Toffte sa:
Lustigt att du upprepat påstår att jag läser in saker i Anderssons text när du själv läser in så fruktansvärt mycket i min...
Vad är det jag läst in i din text?
Toffte sa:
Hans språkliga stil är skönmålande på så sätt att det är adjektivrikt och binder samman satser på ett så att säga målande vis. Så jag håller med dej, och har gjort det hela tiden: kanske var inte författarens syfte att skönmåla porren. Jag upplever däremot att han tar ställning här genom sitt målande med orden. Alltså inte nödvändigtvis för porrindustrin, men helt klart mer för än emot. Vilket inte känns särskilt balanserat så att säga.
Att hävda att någon "skönmålar" porren samt sysslar med "porridealiserande" (vilket du gjort i dina tidigare inlägg) är en ganska mycket grövre anklagelse än att påstå att någon inte nödvändigtvis tar ställning för porrindustrin, men mer för än emot.
Hur som helst. Varför måste man skönmåla någonting eller ta ställning för någonting (eller åtminstone mer för än emot) bara för att man beskriver det målande? Om någon skulle beskriva första världskrigets skyttegravsliv på ett målande sätt, betyder det då att den personen tagit ställning *för* kriget?
Sedan så skulle jag fortfarande gärna se en exemplifiering på hur Anderssons beskrivningar skulle tett sig om de varit "mer rakt av". Förslagsvis det stycke du tagit upp för att illustrera hans skönmålande.
Toffte sa:
Att du har mage att tycka att jag läser in saker i Anderssons bok när du själv sitter här och mer eller mindre ljuger ihop en historia om att min kritik grundar sej i att han inte beskriver porrinspelningen som helvetet på jorden... suck.
Biten om "helvetet på jorden" var ett exemplifierande av det övertydliga slaget (dvs, ett läge då det definitivt hade varit rimligt att tala om ett skönmålande). Att just du skulle grunda din kritik i att han inte beskrivit porrinspelningen som helvetet på jorden har jag däremot inte påstått.
Toffte sa:
På vilket sätt jag argumenterar som att jag var där vet jag inte hur du menar ens.
Hävdar någon att en annan person skönmålat en situation så hävdar denne att den andre framställt situationen bättre än den egentligen är. Detta betyder i sin tur att denne någon måste ha en uppfattning om hur situationen egentligen är (som alltså skiljer sig från den andre). Genom att hävda att Andersson skönmålar porrinspelningen så argumenterar du som att du visste hur det egentligen gick till på inspelningen. När du t.ex. skriver att han piffar till språket i syfte att få porrinspelningen att framstå som romantisk så kan ju detta enbart vara ett skönmålande om porrinspelningen inte var romantisk. Indirekt påstår du alltså att den inte var romantisk (nu håller jag som sagt inte med om att han beskriver den som romantisk, men det är en annan fråga). Vilket innebär att du argumenterar som om du var där och såg att det inte gick romantiskt till, alternativt som om du visste hur porrinspelningar går till i största allmänhet (och därmed även hur denna inspelning gick till) samt att de aldrig är romantiska.
Toffte sa:
Men jag kan säga att om nån beskrev mitt jobb med sådanna meningsbyggnader och sån adjektivtäthet skulle jag inte tycka att det var en neutral beskrivning.
Neutral i förhållande till vad? Han beskriver det han såg och upplevde på inspelningen. Redogörelsen grundar sig i hans upplevelse och kan därmed inte vara 100 procentigt neutral (om någonting nu kan vara det). Det betyder dock knappast att han skönmålar eller tar ställning för eller emot någonting i sin beskrivning. Det betyder inte att han idealiserar det han beskriver.
Toffte sa:
Dina upprepningar av den ungefärliga frasen: du är så inskränkt att du ändå inte kan ta till dej boken får mej dock att undra om du är intresserad av att diskutera. Är du det? Du verkar ju ha bestämt dej för var jag står, både i de frågor jag har uttalat mej och de jag inte har hunnit... om du inte är det så är det ju rätt meningslöst att jag fördjupar min analys för att besvara resten av ditt inlägg.
Diskutera är jag absolut intresserad av. Än så länge står jag dock fast vid mitt tidigare påstående om att Anderssons bok nog inte skulle ge dig särskilt mycket. För att ha påskinnat att du är för inskränkt för att ta till dig boken ber jag dock om ursäkt. Inte för att det nödvändigtvis är fel i det specifika fallet (alla har vi värderingar vi håller fast vid så hårt att vi inte är intresserade av att ta till oss påståenden som går på tvären med dessa värderingar), utan för att det jag skrivit ger sken av att du skulle vara inskränkt i största allmänhet. Det var onödigt och taskigt.
En klargörande fråga i det här sammanhanget då:
Om du hade varit på den porrinspelningen som Andersson beskrivit, samt det gått till så som han skrev, hade du då tyckt det var mysigt och härligt?