Science då?

Vem var det här citatet från då? Arne Öhman?
"indeed , the data reported by Olsson et al cannot distinguish between an evolutionary and a social learning origin of intergroup conflict. As the authors point out, their results may as easily be seen as effects, rather than causes, of a cultural climate that promotes interracial fears."

Troligen kommentaren då av Arne Öhman? Eftersom den nämner olsson et al.

Jag har läst saker av Arne Öhman förut som jag gillat. Här blir jag nyfiken på hur han ser på deras slutsats?

Obs följande är inte kritik av någon i forumet.

Som jag skrivit förut. Är det inte alltid både och? Biologin sätter gränser och det uttrycks inom kulturen på olika sätt.
"their results may as easily be seen as effects, rather than causes, of a cultural climate that promotes interracial fears."

Rädsla för dem man inte känner igen är nog mycket fundamentalt och har ingen med rsasim att göra. rasism är en social konstruktion som mycket väl kan fungera som Olsson gruppen skriver.

Att känns osäkerhet inför nya ansikten är mycket funktionellt. Det har inte med fördomar att göra. Ren överlevnadsinstinkt.

Det är upp eller nervärderingarna som är fördomar. Om man alltid uppvärderar det egna och alltid nedvärderar det främmande så är man ju fördomsfull. Det finns bra och dåligt i de flesta kulturer.

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?