feminetik.se feminetik.se

Just nu 17 besökare varav 0 feminetister och 0 jäif:are

Forum

Byggnads affischkampanj


Gå till senaste inlägget



#1  Byggnads affischkampanj katarina
2004-01-28 17:32:29

kul! här kan man se bilden om ni inte sett affischerna:www.byggnads.se/kampanj04/index.htm
man vågar nästan gissa på att diskussionerna om hur kvinnor avbildas i reklam mm gjort ett sånt avtryck att det funkar att använda bilder med "omvända roller " i helt andra sammanhang ( det här handlar om svartarbete).
Sen känns det ju klart bättre att gå förbi en sådan här affisch när man går ute själv på natten, än originalet.

#2  Äntligen! Nettan
2004-01-28 20:52:01

Jag har i snart en veckas tid försökt få folk att analysera den där affischen men det har hittills verkat som om jag är den ende som har sett den! Själv satte jag ciggen i halsen när jag såg den. Det var inte alls vad jag hade väntat mig att se när jag yrvaken står å väntar på bussen klockan sju på morgonen. Mitt framför ögonen har jag en man i värsta Anna Nicole-pose! Vad är detta?

Det jag undrar över är dock vad bilden har med kollektivavtal att göra? Att något så ovanligt drar till sig folks ögon och bäddar för en diskussion är ju klart men har reklammakarna någon tanke bakom matchningen av bild och text som jag har missat?

Katarina, du skriver: "Sen känns det ju klart bättre att gå förbi en sådan här affisch när man går ute själv på natten, än originalet." Hur menar du?

#3  leve byggnads! katarina
2004-01-28 21:13:32

kul att någon mer lagt märke till dom. kanske har dom tänkt på diskussionen om hur kvinnors kroppar används och utnyttjas och kopplar det till att underbetalda gästarebetare utnyttjas.hoppas det iallafall, och sen tycker jag det är bra att hm-kritiken mm tydligen blivit något som många känner till och därför funkar att referera till i andra sammanhang. Reklammakare hittar ju sällan på något totalt nytt, det ska vara oväntat men ändå igenkännbart.ett bra tecken,ungefär så jag menade.
På natten, tja jag menade mest att när man går ute och det känns lite läskigt så är det ju läskiga män som iaf jag tänker på. Jag går ofta genom ett område där prostitutionskunder kör eller går omkring och inte sällan verkar dom dessutom gilla att skrämma en ensam tjej. Även om dom fattar att man inte är intresserad så verkar dom tycka att det är kul att följa efter en.När det sen sitter en massa hm-affischer överallt så känns det som " va fan här sätter dom upp gigantiska porrplanscher som idiotern här kan runka till", ungefär så.

#4  Fack Byggnads! Benke
2004-02-09 15:32:55

SSamma fackförbund som mycket väl kände till att illegal arbetskraft från öststaterna (sk gömda flyktingar - utan några rättigheter...) arbetade för slavlöner som underleverantörer till olika konsulter, för att torka spyor på Connex tunnelbanor.

Nu när de har blivit offentligt vill byggnads att dessa stackars människor skall anmäla Connex (eller underleverantörerna då; till arbetsdomstolen). Gör dom de blir deras personuppgifter offentliga; vilket skulle resultera i att de åker ut ur landet ögonblickligen. Därför behöver inte byggnads inblandning dras fram i ljuset.

#5  Hur saker tolkas Fredrik
2004-02-13 04:08:29

Är H&M-modellerna utnyttjade? Att likställa en H&M-modeller med en rättslös utländsk byggnadsarbetare som jobbar för slavlöner tycker jag känns lite väl magstarkt. Dels är det att förringa "slavarbetarens" situation och problem. Dels är det att omyndigförklara och förnedra modellen genom att jämföra hennes/hans medvetna val och välbetalda (samt välansedda) arbete med "slavarbetarens" reella avsaknad av val, rättslöshet och fattigdom.

För övrigt undrar jag vad för slags skillnad en plansch med en avklädd byggnadsarbetare istället för en H&M modell gör för de manliga sexköpare som tycker om att trakassera dig sent på natten. Om de nu mot alla förmodan skulle onanera till dessa planscher så är det väl i vilket fall att föredra mot att de trakasserar dig. Eller?

#6  "avklädda" affischer Mirjam Lindberg
2004-02-13 13:14:27

Det här verkar vara högst individuellt men en del tjejer/kvinnor (däribland jag själv) tar illa vid sig av stora reklamaffischer med halvnakna kvinnor på. Jag känner mig obehagligt utsatt, på samma sätt som när mina studiekompisar använder porrbilder som bakgrund på skolans datorer. Deras avsikt är inte att förnedra mig på något sätt men det känns så.

Om man då befinner sig i en utsatt situation (trakasserad av sexköpare) kan jag tänka mig att en sådan affisch kan vara droppen.

#7  Okej Fredrik
2004-02-13 13:31:27

Jag förstår. Men är inte detta ett problem som gäller det mesta? En person som blivit överfallen och misshandlad kanske tar väldigt illa vid sig över affischer och reklam för actionfilmer? En krigsflykting kanske tar illa vid sig över reklam för krigsleksaker? En övertygad ateist kanske blir illa till mods över att se affischer som kopplar ihop medmänsklighet med religion (typ frälsningsarmen och dylikt). Och så vidare.

Vad jag menar med detta är alltså, jag förstår att vissa kanske upplever dessa affischer som kränkande, men finns det någon lämplig åtgärd? Man kan inte gärna förbjuda allt som någon kan uppleva som kränkande. Och till skillnad från våld och dylikt så har jag svårt att se avkläddhet och nakenhet som någonting negativt i sig självt. Att vi finner nakenhet obehagligt tror jag beror på uppfostran och inlärning och inte något allmängiltig vämjelse inför den mänskliga kroppen.

#8  ja du Catharina
2004-02-13 18:46:18

"Och till skillnad från våld och dylikt så har jag svårt att se avkläddhet och nakenhet som någonting negativt i sig självt. Att vi finner nakenhet obehagligt tror jag beror på uppfostran och inlärning och inte något allmängiltig vämjelse inför den mänskliga kroppen."

Det beror oftast inte på nakenheten i sig att man blir upprörd över H&Ms stora underklädesreklamkampanj. Utan på kvinnosynen den representerar, kvinnan som sexobjekt, kvinnorkroppen till för att behaga etc..

Det jävliga i den reklamkampanjen är att den upptar en så stor del av det "offentliga rummet". Vill jag inte kolla på sexistisk reklam på TV, jag kan byta kanal, vill jag inte kolla på sexistisk reklam i pappersformat, jag kan kasta reklamkatalogen, vill jag undvika se Slitzutviken, jag undviker att slå upp tidningen, etc...
Vill jag undvika att
se enorma utvik i form av H&Ms årliga reklamkampanj, ja vad ska jag göra?? Att undvika att gå ut är för mycket begärt.

Det är för övrigt ingen slump att det just är kvinnor som står och kråmar sig på stora skyltar vid juletid. Avsky mot detta är avsky mot påvtingad sexism i kommersialismens namn, INTE någon vämjelse inför den mänskliga(kvinnliga) kroppen.

Lämplig åtgärd finns det ju för övrigt redan de feminister som utför, dvs riva ned och klottra.
Förbud lär det ju knappast bli.

#9  japp Katarina
2004-02-14 11:43:19

..och att driva med den kanske? Vad tror ni om min lilla teori? jag menar ungefär såhär: Byggnadskampanjen hade inte sett ut som den gör utan tex detta:http://www.angelfire.com/folk/vanligakroppar/ (KUGS underklädeskampanj)
Jag menar inte att reklammakarna bokstavligen inspirerats av just detta, men om HM-kampanjerna hade varit något fullständigt okontroversiellt hade det nog inte funkat att använda dem som ironimaterial i ett helt annat sammanhang.
För några år sen tror jag inte det hade funkat.
Jag hoppas att den här typen av reklam är på väg att försvinna,liksom Fröken Sverige tävlingen som behandlades som en seriös riksangelägenhet för nägra år sedan men som blev mer och mer obskyr, via dokusåpa i tv3 till att läggas ner.

#10  Vad är fel med sexobjekt? Fredrik
2004-02-16 19:33:11

Vad är det egentligen som är grundläggande fel med att vara sexobjekt? Rent språkligt är det en nödvändighet. Den personen som subjektet har sex med blir definitionsmässigt ett objekt. Å andra sidan kan man vända på meningen så att objekt blir subjekt och subjekt blir objekt. Hon (subjekt) har sex med honom (objekt). Han (subjekt) har sex med henne (objekt). Säljer man underkläder, badkläder eller andra kläder vars syfte åtminstone delvis är att få bäraren att framstå som sexuellt attraktiv för individer som bäraren själv är sexuellt intresserad av så är det väl ganska naturligt att man utformar sin reklam på ett sådant sätt att klädernas attraktionsförmåga lyfts fram. Det tråkiga med våran kultur (vilket H&M är en del av) här tycker jag snarare är att manskroppen förväntas vara så ointressant i kvinnans ögon. Som om det inte spelar någon roll hur mannen ser ut. Ett bra exempel på detta är när H&M använder sig av Steve Buscemi i sin herrkonfektionskampanj. Han är ungefär en av de fulaste männen på denna jord (men en bra skådespelare). Signalen är att utseendet inte är det viktiga för en mans attraktion. En mans attraktion skapas av hans makt, pengar, framgång och berömmelse. Genom att få män att associera kläderna med detta så kommer de att känna sig attraktiva i dem och därmed köpa dem.

Att den i viss mån är ett uttryck för våran förväntan av kvinnor att de ska behaga sin ogivning med sitt utseende håller jag med om. Men då är musikindustrin och media-branschen (filmer, serier, shower och program) betydligt större skurkar. Varför måste en kvinnlig musiker eller skådespelerska vara snygg? Musiken eller skådespelarinsatserna beror väl inte på utseendet? Att en klädesmodell helst ska se bra ut då kläder och utseende är ganska intimt förknippade är däremot mer logiskt.

Slutligen undrar jag hur du kan se vandalism som en lämplig åtgärd. Tycker du även att detta är ett lyckat grepp i andra sammanhang? Kasta gatsten när man är missnöjd med kapitalismens kommersialisering av det offentliga rummet? Riva ned planscher på actionfilmer för att de sprider ett hyllande av våldet som metod? Klottra ner politiska partiers reklampelare för deras politiska budskaps skull? Tycker du vandalism är okej i alla dessa sammanhang? Och om inte, vad är det som berättigar vandalismen i jämställdhetsfrågan men inte i några andra sammanhang?

Du måste bli medlem för att få skriva i forumet.

Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig


Vill du bli medlem?
Glömt lösenordet?
Problem med inloggning?