Vad tror ni om följande förslag:
Att något organ (tex ISO) tar fram en standard för hur rekrytering skall gå till.
En standard som beskriver hur en rekrytering i syfte att hitta rätt person för uppgiften skall gå till.
(Det finns redan som bekant standarder för kvalitetsarbete, mijö, krishantering mm mm.)
Företag som vill värna om en god tillgång på kompetent arbetskraft kan sedan låta certifiera sig enligt standarden av något oberoende företag/organ,
tex Det Norske Veritas
http://www.detnorskeveritas.se/certification/#
De anställda kan via sina fack ställa krav på att företagen de jobbar är certifierade. De blir försäkran att rekryteringar går rättvst till och att den bästa lämpade av de som sökt år tjänsten, inte den som är bäst kompis med Mr X.
Stat, kommuner och landsting kan ställa krav vid upphandling att företag som de anlitar skall vara certifierade enligt Rättvis-rekrytering. Det bör vara en standard mot alla sorters diskriminering (etnicitet, kön ,klass sexuell läggning)
och mot kompismentalitet som fd Skandia-styret.
Aktieägare skulle också få en bättre försäkran mot attdirektörer tar in lojala medlöpare som stärker direktörens makt snarare än bolaget.
****(kom ihåg att det var här ni läste om Rättvis-rekrytering första gången)****